نسخه چاپی

كریمی به من خیانت كرد

رویانیان گفته بود پرسپولیس به جراحی نیاز دارد. او در صحبت‌هایش غیرمستقیم به نقش كریمی در ناكامی‌های تیم اشاره كرده بود. می‌گویند شما متوجه این مساله شدید و كنار گذاشتن كریمی به خواست شما بود.

ایسنا نوشت:

ایسنا در گفت و گویی با مانوئل ژوزه به ریشه یابی اختلافات اخیر در فوتبال ایران پرداخت. حرف هایی که در آن مربی پرسپولیس ، کروش و کریمی را متهم کرده است:

رویانیان گفته بود پرسپوليس به جراحي نياز دارد. او در صحبت‌هایش غیرمستقیم به نقش کریمی در ناکامی‌های تیم اشاره کرده بود. مي‌گويند شما متوجه اين مساله شديد و كنار گذاشتن كريمي به خواست شما بود.

کسی که مشکل را به وجود آورد کارلوس کی‌روش بود! او بود كه علي كريمي را مقابل من گذاشت. پس از اردوي اول تيم ملي، كريمي رفتارش با من كاملا عوض شد. اين در حالي بود كه من هميشه با او خوش رفتار بودم. هميشه به عنوان يك الگو جلوي ساير بازيكنان از او نام بردم چرا كه او و مهدوي‌كيا هميشه خوب تمرين مي‌كردند. اما پس از اردوي نخست تيم ملي، كريمي كاملا عوض شد. آن طور كه بايد تمرين نمي‌كرد و تبديل به يك الگوي منفي شده بود. با كريمي صحبت كردم و 5 بار از او پرسيدم كه چه اتفاقي افتاده كه تغيير كرده‌اي؟ اما جوابي به من نداد. موضع من خيلي روشن است. اطلاعاتي هم دارم كه كي‌روش اين كار را انجام داده است. معتقدم كي‌روش از كريمي مي‌ترسد و به دنبال اين است كه مشكلي براي كريمي به وجود بياورد تا بتواند او را از پرسپوليس جدا كند چرا كه كي‌روش مي‌داند، اگر كريمي رفتارش درست نباشد او را از تيم جدا مي‌كنم. كي‌روش هميشه برعكس من عمل مي‌كند، اما از آنجا كه جايگاهش در تيم ملي پس از شكست مقابل لبنان شكننده شده احساس خطر مي‌كند. به ويژه اين كه تيمش مقابل لبنان بازي بسيار زيبايي را انجام داد! كريمي اكنون در پرسپوليس بازي نمي‌كند، اما با وجود اين كي‌روش او را به تيم ملي دعوت خواهد كرد. مقصر اصلي اين ماجرا كي‌روش است و كريمي هم به دنبال حرف‌هاي او رفته است. رفتار كريمي با من خوب نبود. الان كه او نيست جو تيم خيلي بهتر شده است. يك مثال مي‌زنم من علي عسگر را تنبيه كردم. همه بازيكنان به من گفتند كه بگذار او به تيم باز گردد، اما براي بازگشت كريمي فقط شش نفر از من درخواست كردند در حالي كه ما 30 بازيكن داريم. يعني 24 بازيكن چنين چيزي نخواسته‌اند. روابط من با همه بازيكنان خيلي خوب است. من اين تصميم را گرفته‌ام. اگر من را اخراج كردند خودشان مي دانند كه با كريمي چه كنند. آدم صادقي هستم و دوست دارم بيشتر از هر چيزي از تيمم حمايت كنم. دوست ندارم در تيمم خيانت وجود داشته باشد. كريمي 34 سال دارد و مي‌تواند فوتبالش را خيلي بهتر و راحت‌تر تمام كند. شايد نمي‌داند كه با شهرتش چطور كنار بيايد. او فكر مي‌كند بالاتر از مربي و مديرعامل است. فكر مي‌كند ما هر تصميمي كه مي گيريم بايد قبلا با او هماهنگ كنيم و نظر او را بخواهيم. اما كريمي فقط يك بازيكن است و هيچ قهرماني در باشگاه به دست نياورده است. باز هم مي گويم تا زماني كه من در پرسپوليس هستم كريمي بازي نخواهد كرد.


کسی که مشکل را به وجود آورد کارلوس کی‌روش بود! او بود كه علي كريمي را مقابل من گذاشت. پس از اردوي اول تيم ملي، كريمي رفتارش با من كاملا عوض شد. اين در حالي بود كه من هميشه با او خوش رفتار بودم. هميشه به عنوان يك الگو جلوي ساير بازيكنان از او نام بردم چرا كه او و مهدوي‌كيا هميشه خوب تمرين مي‌كردند. اما پس از اردوي نخست تيم ملي، كريمي كاملا عوض شد. آن طور كه بايد تمرين نمي‌كرد و تبديل به يك الگوي منفي شده بود


مانوئل ژوزه


با اشراف به سابقه علي كريمي اين تصميم را گرفتيد. مثلا مي‌دانستيد اين سابقه وجود دارد كه در جام جهاني 2006 كريمي در اردوي تيم ملي در آلمان با برانكو به شدت اختلاف خورد.

ـ نه. اين موضوع را نمي‌دانستم و من هميشه با كريمي خوب رفتار كردم. كاري كه كريمي انجام داد يك خيانت بود. پس از بازي نفت تهران كه مساوي شد در رختكن و جلوي همه مربيان و بازيكنان به فارسي گفته بود كه بايد مربي را عوض كنيد. در حالي كه عملكرد خودش در اين بازي در حد صفر بود. چرا همين جمله را به انگليسي نگفت؟ وقتي بازي مساوي شده يعني همه به يك اندازه در نتيجه‌ نقش داشتند. زماني كه مربي صحبت‌هاي تو را متوجه نمي‌شود نبايد جلوي او حرفي بزني. من اين كار كريمي را خيانت و ناجوانمردي مي‌دانم. با اين كار بقيه بازيكنان هم عليه من مي‌شوند. حالا شما به من بگوييد كه چطور مي‌توانم با چنين بازيكني كنار بيايم؟ من اين موضوع را نمي‌دانستم. كسي كه صحبت‌هاي كريمي را به من گفت مديرعامل باشگاه بود. اين را هم مي‌دانم كه رويانيان به من دروغ نمي‌گويد.

اما رويانيان پس از ديداري كه با كي‌روش داشت در مصاحبه‌اي گفت از سرمربي تيم ملي عذرخواهي كرده چرا كه درباره او اشتباه مي‌كرده است.


ـ من مشكلي با عذرخواهي مديرعامل باشگاه ندارم. اما مطمئنم كه مسبب همه اين اتفاقات كي‌روش است.



پس از بازي نفت تهران كه مساوي شد کریمی در رختكن و جلوي همه مربيان و بازيكنان به فارسي گفته بود كه بايد مربي را عوض كنيد. در حالي كه عملكرد خودش در اين بازي در حد صفر بود. چرا همين جمله را به انگليسي نگفت؟ وقتي بازي مساوي شده يعني همه به يك اندازه در نتيجه‌ نقش داشتند. زماني كه مربي صحبت‌هاي تو را متوجه نمي‌شود نبايد جلوي او حرفي بزني. من اين كار كريمي را خيانت و ناجوانمردي مي‌دانم



در روزهايي كه زمزمه حضور شما در ايران بود، رسانه‌هاي ايران با استناد به روزنامه‌هاي پرتغالي از اختلاف‌هاي جدي شما و كي‌روش نوشتند. حتي آن روزها يكي از روزنامه‌ها نوشته بود كه كي‌روش به مسوولان فدراسيون فوتبال گفته‌ اجازه ندهند كه شما به ايران بياييد. البته اين خبر به صورت رسمي تاييد نشد اما همه اين‌ها نشان دهنده اختلافات شما دو پرتغالي است و حالا با اين حرفها شايد آتش اختلاف‌هاي قديمي‌تان شعله‌ور شود.


نمي‌دانم. اما از كي‌روش بعيد نيست كه چنين حرفي زده باشد. وقتي به ايران آمدم مي‌دانستم مهم‌ترين مشكل من كارلوس كي‌روش خواهد بود. كي‌روش يك فرد كينه‌اي است! هيچ وقت مثل يك مرد آدم خوبي نبوده است. چرا؟ وقتي كه او مربي پرتغال بود من خيلي از او انتقاد كردم، اما انتقادها همه فني بود. هيچ وقت درباره شخصيتش صحبت نكردم. وقتي من انتقاد مي‌كردم همه همين نظر را درباره كي‌روش داشتند. وقتي به ايران آمدم سفير پرتغال قصد داشت در يك ميهماني ما را با هم آشتي دهد. حتي دستيارش سيموئز كه در بنفيكا با هم، هم بازي بوديم و دوستان خوبي براي هم هستيم مي‌خواست ما را به هم نزديك كند، اما من قبول نكردم، چرا كه مي‌دانم كي‌روش چطور فردي است.


گفته بوديد يك روز مي‌گويید چرا كريمي را از پرسپوليس كنار گذاشتيد. دليلش همين بود؟


ـ اين موضوع در كنار چند اتفاق ديگر باعث شد تا من اين تصميم را بگيرم.


حال اين سوال به وجود مي‌آيد كه چرا كي‌روش كريمي را به سمت خود كشيد؟


ـ او مي‌خواهد من در كارم ناكام باشم. اگر موفقيتي در پرسپوليس به دست نياورم كي‌روش خوشحال خواهد شد. من دوست كي‌روش نيستم و نمي‌خواهم هم باشم.


مانوئل ژوزه


از روزي كه كريمي را كنار گذاشته‌ايد، هر روز تعدادي از هواداران در تمرين اين بازيكن را تشويق مي‌كنند. اين اتفاق در بازي‌هاي پرسپوليس هم تكرار شده. به هر حال حتما اين را متوجه شده‌ايد كه كريمي بازيكن محبوبي است. فكر نمي‌كنيد با اين تصميم خودتان را مقابل هواداران قرار داده‌ايد؟


ـ من چنين كاري نكردم، بلكه تنها از تيمم و باشگاه محافظت كردم. مي‌دانستم كه تماشاگران چنين كاري خواهند كرد، اما تصميمي كه گرفتم عادلانه بود.


يكي از معضلات هميشگي فوتبال ايران بازيكن سالاري بوده و حتي اتفاق افتاده كه در برخي تيم‌ها يك بازيكن درباره همه چيز تصميم گيري كرده يا به خاطر نوع غذا، اردوي تيم را ترك كرده. شما به غير از اختلافي كه با كريمي داشتيد با اين مشكل روبه‌رو بوديد؟


ـ من در اين باره مي‌توانم مهدوي‌كيا را مثال بزنم. مهدي 10 سال در فوتبال آلمان ستاره بود. از ابتداي فصل شده كه در ليست 18 نفره نبوده، شده روي نيمكت نشسته و حتي به عنوان بازيكن تعويضي به زمين آمده و هيچ وقت مشكلي به وجود نياورده است. او يك الگوي واقعي براي همه بازيكنان است. از نظر حرفه‌اي رابطه خوبي با همه دارد. در تمرين‌ها انگار يك بازيكن 18 ساله است. يك كاپيتان واقعي است. جلوي همه بازيكنان به خودش گفته‌ام كه براي من كار كردن با او يك افتخار است. مهدي يكي از افرادي است كه هميشه از او ياد خواهم كرد و در ذهنم خواهد ماند. رفتار او كاملا با كريمي متفاوت است.


شما مدعي هستيد كي‌روش دوست ندارد در پرسپوليس موفق شويد. از آن سو تيم ملي ايران دو هفته‌ ديگر بازي حساسي با كره جنوبي در رقابتهاي انتخابي جام جهاني دارد و اين بازي براي همه ما ايراني‌ها مهم است. شما كه آرزوي ناكامي كي‌روش با تيم ملي ايران را نداريد؟



ـ خير. من مي‌‌خواهم ايران به جام جهاني صعود كند. دستياران كي‌روش سر تمرين ما آمدند و گفتند كه مي‌خواهيم تو را با كي‌روش آشتي دهيم، اما من گفتم نمي‌خواهم. با اين حال به آنها اطمينان دادم كه در كنار تيم ملي هستم و هر كاري كه لازم باشد براي موفقيت آن انجام مي‌دهم.


فارغ از تمامي اختلاف‌هايي كه بين شما و كي‌روش وجود دارد، فكر مي‌كنيد تيم ملي ايران مي‌تواند به جام جهاني صعود كند.


ـ من درباره كيفيت مربيان صحبت نمي‌كنم. نمي‌دانم او با تيم ملي موفق مي‌شود يا نه، اما مي‌دانم كه ليگ ايران كمكي به تيم ملي نمي‌كند، چرا كه 152 روز تعطيل است. تازه بعضي‌ها مي‌پرسند چرا تيم‌ها از نظر فيزيكي مشكل دارند؟ تيم‌هاي ايراني در نيمه نخست بازي‌ها خوب و سريع بازي مي‌كنند، اما در نيمه دوم افت مي‌كنند، چرا كه ريتم رقابتي ندارند. بايد حداقل سه جام در فوتبال يك كشور برگزار شود.


پس از ورود كي‌روش به ايران مربياني مثل كاستا و اوليويرا هم سر از باشگاه‌هاي ايراني در آوردند. با اين اختلافي كه بين شما دو نفر وجود دارد، قطعا با سفارش سرمربي تيم ملي به ايران نيامديد؟!



ـ اوليويرا دوست صميمي من است و ما چند سال در بنفيكا هم بازي بوديم. كاستا هم قبلا با كي‌روش كار كرده بود. نمي‌دانم آنها چطور به ايران آمدند، اما قطعا من را كي‌روش نياورده است!




واقعا چه شد كه رابطه شما با كي‌روش به اين نقطه رسيد؟ ريشه اختلافاتان در كجاست؟


ـ اختلاف ما از جايي شروع شد كه او در تيم ملي پرتغال بود و من انتقادهاي فني از او مي‌كردم.


البته همين الان هم كي‌روش نسبت به برخي از منتقدانش تيم ملي موضع‌گيري تندي دارد و معتقد است كه آنها به دنبال منافع خود هستند.


ـ (كمي مكث مي‌كند ) لطفا سوال ديگري بپرسيد!


در فوتبال كشوري مثل پرتغال سرمربي تيم ملي مي‌تواند ليگ را دو، سه هفته تعطيل كند؟


ـ در ليگ پرتغال همه چيز طبق قوانين فيفا است. براي بازي‌هاي خانگي چهار روز قبل از بازي و براي بازي‌هاي خارج از خانه هم پنج روز قبل از بازي ليگ تعطيل مي‌شود اما در ايران براي يك بازي ليگ هفته‌‌ها تعطيل مي‌شود.


مانوئل ژوزه


گفته بوديد در ايران مي‌ميريد. چرا؟


ـ چون در بازي برابر آلومينيوم موقعيت‌هاي گل بسيار زيادي داشتيم، اما از آنها استفاده نكرديم.



* يازده هفته از ليگ گذشته و شما با پرسپوليس خوب نتيجه نگرفته‌‌ايد. فكر مي‌كنيد تا چه زماني در پرسپوليس دوام بياوريد؟


ـ نمي‌دانم تا كي در ايران هستم. بهتر است اين سوال را از مديرعامل باشگاه بپرسيد. فكر مي‌كنم كه او در روزنامه‌‌ها گفته مشكل پرسپوليس، كادر فني نيست. حالا نمي‌دانم كه نظرش عوض شده يا نه. البته اميدوارم عوض نشده باشد.


در فوتبال دولتي ايران مديران باشگاه‌ها نتيجه‌گرا هستند و تا همين الان هم كه 11 هفته‌ از ليگ سپري شده سه مربي از كار بركنار شده‌اند. در اين وضعيت نگران خود نيستيد؟


من در 36 سالي كه مربيگري كرده‌ام فقط سه بار اخراج شدم و اين يك ركورد است. من در سال 2007 در رنکینگ مربیان که از سوی فیفا منتشر شد نفر پنجم بودم و در سال 2008 هم نفر ششم شدم. آخرين بار 15 سال پيش بود كه بركنار شدم.



به همين خاطر به شما لقب «فرگوسن مصر» را داده بودند


(مي‌خندد) شايد براي اين گفته‌اند كه من را به اندازه فرگوسن پير نشان دهند.



البته در ايران هم زود به مربيان لقب مي‌دهند و البته خيلي راحت مربي كه يك روز آن بالا بوده را به پايين مي‌فرستند.


ـ فعلا كه اسم‌هاي بدي روي من گذاشته‌اند!

۱۳۹۱/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...