نسخه چاپی

لاسجردی در گفت و گو با نما :

حماس در سند جدید مسئله فلسطین را واقع بینانه دنبال می كند

عکس خبري -حماس در سند جديد مسئله فلسطين را واقع بينانه دنبال مي کند

یك عضو شورای مركزی حزب موتلفه اسلامی گفت : حماس در تنظیم سند جدید تلاش كرده است كه این مساله را مطرح كند كه موضوع فلسطین را با رویكردی واقع بینانه دنبال می كند و در كنار حفظ مبارزه از دیگر راه ها برای رسیدن به هدف نهایی استفاده خواهد كرد .

حسن لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با نما درباره تغییرات اخیر در جنبش سیاسی حماس گفت : با توجه به اینکه اعضا دفتر سیاسی حماس براساس نوع روابط ، سابقه ، جهت گیری سیاسی و سوابق مبارزاتی می توانند در این جنبش تاثیر گذار باشند ، تغییر رهبر گروه از خالد مشعل به هنیه دارای معانی خاصی است .
وی در ادامه با اشاره به اینکه اسماعیل هنیه در داخل سرزمین های اشغالی بوده است و در دوره ای ریاست جبهه خودگردان فلسطین را بر عهده داشته است ، اظهار داشت : هنیه دارای اندیشه های اخوانی است و در مواجهه با رژیم صهیونیستی یک مبارز میدان دیده است که همین امر می تواند رویکردهای حماس در مبارزات آینده را همراه با ذهنیتی که وی داشته است همراه کند .
وی با اشاره به اینکه در یک ماه اخیر حماس سند سیاسی جدیدی را منتشر کرده است ، اذعان داشت : حماس در مورد برخی از مفاد این سند ملاحظات جدی را در قبال گروه های سیاسی ، مبارزین سابق علیه رژیم صهیونیستی در نظر گرفته است .
وی در خصوص یکی از مفاد این سند که اشاره به بحث مرزهای 1967 است ، بیان داشت : روند اشغال سرزمین فلسطین توسط اسراییل یک روند تاریخی بوده است و با توجه به مبارزاتی که صورت گرفته است ، رژیم صهیونیستی کل سرزمین فلسطین را به سه بخش Aو B و C تقسیم کرده است .
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از کارشناسان در مذاکرات صلح بر این باورند که یکی از این پنل ها باید به فلسطین تحمیل می شد ، عنوان داشت : پذیرش مرزهای 1967 توسط حماس به عقیده بسیاری از کارشناسان نوعی عقب نشینی بود اما خود حماس این مساله را به عنوان یک تاکتیک محسوب کرده است و در سند جدید مبارزه با آن و پذیرش مرزها حفظ خواهد شد .
وی افزود : حماس اعلام کرده است اگرچه بحث مرزهای 1967 برای برقراری دولت پذیرفته شده است اما هیچ گاه موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نپذیرفتیم .
وی با اشاره به بخش دیگری از این سند مبنی بر موضوع شهر بیت المقدس ، گفت : حماس در تلاش است که بیت المقدس را به عنوان پایتخت وطنی فلسطین به رسمیت بشناساند و به نوعی از این حق دفاع کرده است .
وی ارتباط حماس با دیگر کشورها را امری مهم تلقی کرد و ادامه داد : تمامی این کشورها که با این جنبش در ارتباطند دارای رویکردهای متفاوتی هستند و می توانند تاثیرات مختلفی را بر جای بگذارند و در این میان حماس تلاش کرده در ارتباط با آنها یک میان راهی را انتخاب کند که هم فرآیند سیاسی خود را حفظ کرده باشد و هم مبارزه با اسراییل را در اصول خود داشته باشد
لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اضافه کرد : حماس در تنظیم سند جدید تلاش کرده است که این مساله را مطرح کند که موضوع فلسطین را با رویکردی واقع بینانه دنبال می کند و در کنار حفظ مبارزه از دیگر راه ها برای رسیدن به هدف نهایی استفاده خواهد کرد .
وی در پایان خاطر نشان کرد : امیدواریم که حماس بتواند خود را در سرزمین های اشغالی تثبیت کند و با استفاده ار راهکارهای سیاسی ، حقوقی و حضور در دادگاه های حقوقی دنیا احقاق حقوق فلسطین را به ثمر برساند .




۱۳۹۶/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...