نسخه چاپی

اختصاصی نما:

بازار مكاره‌ای به نام مخدرهای دیجیتالی!

عکس خبري -بازار مکاره‌اي به نام مخدرهاي ديجيتالي!

مخدرهای دیجیتالی یكی از دستاوردهای فناوری نوین هستند و هدف آنها تأثیر بر امواج مغزی فرد و به تبع آن تغییر در خلق و خو، سبك زندگی و تفكر اوست.

مونا قائمی- مقام معظم رهبری در 20 مهر سال 1391 فرمودند: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم.» متأسفانه مثل سایر فرمایش‌های حکیمانه و هوشمندانه ایشان به‌آسانی از کنار این فرموده گذشتیم و می‌گذریم، غافل از اینکه دلخوشیم نوجوان و جوانمان در منزل و پشت سیستم خود نشسته است و با دوستان ناباب نمی‌گردد! اما نمی‌دانیم اینترنت با وجود مزایا و فرصت‌های فراوانی که در اختیار ما و فرزندانمان می‌گذارد در صورت ناآگاهی و غفلت تبدیل به ناباب‌ترین دوست و خطرناک‌ترین دشمن می‌شود.

مهدی می‌گوید: «یک مورد از اینها را تجربه کردم. حتماً باید با هندزفری باشد؛ در یک جای تاریک، چشم‌هایت را هم ببندی؛ سرت روی بالش به سمت پایین آویزان باشد، بعد از یک دقیقه احساس سبکی مغز خواهی کرد، ولی پس از یک شبانه‌روز آن‌چنان سردردی گرفتم که هیچ‌وقت تا آن موقع تجربه‌اش نکرده بودم. در کل خیلی بد است.»
آنچه خواندید تجربه یکی از استفاده‌کنندگان موسیقی‌هایی با عنوان مخدرهای دیجیتالی است. مخدرهای شنیداری فایل‌های صوتی خاصی هستند که فرکانس‌ متفاوتی به هر گوش می‌فرستند. اختلاف فرکانس‌های ارسالی به دو گوش بستگی به نوع تأثیر مورد نظر در امواج مغزی دارد و حداقل 5 هرتز است و نباید بیشتر از 30 هرتز باشد. اثرات متفاوت این‌گونه فایل‌های صوتی با ایجاد پالس‌ بین دو فرکانس متفاوت دریافتی به گوش‌ها ایجاد می‌شود.
برای نخستین بار اثر شنیدن فرکانس‌های متفاوت از هر گوش در سال 1839 توسط هاینریش ویلهلم داو کشف شد و ابتدا در درمان، کنترل و کاهش درد از آنها استفاده می‌شد، اما با گسترش عرصه وب، فضای مجازی و امکان دانلود این دسته از فایل‌های صوتی به اینترنت راه پیدا کرده و در دسترس و استفاده کاربران قرار گرفته‌اند.
یک زمانی لازم بود برای خرید ماده مخدر فرد از منزل خارج شود و با افراد خاصی ارتباط بگیرد، اما در این مورد کافی است چشم‌بند یا اتاق تاریک، هندزفری یا هدفون و اینترنت در اختیار داشته باشد و به‌راحتی مثل دانلود یک آهنگ عادی به این فایل‌های صوتی مخرب با اسامی مختلفی همچون فعال‌کننده مغز، توهم‌زا، ماری‌جوانا، استرس‌زا، آلفا و... دست یابد. متأسفانه تعدادی از آنها به صورت رایگان در یکی از شناخته‌شده‌ترین سایت‌های دانلود فیلم، ویدئو و... در دسترس کاربران قرار دارند.
چهار سال پیش میزان مصرف مخدرهای شنیداری در امریکا به‌قدری افزایش یافت که روزنامه واشنگتن‌پست طی مقاله‌ای بدان پرداخت و دفتر مقابله با مواد مخدر ایالت اوکلاهاما در خصوص شنیدن این فایل‌های صوتی هشدار داد. استفاده از این‌گونه ترک‌های صوتی به‌تدریج بین جوانان عربی باب شد. طی آخرین آمار واصله در ترکیه بیش از 200 هزار جوان معتاد به این‌گونه مخدرها هستند که با توجه به افزایش روزافزون مخاطبان اینترنت روز به روز به تعداد این افراد در جاهای مختلف اضافه می‌شود.
مخدرهای دیجیتالی یکی از دستاوردهای فناوری نوین هستند و هدف آنها تأثیر بر امواج مغزی فرد و به تبع آن تغییر در خلق و خو، سبک زندگی و تفکر اوست. بنابراین سطح تخریب این‌گونه مخدرها با تأثیر مستقیم بر افکار کاربران به مراتب بیشتر از مخدرها و محرک‌های صنعتی و سنتی است. نکته اینکه استفاده از مخدرهای شنیداری زمینه استعمال از نوع فیزیکی آن و پیوستن رسمی به جرگه معتادان را مهیاتر می‌کند و این‌گونه افراد بسیار بیشتر از سایرین در معرض خطر اعتیاد به انواع مخدرها هستند.
یکی دیگر از پیامدهای این تهدید اینکه فرد معتاد به مخدرهای صوتی پس از مدتی از دنیا و روابط واقعی کناره می‌گیرد، منزوی و گوشه‌گیر می‌شود و در فضای توهم، ذهنی و انتزاعی سیر و شروع به ساختن شخصیت‌ها و روابط خیالی می‌کند. تصور این آسیب در بین نوجوانان و جوانان به عنوان نیروهای فعال و کار و آینده‌ساز جامعه و از دست رفتن آن بیش از پیش ما را متوجه خطرات این‌گونه مخدرها می‌کند.
موضوع استفاده از مخدرهای دیجیتالی به اندازه‌ای جدی است که حتی سایت‌های منتشر کننده این مخدرها با هشدارها و پیام‌های خطر (WARNING) نسبت به ورود به صفحات دانلود این موسیقی‌ها و استفاده از آن برای افرادی که از مشکلات ذهنی و روحی رنج می‌برند هشدار داده و در فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده از آثار مصرف این مخدرها نیز تأثیرات خطرناک استفاده از آنها کاملاً هویداست.

منابع:
با تصرف و تلخیص از تبیان، پایگاه خبری تحلیلی سرمایه گستران و بخش نظرات یک سایت شخصی

۱۳۹۶/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...