نسخه چاپی

چه كسی گوگل را در مدت ۲ سال متحول كرد؟

چندی پیش ساندار پیچای مدیرعامل هندی گوگل وارد سال دوم ریاست خود بر این كمپانی شد در حالی كه با مدیریت موفق خود تحولات زیادی را در گوگل به ارمغان آورده است.

به گزارش نما ، در ۱۰ اگوست سال ۲۰۱۵ بود که ساندار پیچای به سمت ریاست گوگل منصوب شد.

ساندار پیچای برای ایجاد تمایز و خارج شدن از زیر سایه مدیران پیشین، تغییراتی را در گوگل ایجاد کرد. گوگل پیش‌تر از یک موتور جستجوی صرف به سمت موبایل دگردیسی کرده بود، اما در زمان رهبری ساندار پیچای، سیاست‌های این کمپانی به سمت تمرکز روی «اولین در همه‌چیز» سوق پیدا کرده است.

این سیاست او را بر آن داشت تا در سال ۲۰۱۶ با واحد‌های سخت‌افزاری TPU وارد گود رقابت با غول‌های حوزه سخت‌افزار شود. گوگل اکنون از پتانسیل‌های شبکه عصبی مصنوعی خود برای تشخیص تصاویر، آنالیز ویدئوها، تشخیص سخنرانی‌ها، ترجمه، یوتیوب و پیشنهاد تبلیغات استفاده می‌کند و حتی قصد دارد برای کمک به علم پزشکی در زمینه DNA و بسیاری کاربرد‌های دیگر، از این فناوری بهره بگیرد. این تمرکز روی شبکه‌های عصبی، هوش مصنوعی و نرم‌افزار باعث می‌شود تا پیشنهادات برای خرید سخت‌افزار‌های تولیدی گوگل با رشدی چشم‌گیر مواجه باشد.

بلندپروازانه‌ترین برنامه‌های گوگل در این دو سال

ساندار پیچای درطول ۲ سال مدیریت خود بر این کمپانی، محصولاتی به نام «پیکسل» و پیکسل ایکس ال را تولید کرد که حدودا یک سال پیش به بازار معرفی شدند. این دو گوشی پرچم‌دار به این هدف ساخته و طراحی شده بودند که بتوانند با محصولاتی از اپل و سامسونگ زورآزمایی کنند. البته گوگل چندان هم با بازار گوشی‌های هوشمند و سخت‌افزار غریبه نیست و پیش‌تر با کمک کمپانی‌های شخص ثالث، محصولات سری نکسوس را روانه بازار کرده بود؛ اما در گوشی‌های سری پیکسل، گوگل تصمیم گرفت تا به صورتی نیمه مستقل وارد گود رقابت شود که این حرکت را می‌توان به‌نوعی غیرعادی و جسورانه داشت.

گوشی‌های سری پیکسل توانست ستایش همگان را برانگیزد و ذهنیت مخاطبان از سخت‌افزار و نرم‌افزار گوگل را بهبود دهد. قمار در بازار گوشی‌های هوشمند را می‌توان بزرگ‌ترین قمار گوگل در چند سال گذشته دانست و اگر این کمپانی بتواند موفقیت‌هایش را در Pixel ۲ نیز تکرار کند، می‌توان گوگل را در زمره بهترین سازندگان گوشی‌های هوشمند در جهان قرار داد.

سایر موفقیت ها‌ی ساندار پیچای

اعلام خبر ۲ میلیارد دستگاه فعال مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید در ماه مه سال ۲۰۱۷. این رقم در سپتامبر ۲۰۱۵ حدود ۱.۴ میلیارد بوده است.

۵ میلیارد تماشای ویدئو در یوتیوب به‌صورت ماهیانه. ۸۰ درصد از این بازدیدکنندگان در خارج از ایالات‌متحده هستند. درآمد گوگل از این بخش نیز به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۵، رقم تصاویر و ویدئو‌های Google Photos حدود ۵۰ میلیارد برآورد می‌شد؛ اما اکنون فقط روزانه ۱.۲ میلیارد عکس در این سرویس بارگذاری می‌شود.

برای اولین بار از سال ۲۰۱۵، جستجو‌های موبایلی از دسکتاپ پیشی گرفت و به بیش از ۶۰ درصد در سال ۲۰۱۶ رسید.

در سال ۲۰۱۶، کمپانی گوگل توانست به رکورد درآمدی ۶۳.۱۱ میلیارد دلار دست یابد که نسبت به سال ۲۰۱۵، رشدی ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. این میزان تقریبا ۳۲ درصد از بازار آگهی‌های دیجیتال در جهان است!

در چهارماهه سوم سال ۲۰۱۶، گوگل توانست به درآمد ۲۵.۸ میلیارد دلار دست یابد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۱.۲ میلیارد دلار بود.

همان‌طور که بالاتر هم گفتم، گوگل در چند سال گذشته و هم‌زمان با رشد کاربران اینترنت و خدمات کسب‌وکار در کشور‌هایی مانند هند، سعی کرده است تا قلمرو کاری خود را گسترش دهد. پرواضح است که گوگل اکنون و تحت رهبری ساندار پیچای نسبت به سال‌های پیش بزرگ‌تر، قدرتمندتر و سودمندتر شده است.

روز‌های پرتنش برای ساندار

اما در روز‌های اخیر، مسائل مربوط به یکی از کارمندان گوگل به نام James Damore که با انتشار یک سند ده برگی خواستار توقف استخدام زنان در گوگل شده بود، اوضاع گوگل را تا حدودی متلاطم کرده است.

سیلیکون، ولی معمولا نسبت به چنین مسائلی بسیار حساس است و خود ساندار پیچای نیز این موضوع را محکوم و آن را توهین‌آمیز خواند. به گفته او، چنین یادداشت‌هایی نقض سیاست‌های خود گوگل است. البته جیمز دیمور، نویسنده این یادداشت، چند روز بعد از گوگل اخراج شد تا موضوع بیش از این بیخ پیدا نکند. ساندار پیچای قصد داشت در مورد این موضوع با ۶۰.۰۰۰ کارمند گوگل در سرتاسر جهان جلسه‌ای را برگزار کند، اما بعد از درز هویت و سوالات کارکنان، این جلسه لغو شد.

گوگل چه آن آینده‌ای را برا‌ی خود ترسیم کرده است؟

واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، خودرو‌های خودران، پروژه تانگو، پروژه لوون، Fibre، Fi و بسیاری دیگر از طرح‌ها ازجمله مواردی هستند که گوگل به‌صورت هم‌زمان روی آن‌ها کار می‌کند و هرکدام از آن‌ها ممکن است سهمی عمده‌ای از فناوری‌های آینده را به خود اختصاص دهند.

۱۳۹۶/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...