نسخه چاپی

عباسي:

از عملكرد فدراسیون ناراضیم

عکس خبري -از عملکرد فدراسيون ناراضيم

وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس درباره مباحث این روزهای ورزش ایران سخن گفت و در عین حال تاكید كرد كه از عملكرد فدراسیون فوتبال راضی نیست.

به گزارش نما به نقل از فارس، ورزش ایران پس از موفقیت در المپیک ۲۰۱۲ لندن، روزهای پرتنشی را پشت سر گذاشت. مسائل مربوط به برکناری روسای برخی فدراسیون‌ها که پیش از المپیک اتفاق افتاده بود، پس از این مسابقات نیز ادامه یافت و هر روز بحث تعلیق یک فدراسیون مطرح می‌شد. پس از این موضوع، برخی نمایندگان مجلس بحث استیضاح وزیر ورزش و جوانان در در دستور کار خود قرار دادند تا محمد عباسی روزهای سخت‌تری را پشت سر بگذارد.

این موارد، خبرنگاران ورزشی خبرگزاری فارس را بر آن داشت تا با عباسی گفت‌وگو کنند. وزیر ورزش و جوانان در این مصاحبه درباره تعلیق ورزش ایران صحبت‌ کرد و گفت که برخی افراد در داخل ایران که منافع‌شان به خطر افتاده دنبال این موضوع هستند. ذکر این نکته ضروری است که عباسی به موارد دیگری نیز در این مصاحبه اشاره کرده که در صورت نیاز در آینده منتشر خواهد شد.

گفت‌وگوی تفصیلی و اختصاصی فارس با محمد عباسی را در زیر می‌خوانید.

فارس: همه ارکان کشور بر اساس اهدافی تشکیل می‌شوند. پس از گذشت حدود یک سال به اهداف‌تان در وزارت ورزش دست یافته‌اید؟

وظیفه نخستین وزیر ورزش و جوانان، اقدامات لازم پیرامون ادغام این دو سازمان بود. بخشی از وظایف مختص خود وزیر بود از جمله ایجاد فضای ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان و سازماندهی اموری که برخی از آنها با هم سنخیت دارند و برخی دیگر سنخیت ندارند. این موضوع نیاز به چند ماه بررسی جدی و یک کار تخصصی سازماندهی شده داشت که به لطف خدا به عنوان پایه کار به خوبی پیش رفت.

فارس: پس از این، چه موضوعی وجود داشت؟

مسئله دوم این بود که وظایفی را برای ادامه راه تعیین کنیم چرا که مجلس برای ادغام سایر وزارتخانه‌ها که طبق قانون پنج‌ساله دوم بود، تکلیف کرده بود آنها وظایف‌شان را به مجلس ارسال کنند ولی وزارت ورزش جوانان چون ورای قانون پنج‌ساله دوم بود، طبیعتا بررسی و ساماندهی این وزارتخانه به بعد از بقیه وزارتخانه‌ها موکول می‌شد. این موضوع وزیر ورزش را با این مسئله مواجه می‌کند که او باید با همین وضعیت موجود کار را پیش ببرد، گرچه خود من معتقدم سازمان جدید باید وظایف جامع داشته باشد که مقدمات آن انجام شده است. مورد سومی هم وجود داشت.

فارس: چه بود؟

مورد سوم و مهمترین مسئله این بود که باید راهبردهایی را برای پیشبرد کار تعیین می‌کردیم. باید به این موضوع توجه می‌کردیم که ابتدا به مسائل کلی توجه شود و سپس به جزئیات بپردازیم. ادغام و سازماندهی این مسائل زمان زیادی می‌خواست چرا که مراجع دیگر نظیر ریاست جمهوری و مجلس باید در این زمینه کمک و پست‌های سازمانی ما را تصویب می‌کردند. سازمان ملی جوانان وجود داشت اما اساسا ساختار مستقلی در استان‌ها وجود نداشت چون شعبه‌ای بود از مشاورت جوانان در استانداری و نمایندگی‌هایی بودند که در آنها صرفا دو سه نفر مشغول به کار بودند. حتی پس از پشت سر گذاشتن مراحل قانونی به این صورت نیست که بلافاصله به شما نیرو بدهند یا اجازه استخدام داشته باشید.

فارس: در کنار این موارد، رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن را هم در پیش داشتید...

دقیقا. پس از انجام این کارها باید به امور بسیار مهمی نظیر مسابقات المپیک و پارالمپیک می‌پرداختیم. من نمی‌توانستم معطل بمانم تا رقابت‌های المپیک را از دست بدهیم و به همین دلیل ستادی را برای این موضوع تشکیل دادیم تا کارها پیش برود. المپیک در تاریخ ماندگار است و باید به آن نگاه ویژه‌ای می‌کردیم. در کنار این موضوع مسائلی مانند جام جهانی و توجه به رشته‌های مختلف نیز مدنظر ما قرار گرفتند.

فارس: رسیدگی به فدراسیون‌ها هم جزء اساسی‌ترین کارهایتان بود که البته تغییراتی هم صورت دادید.

بازسازی و سازماندهی فدراسیون‌های ورزشی را نیز در نظر داشتیم که همزمان در معماری این وزارتخانه برای وزیر ورزش و جوانان مهم بود. نابسامانی‌هایی دیده می‌شد که نمی‌توانستیم چشم‌مان را روی آنها ببندیم و با آنها برخورد نکنیم. البته این موضوع مربوط به همه نمی‌شود. اگرچه جوسازی‌هایی صورت گرفت اما برخورد کردیم. به خاطر آبروی دیگران خیلی نمی‌خواستیم به این مسائل بپردازیم. از بیرون تحت فشار بودیم ولی نمی‌توانستیم همه چیز را بیرون طرح کنیم. من معتقد نیستم که رسانه‌ها چند موضوع جزیی را بزرگ و مردم را نگران کنند. اینها مسائل اساسی بود که باید به آن می‌پرداختیم. پیگیری برنامه جامع وزارتخانه نیز از مسائل مهم است که انجام شد.

فارس: خودتان را در انجام این کارها موفق می‌دانید؟

از جهت اینکه این کارها را انجام دادیم، خودم و همکارانم را موفق‌ می‌دانم اما این موضوع به این معنی نیست که در وزارتخانه هیچ مشکلی وجود ندارد. اینگونه نیست که این دو سازمان هیچ مشکلی نداشته باشند؛ هنوز خیلی راه نرفته وجود دارد. زحمات زیادی کشیده شده اما کار هم زیاد باقی مانده است.

با این حال شیرینی موفقیت تاریخی المپیک و پارالمپیک به ویژه دعاهای مردم عزیزمان آنقدر بود که شیرینی آن را هنوز حس می‌کنیم. این شکوه و افتخار آفرینی آنقدر بزرگ است که به این زودی‌ها از ذهن پاک نمی‌شود چون یک واقعه و خاطره تاریخی بود. این خاطره شیرین متعلق به کل ملت ایران است. اگرچه خیلی از افراد سعی کردند این موضوع را در ذهن مردم تلخ کنند اما مردم ما همه چیز را یادشان است و می‌دانند درخشان‌ترین دوره تاریخ ورزش ایران بعد از انقلاب مربوط به همین دوره است و این غیر قابل کتمان است.

فارس: چرا عده‌ای می‌خواهند این موفقیت را به کام مردم تلخ کنند؟

منظورم این نیست که برخی افراد از روی عمد و قصد این کار را انجام می‌دهند بلکه مسیری که می‌روند به این نتیجه ختم می‌شود. برخی ممکن است حواسشان نباشد و برخی هم ممکن است منافع شخصی‌شان را به منافع ملی ترجیح دهند. برخی بر این اعتقادند که وقتی نیستند، باید منافع ملی را زیر سؤال ببرند. یک نفر به دلیل مشکلی که داشته، عزل شده و حالا فکر می‌کند همه عالم مشکل دارد در حالی که باید حتی اگر حق هم داشته باشد، به دلیل منافع ملی از آن بگذرد. نباید فضا را ملتهب کنیم.

فارس: وقتی بحث تعلیق ورزش مطرح می‌شود،‌ مردم نگران می‌شوند. شما به عنوان شخص اول ورزش ایران در این باره چه صحبتی دارید؟

مهمترین مسئله این است که عوامل داخلی‌مان را نسبت به مصالح کشور آگاه کنیم. در اینکه دشمنان ایران در خارج از کشور دنبال تخریب ما هستند، شکی وجود ندارد. هر نوع همسویی و همگرایی با افرادی که منافع ملت ایران را لحاظ نمی‌کنند، خیانت به ملت ایران است. بعضی‌ها می‌گویند چرا فلان تغییر و اصلاح انجام شد و یا مثلا چرا یک نفر عزل شد؟ این در حالی است که مدیریت بدون تغییر و تصمیم‌گیری معنا ندارد. یا می‌گوییم همه چیز خیلی خوب است و نیاز به تغییر نیست و یا اینکه نیاز به تغییرات است و باید اصلاح شود. اگر اسم این تغییرات را دخالت بگذاریم که دیگر نباید کسی کاری انجام دهد.

حرف‌هایی که می‌زنند نسنجیده است. ما در داخل کشورمان نباید اجازه دهیم افراد به خاطر منافع شخصی‌شان مصالح را لحاظ نکنند. بعضی از مسائلی که درباره تعلیق مطرح می‌شود شبیه بهانه‌ جویی‌هایی است که در خصوص حق هسته‌ای ملت ما به وجود آمده است. اگر خدای نکرده کسانی با بی‌دقتی مسائل خلافی را به مجامع بین المللی برسانند ممکن است بهانه دست این مجامع بدهند. نکته اینجاست که در مسائلی مانند حق هسته‌ای و اینگونه موارد چون خوشبختانه مراقب منافع ملی خودمان هستیم کمتر حاشیه‌سازی می‌شود اما در مورد ورزش و بحث‌هایی مانند تعلیق پررنگ‌تر عمل می‌کنند.

فارس: برای اینکه این تهدید تبدیل به فرصت شود باید چه کار کرد؟

برای اینکه تهدید تعلیق را به فرصت تبدیل کنیم باید همه نیروهای خودی آماده باشند و بهانه دست دیگران ندهند. وحدت آفرینی بین همه افراد بسیار مهم است که در بیانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری نیز دیده می‌شود. کمترین تغییر را داشتیم که آن هم به دلیل اضطرار بود و این در حالی است که این تغییرات به شکل گسترده در مدیریت‌های قبلی بوده است. در سابقه بقیه ارکان‌های همراه این موضوع که در کنار وزارت ورزش عمل می‌کنند و با هزینه دولت اداره می‌شوند مانند کمیته ملی المپیک، دیده می‌شود که به همین صورت عمل شده و کسی نمی‌گفت خلاف واقع است. اگر اکنون کسی پیدا شود و اقدامات قانونمند کشور را خلاف جلوه بدهد، به منافع ملت خیانت کرده است. قوانین ما هیچ مشکلی ندارد و طبق قانون و قاعده حرکت می‌کنیم و خلاف قاعده حرکت نکرده‌ایم و حتی مطابق منشور المپیک عمل شده است.

رؤسای قبلی که چندین برابر ما تغییرات دادند، خلاف قاعده عمل نکردند اما امروز با همان شیوه و با همان قواعد، انگار اتفاق جدیدی رخ داده است.

فارس: با این تفاسیر بحث تعلیق ورزش ایران جدی است یا نه؟

اگر این بی‌دقتی‌ها ادامه داشته باشد حداقل به بهانه خطر تعلیق، روحیه ورزشی کشور تضعیف می‌شود. در مراجع بین المللی یکی از افراد می‌گفت ما حرفی نداریم اما آنقدر برخی رسانه‌های شما به این موضوع می‌پردازند که ما حساس می‌شویم.

مگر ما کار اشتباهی انجام دادیم که تعلیق‌مان کنند؟ هیچ کار خلاف قانونی انجام نشده و دلیلی برای تعلیق ما وجود ندارد. کار خاصی انجام ندادیم و همه مسائل روشن و شفاف است. اگر از داخل کشور به آنها خلاف اطلاع داده شود، این نگرانی به وجود می‌آید ولی چون هیچ تخلفی انجام نداده‌ایم، تعلیق ما را تهدید نمی‌کند مگر اینکه همانگونه که گفتم از داخل ایران به آنها اطلاعات اشتباه داده شود. اگر هم بعضی از مجامع حرف خاصی داشتند باید محترمانه توجیه شوند، البته به شرطی که همه ما از منافع کشور دفاع کنیم. آنها هم مسائل استدلالی را می‌پذیرند.

نکته دیگر این است که به بعضی از افرادی که در فدراسیون‌ها حضور داشتند، فرصت دادیم که در مجامع آسیایی و بین‌المللی حضور داشته باشند آن هم با پول بیت المال اما برخی از این افراد گاهی اوقات بی‌معرفتی می‌کنند. آنها با پول ما و امکانات دولت در مجامع بین‌المللی عضو می‌شوند اما به محض اینکه بر اساس قانون با آنها برخورد می‌کنیم از موضع بین‌المللی علیه کشورمان وارد عمل می‌شوند. این خیانت به کشور است. البته انسان‌های وطن پرست خیلی هستند که کمک می‌کنند اما به ندرت این مسائل دیده می‌شود. هر ملتی افراد بی‌ملاحظه داشته باشد با این چالش‌ها مواجه خواهد شد. پس نگران نباشید و در سایه تفاهم داخلی و همراهی در ارکان کشور مشکلی پیش نمی‌آید.

فارس: خیلی از افرادی که برکنار شده‌اند دوست دارند رو در رو با خود شما صحبت کنند...

ما در وزارتخانه کارها را تقسیم بندی کرده‌ایم و بنا نیست وزیر در هر موضوعی وارد شود. کسی که به خاطر تخلفش برکنار شده است، باید برود و کاری نداشته باشد. ما رعایت آبروی او را می‌کنیم و قرار نیست به او جایزه بدهند و بگویند لطف کردید که تخلف انجام داده‌اید. برخی افراد دوست دارند خودشان که می‌روند همه چیز را به هم بریزند. این یکی از بداخلاقی‌هایی است که وجود دارد. با برخی از افراد برکنار شده شخصا صحبت کردم ولی وقتی برخی افراد به منافع خودشان فکر می‌کنند نمی‌توان از آنها توقع داشت مصالح ملت را در نظر بگیرند. باز هم عرض می‌کنم مسائل به همه برنمی‌گردد و خود مجامع تصمیم قانونی می‌گیرند.

فارس: درباره استیضاح صحبت کنید. فکر می‌کنید چرا نمایندگان مجلس طرح استیضاح شما را مطرح کردند؟

من نماینده مجلس بودم و اعتقاد دارم تعامل امر لازمی است. حتی اوایلی که از مجلس به دولت آمده بودم احساس می‌کردم در مجلس هستم و این حس را داشتم. در برخی مسائل باید دلسوزان مجلس ورود کنند و با نشست و صحبت کردن، مسائل و ناراحتی‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد برطرف شود. کسی نمی‌گوید ما مشکل نداریم و نمی‌گوید وزارت ورزش همه مشکلات قبلی را حل کرده است.

حسب عرف، نمایندگان برای رفع موضوعی معمولا ابتدا تذکر می‌دهند و بعد مبادرت به سؤال می‌کنند. اگر بعد از این مراحل چاره‌ای نبود راهکارهای استیضاح به کار گرفته می‌شود. مانعی هم نیست و من هم حرفی ندارم و سعی می‌کنم حاضر شوم و برای رفع ابهاماتی مطرح می شود پاسخ دهم. گرچه بعضی از راهکارهای ساده‌تر قابل اجرا بود اما ما تابع قوانین هستیم، عمل کرده و به آن احترام می‌گذاریم.

این در حالی است که مجلس تاکنون از من هیچ سؤالی نکرده یعنی یک مورد ابهام هم به شکل سؤال مطرح نشده است. از طرفی درخشان‌ترین دوره تاریخ ورزش ایران را سپری کردیم و موضوع خاصی در گذشته سؤال نشده است. فقط یک مورد به نظرم می‌رسد و آن اینکه برادرمان آقای کامران نماینده اصفهان فشار آوردند که فرد خاصی مدیرکل این استان باشد و این موضوع محل اختلاف ما بود. به غیر از این موضوع کسی قبلا سؤالی نکرده است. الزاما لازم نیست همه مقدمات انجام شود ولی قاعدتا برای اینکه مجلس دچار چالش نشود و تفاهم‌ها وجود داشته باشد، مسیری قبل از استیضاح طی می‌شود. با این حال ما مخلص امضا کنندگان هم هستیم و روز مورد نظر هم حاضر خواهیم شد. به نظر من افزایش وحدت بین ارگان‌ها تنها راه پیشرفت در همه زمینه‌هاست. همه باید با هم برای پیشرفت کشور همراهی کنیم.

فارس: آقای عباسی! از فدراسیون فوتبال راضی هستید؟

در مجموع خیر، چون در چند ساله اخیر شکست‌هایی داشته‌ایم که باید با وجود استعدادهایی که داریم نتیجه بهتری بدست می‌آمد. نظراتی در مورد فوتبال دارم و دلم می‌خواهد خیلی از اشکالاتی که وجود دارد، اصلاح شود. با این حال تشکر می‌کنم چرا که هیچ وقت افراد را سیاه و سفید نمی‌بینیم. زحماتی کشیده شده اما مشکلاتی هم وجود دارد که باید برطرف شود. به دلیل اینکه اساسنامه فدراسیون فوتبال با سایر فدراسیون‌ها فرق می‌کند تا حدی، از تیررس ما خارج است و در خیلی موارد هم نمی‌توانیم ورود کنیم اما به عنوان سیاستگذار نقدهایی به فدراسیون فوتبال دارم و از شرایط راضی نیستم و سعی می‌کنم در حد اختیارات و تفاهمات یادآوری کنم تا مشکلات کمتر شود و ضمناً معتقدم باید به سیل کثیر علاقمندان فوتبال توجه کنیم و حمایت جدی از ارکان آن شود.

فارس: اخیراً نامه‌ای از سوی برخی افراد مجمع برای برکناری کفاشیان تهیه شده است....

این موضوع به اعضای مجمع فوتبال مربوط می‌شود و آنها باید در این مورد نظر بدهند ولی همه باید کمک کنیم تا فوتبال هم مانند برخی رشته‌های ورزشی ما افتخار آفرین باشد. با وجود جوانان خوب کشور و استعدادهای ارزشمند در مناطق این امر شدنی است.

۱۳۹۱/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...