نسخه چاپی

مهدی تاج در گفت و گو بانما:

رفتن به مجامع بین‌المللی منطقی نیست !

عکس خبري -رفتن به مجامع بين‌المللي منطقي نيست !

پرسپولیس، استقلال و تراكتورسازی وضع مالی خوبی ندارند. رفتن به مجامع بین‌المللی در هیچ كشوری منطقی نیست و دردی را دوا نمی كند . بهتر است كه مشكلاتمان را در كشور خودمان حل كنیم.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- لیگ امسال جذاب است و پُر افتخار و مسروریم که بگوییم دومین لیگ آسیا از حیث جوانگرایی هستیم و میانگین سنی بازیکنان را از 29.6 سال به 24.9 سال رساندیم و لیگی هستیم که از 5 و نیم کیلومتر دوندگی، آن را به بیش از 9 کیلومتر رساندیم. یادم است وقتی استارت این جوانگرایی زده شد باید 426 بازیکن را از لیگ خارج می‌کردیم و خیلی به ما فشار وارد کردند اما سازمان لیگ کار را اصولی دید و ایستاد؛ چنانچه امروز هم کارهای اصولی انجام می‌شود و خواهیم ایستاد و ... اینها بخشی از گفتگوی ما با مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال بود.



درباره وضعیت اقتصادی و کیفیتی فوتبال ایران کمی توضیح دهید؟

وضع اقتصادی فوتبال خوب نیست. مذاکراتی را با دستگاه‌های مختلف آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم اما در برنامه ششم توسعه، بندی آمده است که هرگونه کمک به فوتبال حرفه‌ای را ممنوع می‌کند. اگر چنین کمک‌هایی وجود نداشته باشد و با توجه به درآمدهایی که داریم نمی‌شود فوتبال را اداره کرد. خوشبختانه فراکسیون ورزش مجلس جلسات متعددی را پیرامون این قضایا برگزار کرده است و امیدواریم بتوانیم با صحبت با آنها به نتایج خوبی برسیم. از نظر نتیجه، حال فوتبال ایران خوب است و تیم‌های مختلف نظیر فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و رده‌های پایه نتایج مطلوبی گرفته‌اند اما اوضاع اقتصادی فوتبال تعریفی ندارد و مشکل داریم.


البته مشکلات تیم های ایرانی بدهی های سرسام آوری دارند که این می تواند به ضرر ما در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد؟

با تلاش‌ها و مذاکراتی که با AFC داشتیم سعی کردیم از آنها دو ماه برای پرداخت بدهی‌های تیم‌های ایرانی وقت بگیریم. آیین‌نامه‌هایی وجود دارد که پرداخت بدهی را بر ما لازم می‌کند. این بدهی‌ها یک روز باید پرداخت شوند اما باشگاه‌ها باید این تفکر را در خود بپرورانند که هزینه‌شان متناسب با درآمدشان باشد. باید تمام وجوه اقتصادی در نظر گرفته شود. اگر تا دوره آینده لیگ برتر باشگاه‌ها توانستند تمام بدهی‌های خود را تسویه حساب کنند اجازه حضور در دوره نوزدهم را دارند اما اگر چنین نشود لیگ به جایی می‌رسد که باید با تیم‌های کمتری شروع کنیم و این به نظرم مشکلی ندارد.


 برای درآمد زایی الگویی هم دارید؟
 کشورهای عربی بلیت فروشی خاصی ندارند و از حق پخش تلویزیونی هم مبلغ خاصی به دست نمی‌آورند چون تماشاگر زیادی ندارند، تنها منبع مالی آنها دولت و فدراسیون فوتبال است اما کشورهای اروپایی ریالی از دولت دریافت نمی‌کنند؛ باشگاه‌های اروپایی از حق پخش و بلیت‌فروشی درآمدزایی می‌کنند. جز این دو راه، راه دیگری پیش روی ما نیست. باید یکی از این دو را انتخاب کرد تا به جایی برسیم اما در این مرحله گذار باید دولت کمک کند. فوتبال ما در آسیا بهترین است و باید این عنوان را حفظ کنیم. راه آن رعایت الزامات AFC است.


 این حق پخش تلویزیونی را نمی خواهید حل کنید؟

رویه ما در موضوع حق پخش تلویزیونی راهبرد وزیر محترم ورزش و جوانان یعنی برد - برد است و تلاش می کنیم تا قبل از سال جدید میلادی این موضوع حل شود. البته مجلس هم در این مورد ورود کرده و قبلا جلساتی در مجلس شورای اسلامی با مسئولیت آقای مطهری داشتیم اما این موضوع هنوز به ‏نتیجه جدی نرسیده است.‏ اگر حق پخش تلویزیونی برای فوتبال محقق نشود تیم های تراکتور سازی، پرسپولیس و استقلال ‏که تا 31 آگوست مهلت دارند دچار مشکل خواهند شد و بعد از آن ها تیم های دیگر کشور نیز با مشکل مواجه خواهند شد.‏


 کمی هم درباره کیفیت لیگ برتر توضیح دهید؟

لیگ امسال جذاب است و پُر افتخار و مسروریم که بگوییم دومین لیگ آسیا از حیث جوانگرایی هستیم و میانگین سنی بازیکنان را از 29.6 سال به 24.9 سال رساندیم و لیگی هستیم که از 5 و نیم کیلومتر دوندگی، آن را به بیش از 9 کیلومتر رساندیم. یادم است وقتی استارت این جوانگرایی زده شد باید 426 بازیکن را از لیگ خارج می‌کردیم و خیلی به ما فشار وارد کردند اما سازمان لیگ کار را اصولی دید و ایستاد؛ چنانچه امروز هم کارهای اصولی انجام می‌شود و خواهیم ایستاد.


 آقای تاج موضوعی که به تازگی مد شده، شکایت بازیکنان داخلی از تیم های لیگ برتری به AFC است، این موضوع را می پسندید؟

این موضوع خیلی بد است. همه این پرونده‌ها به فدراسیون خودمان بر می‌گردد. پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی وضع مالی خوبی ندارند. رفتن به مجامع بین‌المللی در هیچ کشوری منطقی نیست و دردی را دوا نمی کند . بهتر است که مشکلاتمان را در کشور خودمان حل کنیم.


وضعیت داوری را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه ارزیابی من درباره وضعیت داوری خوب است، چرا که در مسیر درستی قرار گرفته است. با تلاش های اصفهانیان و کامرانی فر اتفاقات خوبی در زمینه جوانگرایی در داوران رخ داده است. جامعه داوری احتیاج به آرامش دارند. همه با هم باید این مسیر را برای داوران هموار کنیم. همچنین رسانه نیز باید تلاش کنند تا این بستر فراهم شود و داوران در شرایط خوب روحی و روانی بتوانند قضاوت کنند. آنچه مسلم است رحم و ترحم در قضاوت و نظارت منطقی ندارد، چرا که داوران قاضی زمین سبز هستند. قصد داریم در فصل 97-96 حق الزحمه داوران، ناظران در تمام لیگ های کشور را افزایش دهیم. معتقدم ابتدا باید مشکلات را دسته بندی کرد و سپس بهترین راه را برای حل کردن آن پیدا کرد.


 دررده بندی جدید فیفا کمی سقوط کردیم؟

به خودمان می بالیم با همین ارقام فعلی آقای آسیا هستیم.این تلاش مدیران فدراسیون در همه سطوح را می رساند.وقتی می گوییم اول آسیا هستیم این آمار قابل اندازه گیری است و آمار این را ثابت می کند. اما باید بدانیم در حال حاضر اول آسیا هستیم و اختلاف فاحشی با تیم دوم آسیا داریم و به امید خدا این اختلاف را حفظ می کنیم.

۱۳۹۶/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...