نسخه چاپی

مركز مبادلات نبود دلار 10هزار تومان می‌شد

عکس خبري -مرکز مبادلات نبود دلار 10هزار تومان مي‌شد

یك كارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر اتاق مبادلات ارزی ایجاد نمی شد نرخ دلار 10 هزار تومان می شد؛ همین كه این اتاق توانسته آهنگ رشد قیمت را كند نماید، یعنی اثر مثبتی در بازار داشته است.

به گزارش نما، سید بهاءالدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: بهترین راهکار برای کاهش نرخ ارز پذیرش واقعیت قیمت ارز و قدرت برابری خرید دلار و ریال است.

وی با بیان اینکه یک فرمول ساده برای تعیین نرخ ارز وجود دارد، گفت: تورم داخلی منهای تورم خارجی، نرخ ارز را تعیین می کند حال اگر تورم داخلی را 25 درصد و نرخ تورم خارجی را 5 درصد در نظر بگیریم و این دو را از یکدیگر کسر کنیم به نرخ 20 درصد می رسیم.

به گفته وی، اگر در سال به عنوان مثال 20 درصد از ارزش پول ملی کاسته می شد به این ترتیب شوک و فشار ناگهانی به یکباره به بازار تحمیل نمی شد.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: اگر این 20 درصد به تدریج از پول ملی کاسته می شد مردم می توانستند خود را با آن منطبق کنند و درآمدها نیز متناسب با آن افزایش می یافت. آنچه اکنون رخ داده، درآمدها ثابت مانده و نرخ ارز و قیمتها چندین برابر شده اند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی و تحولات بازار، دارندگان تعهدات ارزی و همچنین بانکهایی که سپرده ارزی اخذ کرده و با تبدیل آن به ریال ، دارایی آنها در حال حاضر پاسخگوی میزان بدهیشان نیست، دچار صدمه و زیان شدید شده اند.

حسینی هاشمی گفت: بانکهایی که تا پیش از تحولات فعلی بازار، ناشی از تأثیر نرخ ارز ترازشان مثبت می شد، اکنون ناشی از نرخ ارز ترازشان منفی شده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی قیمت واقعی ارز را پذیرفته ولی از سازو کار مناسبی استفاده نمی کند و از سویی بانکهایی که درگیر مبادلات ارزی هستند، محدودند گفت: در حال حاضر با توجه به سفر حجاج و آغاز سال تحصیلی جدید در خارح کشور، تقاضای ارز افزایش یافته که نیاز به تأمین ارز غیربازرگانی است.

این کارشناس پولی و بانکی افزود: این تمام تقاضا نیست و از آنجا که مدت زیادی است که دولت ارز عرضه نکرده، انباشت تقاضایی بین 3تا 5میلیارد دلار وجود دارد. برای پاسخگویی به تقاضاهای موجود، نیاز است تا دولت روزانه 100 میلیون دلار که در ماه 3میلیارد دلار است، ارز از طریق کلیه بانکها توزیع کند.

وی اضافه کرد: همچنین لازم است تا صرافیها در این میان به عرضه ارز غیربازرگانی اقدام کنند؛ به این ترتیب ظرف یک ماه بازار به تعادل می رسد و از آن زمان، ریال تقویت می شود.

حسینی هاشمی در خصوص آثار فعالیت اتاق مبادلات ارزی گفت: اگر اتاق مبادلات ارزی ایجاد نمی شد در حال حاضر نرخ دلار 10 هزارتومان می شد. همین اینکه این اتاق توانسته آهنگ رشد قیمت را کند نماید، یعنی اثر مثبتی در بازار داشته است.

وی از بانک مرکزی خواست تا تقاضای انباشت شده را جبران کند و با دخالت دادن کلیه بانکها، دسترسی به ارز را افزایش دهد.

این کارشناس پولی و بانکی بهترین زمان برای راه اندازی بورس ارز، تغییر نرم افزارها و... را مربوط به زمانی دانست که نرخ ارز مهار شده و بازار شرایط آرامی را به خود گرفته باشد.

وی با بیان اینکه قیمت ارزی که در حال حاضر اعلام می شود، ناشی از تقاضای ارز غیربازرگانی است و نرخ موثر برای کل تقاضای ارز محسوب نمی شود، یادآور شد: تقاضای ارز غیربازرگانی است و نرخ موثر برای کل تقاضای ارز محسوب نمی شود، زیرا تقاضای ارز غیربازرگانی (ارز مسافری و اشخاص) تقریباً بین 10 تا 15 درصد کل تقاضای ارز را تشکیل می دهد.

به گفته وی، از آنجا که ارز بازرگانی با نرخهای فعلی در هیچ تجارتی و یا تولیدی دارای توجیه و سود و منافع کافی نیست، لذا در صورت تأمین ارز غیربازرگانی از هیجانات و نوسانات بازار ارز قطعاً کاسته خواهد شد و روند تعادلی و سیر نزولی خواهد گرفت.

۱۳۹۱/۷/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...