نسخه چاپی

ایجاد ۱۲ شهر جدید در كشور

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اسكان جمعیت سواحل مكران و توسعه بندر چابهار ۱۲ شهر جدید در سراسر كشور احداث خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محسن نریمان از ایجاد شهرهای جدید با استفاده از تجربیات دنیا و با حضور شرکت‌های خارجی و شرکت‌های خصوصی داخلی خبر داد و گفت: برای ایجاد شهرهای جدید تفاهم‌نامه‌های خوبی با شرکت‌های خارجی از کشور آلمان، کره جنوبی و ایتالیا به امضا رسیده است؛ چراکه ما معتقدیم می‌توانیم با همکاری فنی و استفاده از تجربیات شرکت‌های خوب خارجی و حتی داخلی اقدام به ایجاد شهرهای جدید ی کنیم که تمام فاکتورهای یک شهر مناسب را داشته باشد.

وی به تفاهم‌نامه‌ای که به‌تازگی با دانشگاه برلین برای همکاری فنی و استفاده از تجربیات آنها در شهر هشتگرد امضا شده است اشاره کرد و گفت: با همکاری فنی که قرار است با دانشگاه برلین داشته باشیم، آنها در ساختمان‌سازی، محله‌سازی و مسائل زیست‌محیطی ما را کمک خواهند کرد.

نریمان به تفاهم‌نامه دیگری که با کره جنوبی برای ایجاد شهرهای جدید به امضا رسیده است، اشاره کرد و گفت: کره جنوبی تجربیات خوبی در نسل نوین شهرها دارد. به همین منظور در این دولت قصد داریم از تجربیات کره‌ای‌ها استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین از همکاری با ایتالیا برای ساخت شهر «تیف» خبر داد و گفت: قصد ما این است که برای پاسخگویی به توسعه بندر چابهار به‌زودی کلنگ احداث این شهر به زمین زده شود.وی ادامه داد: همان‌طور که اشاره کردم 12 شهر جدید با استفاده از تجربیات دنیا ایجاد خواهد شد که 6 شهر جدید در سواحل مکران خواهد بود.

به گفته نریمان شهر جدید مکران، شهر جدید پارس در عسلویه، شهر جدید تابناک در فارس، شهر جدید سیراف در شرق عسلویه، شهر جدید کوشک در هرمزگان، شهر جدید سنندج و سیرجان و شهر جدید خوارزمی در منطقه شریف‌آباد در 40 کیلومتری تهران ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: احداث شهرهای جدید در سواحل مکران با هدف اسکان جمعیت و توسعه در این منطقه است، بنابراین اعتقاد داریم در هرکدام از این شهرها حداقل باید 100 هزار نفر ساکن شوند.نریمان به افتتاح 20 هزار واحد مسکونی مهر در هفته دولت اشاره کرد و گفت: به‌زودی و در هفته دولت پرونده واحدهای مسکن مهر در اغلب شهرهای جدید بسته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر در این شهرها بالای 90 درصد است و با عدم تکمیل آورده‌های برخی از متقاضیان مواجه هستیم، گفت: پروژه‌های مسکن مهر در شهر جدید پردیس در دولت قبل را با 35 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفتیم اما هم‌اکنون این پیشرفت به 84 درصد رسیده است، به‌طوری‌که در حال حاضر 40 هزار واحد مسکونی مهر در این شهر به مرحله نازک‌کاری رسیده است.

نریمان بابیان اینکه چون پروژه مسکن مهر در شهر جدید پردیس نسبت به سایر شهرها دیرتر آغاز شد، دیرتر به پایان خواهد رسید، گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه‌های واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند 91 درصد است اما قریب به 7 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی در این شهر وجود دارد.

* روش‌های جدید واگذاری واحدهای فاقد متقاضی

نریمان از روش‌های جدید واگذاری واحدهای مسکونی فاقد متقاضی خبر داد و گفت:‌ تلاش ما این است که با روش‌های متفاوت و مختلف و یا در قالب مسکن اجتماعی، این واحدها را واگذار کنیم.وی تأکید کرد: در این روش چنانچه متقاضیان در دهک‌های پایین جامعه باشند، از طریق نهادهای ذی‌ربط مثل بهزیستی و کمیته امداد شناسایی و این واحدها را به آنها واگذار خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: متأسفانه علاوه‌بر این واحدهای فاقد متقاضی یکسری از واحدها نیز معطل مانده‌اند که متقاضیان آورده‌هایی را تا 15 میلیون تومان نیز پرداخت کرده‌اند اما برای تکمیل آورده خود هیچ اقدامی نمی‌کنند که ما نام آنها را متقاضیان غیرموثر تلقی می‌کنیم. بنابراین چنانچه این متقاضیان غیرموثر اقدامی برای تکمیل آورده خود نکنند، متقاضیان جدید را جایگزین آنها خواهیم کرد.

به گفته نریمان در حال حاضر در شهر جدید پرند 17 هزار نفر متقاضیان غیرموثر هستند.وی خاطرنشان کرد: چنانچه این متقاضیان اقدام عاجلی برای وضعیت خود نکنند، آورده‌ آنها به آنها عودت خواهد شد.

*احداث متروی تهران هشتگرد تا 6 ماه آینده

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص شهر جدید هشتگرد نیز گفت: تلاش ما این است که برای تسهیل تردد ساکنان شهر جدید هشتگرد خط مترو برای برای وصل شدن این شهر به تهران به‌زودی افتتاح شود، بنابراین اگر تخصیص منابع دولتی ایجاد شود می‌توانیم این خط مترو را تا 6 ماه آینده به بهره‌برداری برسانیم.

نریمان ادامه داد: در شهر جدید هشتگرد نیز حدود 8 هزار واحد مسکونی فاقد متقاضی در پروژه مسکن مهر داریم،بنابراین مطمئنیم با به بهره‌برداری رسیدن مترو افرادی که قصد انصراف داشتند، از این اقدام خود صرف‌نظر کرده‌اند.

وی با انتقاد از ساخت بیش از حد انتظار و متقاضی در شهر جدید هشتگرد اشاره کرد و گفت: متأسفانه پیش‌بینی بالایی در خصوص ساخت مسکن مهر و اقبال جمعیتی بالایی در این شهر به وجود آمد. به همین منظور در این شهر نیز واحدهای فاقد متقاضی زیادی به وجود آمده است.

نریمان افزود: تلاش می‌کنیم شهر جدید هشتگرد را از طریق قطار حومه‌ای به تهران، شهر جدید بهارستان را به اصفهان، ‌فولادشهر را به اصفهان و شهر گلبهار و چناران را به شهر مشهد و شهر صدرا را به شیراز وصل کنیم.

* از مدیران بازداشت‌شده شهرهای جدید که متهم هستند حمایت نمی‌کنم

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤالی که از او پرسیده شد مدیران شهرهای جدید توسط مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید انتخاب می‌شوند، حال چرا علی رغم تخلف برخی مدیران از سوی او حمایت می‌شوند، گفت: مدیرانی که در بازداشت بودند و هم‌اکنون آزاد هستند در دولت قبل بودند و سپس در دولت جدید نیز مشغول به کار شدند.

وی افزود: به آنها اتهاماتی زده شد و آنها نیز جواب دادند و در حال حاضر نیز آزاد هستند.نریمان تأکید کرد: هیچ مدیری که بازداشت شده باشد در زمان ما بر سر کار نیامده است. به‌هرحال بنده هیچ حمایتی از افرادی که در بازداشت به‌سر می‌بردند و هم‌اکنون آزاد هستند نمی‌کنم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: اگر اتهام آنها ثابت شود، باید به اشد مجازات برسند.

۱۳۹۶/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...