نسخه چاپی

جنگ‌ روانی كره ایها برای شكار یوز آسیا

جدال سنتی فوتبال قاره كهن این بار به میزبانی كره جنوبی برگزار می شود، جدالی كه برابر ببرهای شرق قاره از اهمیتی همچون مرگ و زندگی برخوردار است.

به گزارش نما به نقل از تابناک، نزدیک به هفت سال از آخرین باری که کره جنوبی موفق شد ایران را شکست بدهد، می گذرد. بردی که برای طرفداران کره ای به یک آرزو تبدیل شده به خصوص بعد از تمام این سال ها که همواره بازنده کری های مرسوم میان طرفداران دو تیم لقب گرفته اند. حالا در آستانه مصاف برگشت دو تیم در مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه شکستن طلسم ناکامی ها برای کره در حال حذف از جام جهانی حساسیت بیشتری پیدا کرده تا جایی که آنها به دنبال گرفتن انتقام از کی روش و شاگردانش در سئول هستند.

بعد از ناکامی های زنجیروار در بازی های گذشته فدراسیون فوتبال کره جنوبی اولی اشتیلیکه آلمانی را از سمت خود برکنار و ترجیح داد با یک مربی بومی دو بازی سرنوشت ساز باقی مانده برابر ایران و ازبکستان را پشت سر بگذارد. تصمیمی احساسی با انتقادات فراوان از سوی رسانه های داخلی روبرو شد چون سرمربی جدید کره که تنها سابقه هدایت تیم زیر 20 سال این کشور را در کارنامه داشت، گزینه مناسبی برای نجات ببرهای شرق آسیا از بحران کنونی به نظر نمی رسید.

کره جنوبی که برای اولین بار در آستانه حذف از رقابت های جام جهانی از قاره آسیا قرار گرفته بعد از صعود زودهنگام ایران به روسیه 2018 چشم به برد مقابل این تیم و شکستن طلسم 7 ساله ناکامی ها دوخته است. به همین خاطراز مدت ها قبل برنامه ریزی گسترده ای برای این مصاف انجام داده تا جایی که سران فدراسیون فوتبال این کشور با ساخت کلیپی هیجانی با عنوان «وقت انتقام» به پیشواز مصاف حساس کره با ایران رفتند. کلیپی که وقتی وارد ساختمان فدراسیون فوتبال این کشور می شویم در حال پخش از تلویزیون های حاضر و همچنین شبکه های ورزشی است تا فوتبالدوستان کره را برای حضور در ورزشگاه تهییج کند.

شاید به خاطر شکستن همین طلسم بود که سرمربی جدید کره در فهرست بازیکنان دعوت شده به اردو برای مصاف با ایران و ازبکستان ترجیح داد از همه ستاره های موجود حتی آنها که مصدوم بودند، دعوت به عمل بیاورد. گرچه امید اصلی این مربی همچنان به سون هیونگ مین ستاره شماره 7 خود است که با بازگشت از مصدومیت طولانی مدت به عنوان بازیکن ذخیره برای تاتنهام در لیگ برتر جزیره به میدان می رود.

آخرین بار ایران در جام ملت های آسیا 2011 در دوحه قطر در مرحله یک چهارم نهایی در وقت های اضافه با نتیجه 1-0 به کره جنوبی باخت و پس از آن در تمام بازی ها یا برنده بود یا کار به تساوی کشیده شده تا این طلسم هفت ساله زخم های عمیقی در وجود کره ای ها رقم بزند. در این بین کارلوس کی روش و شاگردانش در تمام این سال ها با بردهای حساس و سرنوشت ساز و رفتارهایی که داشتند بیشتر به این زخم کره ای ها نمک پاشیدند تا ترس و وحشت شدیدی به جان رقیب سنتی در قاره کهن بیفتد. ترسی که ممکن است به حذف غیرمنتظره این تیم از جام جهانی 2018 روسیه بعد از 9 حضور متوالی به عنوان نماینده قاره آسیا ختم شود تا تراژدی بزرگی برای ببرهای شرق قاره رقم بخورد.

از همین رو زیاد هم نمی توان به سران فوتبال کره خرده گرفت که این گونه با ساخت کلیپ و تبلیغات گسترده و به راه انداختن جنگ های روانی به دنبال شکست دادن ایران بعد از 7 سال باشند. بردی که می تواند آنها را برای بازگشت به کورس صعود به جام جهانی 2018 امیدوار و از همه مهم تر بار دیگر برنده کری های مرسوم میان طرفداران دو تیم کند گرچه با تیمی که کی روش ساخته و شکست ناپذیر نشان داده سخت است کره ای ها بتوانند به انتقامی که مد نظر دارند، برسند. کره ای که معمولا هر گاه با این گونه جنگ های روانی دام پهن می کند تا یوزپلنگ را شکار کند ولی خود در دام گرفتار می شود مسلما با استرسی که دارد روز آسانی مقابل ایران نخواهد داشت.

۱۳۹۶/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...