نسخه چاپی

نكو در گفتگو با نما :

غفلت دولت از بازارهای صادراتی، مشكل اصلی صنایع غذایی كشور است

عکس خبري -غفلت دولت از بازارهاي صادراتي، مشکل اصلي صنايع غذايي کشور است

یك نماینده ادوار در مجلس گفت : دولت در فعال نمودن صادرات و توانمند كردن صنایع غیر نفتی داخلی چون مواد غذایی غفلت كرده وبا عدم حمایت از تولید داخلی و صنایع تبدیلی نتوانسته در امر صادرات به ارزآوری بالای مواد غذایی توجه كافی داشته باشد كه باید در این مقوله اقدام به تجدید نظر و ایجاد بستر های اشتغال زای این صنعت نماید .

ابراهیم نکو نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما با ابراز تاسف نسبت به میزان بالای هدر رفت سالانه موادغذایی تولیدی در کشور گفت : هدر رفت حدود 25 میلیون تن مواد غذایی در کشور از 130 تن مواد غذایی تولیدی با صرف امکانات و هزینه بسیار ، جای بسی تاسف دارد .
وی با اشاره به عدم کارآیی دولت در سامان دهی به استفاده بهینه از مازاد محصولات غذایی عنوان داشت : دولت هیچ برنامه تعریف شده ای برای کنترل میزان عرضه و تقاضا و جهت دهی به استفاده بهینه از مازاد مواد غذایی تولیدی در کشور ندارد .
وی با بابیان اینکه شاهد اسراف در جامعه و از بین رفتن سرمایه ملی هستیم تصریح کرد : سهم مشخصی از صادرات برای مواد غذایی تولیدی با کیفیت، جهت صادرات به عنوان یک محصول غیر نفتی در آمد زا تعریف نشده است .
وی با بیان اینکه مواد غذایی تولیدی در داخل با نظارت و کنترل های دقیق کیفیت مطلوب را برای صادرات داراست عنوان داشت : دولت در فعال نمودن صادرات و توانمند کردن صنایع غیر نفتی داخلی چون مواد غذایی غفلت کرده وبا عدم حمایت از تولید داخلی و صنایع تبدیلی نتوانسته در امر صادرات به ارزآوری بالای مواد غذایی توجه کافی داشته باشد که باید در این مقوله اقدام به تجدید نظر و ایجاد بستر های اشتغال زای این صنعت نماید .
وی افزود : سهم پایین صادرات مواد غذایی کشور به کشورهای متقاضی پذیرفته نیست چرا که در کشور توان تولید محصولات با کیفیت و استاندارد وجود دارد ولی نظارت وحمایت وجود ندارد تا تولید کننده داخلی بتواند با امید به تامین نیاز داخلی وصادرات مازاد به خارج از کشور فعالیت نماید .
نکو با اشاره به ظرفیت های موجود درزمینه تولید مواد غذایی استاندارد ، صادرات و ارز آوری مواد غذایی که می تواند مساله اشتغال را تا حد زیادی برطرف کند و جوانان علاقه مند را به انجام این کار ترغیب نماید اذعان داشت : امروز بسیاری از کشورهای همجوار در منطقه بازار های آماده ای برای صادرات مواد غذایی کشور ما ایجاد کرده اند ولی ما نتونسته ایم تقاضای آنها را اجابت کنیم .
وی با ارائه چند راهکار برای برون رفت از این مساله بیان داشت : نظارت درست بر تولید با کیفیت ، مصرف بهینه و ایجاد صنایع تبدیلی می تواند این مشکل را تا حد زیادی مرتفع کند .

وی در پایان با انتقاد از وزارت خارجه در عدم ارتباط گیری وشناسایی بازارهای اقتصادی خاطر نشان کرد : این وظیفه دستگاه دیپلماسی ماست که بازار های مناسب را برای صادرات غیر نفتی شناسایی کرده و از ارتباطات سیاسی برای ایجاد زمینه های اقتصادی و مبادلات بهره ببرد .

۱۳۹۶/۵/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...