نسخه چاپی

سناتور جمهوری‌خواه خواستار بازگرداندن سربازان آمریكایی از افغانستان شد

به گزارش نما - ایرنا نوشت: «رند پال» (Rand Paul) سناتور جمهوری خواه از ایالت کنتاکی با یادآوری هزینه های مداخله نظامی آمریکا در افغانستان و سایر کشورهای منطقه در بحبوحه راهبرد جدید واشنگتن در افغانستان، خواستار بازگرداندن نیروهای آمریکایی به کشورش شد.

این سناتور جمهوری خواه در نوشتاری که تارنمای هیل روز دوشنبه منتشر کرد، افزود: دولت ترامپ در حال افزایش تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان است و با گذشت 16 سال از جنگ افغانستان باید مدت ها قبل نیروهای مان را به کشور باز می گرداند اما اکنون بیش از گذشته ما را درگیر این جنگ می کند.

سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی تصریح کرد: ماموریت افغانستان هدف خود را از دست داده است و فکر می کنم هر گونه اعزام نیروی بیشتر در این جنگ، ایده دردسرآفرینی است و وقتش رسیده نیروهای مان به کشور بازگردند. اما همان طور که مرسوم بوده ما افزایش نیروی مهمی در افغانستان داشتیم. ما از مقابله با حملات تا تغییر حکومت، «ملت سازی» (فرایند ساختن یک هویت ملی با استفاده از قدرت حکومت) و سیاسی کردن کشور آنها پیش رفتیم.

این سناتور اضافه کرد: ما همه این اقدامات را با مجوزی که در بهترین شکل آن سست و شکننده است، با دلایل نامعلوم و هزینه هایی که اکنون دیگر معلوم شده است، انجام دادیم. ما این اقدام را با مجوزی انجام دادیم که تازه ترین نیروهای نظامی ما هنوز کودک بودند. چنین امری در حق این افراد، مردم افغانستان یا منطق سیاست خارجی منصفانه نیست.

رند پال گفت: جنگ افغانستان که از ماموریت اولیه خود خارج شده، هزینه های هنگفتی داشته است که اولین و مهم ترین آنها هزینه هایی است که در رابطه با سربازان مان داشته است. کشتارها، مجروحیت ها و اعزام های غیر ضروری که به خانواده ها آسیب رسانده، مهم ترین ادله ای است که آنها تمایلی به جنگ هایی غیرضروری ندارند.

وی افزود: این جنگ همچنین هزینه هایی برای مالیات پردازان داشته است. آنها بیش از یک تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده اند و این مبلغ در 15 سال گذشته حدود 5 تریلیون دلار در جنگ های خاورمیانه بوده است. آیا بهتر نبود که 5 تریلیون دلار از بدهی های ما کم می شد یا از آن در حوزه های دیگری و به شیوه های موثرتری استفاده می شد؟

سناتور جمهوری خواه کنتاکی تاکید کرد: ملت سازی وظیفه ما نیست و پیوسته وظیفه احمقانه ای به ویژه در این منطقه برای ما بوده است. دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم می توان در افغانستان ملت سازی کرد و مطمئنا دلیلی هم وجود ندارد که باور داشته باشیم می توان این اقدام را با حضوری دائمی و هزینه بر در این کشور انجام داد.

رند پال ادامه داد: در نتیجه قویا مخالف اقدام دولت در این کشور هستم و با رئیس جمهوری در این باره صحبت کردم و می دانم که وی (ترامپ) به دنبال پایان این جنگ است. ما همیشه چنین وعده ای را از سوی وی شنیده ایم اما به صرف حرف زدن نیست. هر چند که می دانم رئیس جمهوری مخالف گسترش بیشتر نیروها بیش از میزان اعلام شده در این هفته است اما کفایت نمی کند. وی باید با طرح گسترش نیروها مخالفت می کرد و به اصول خود پایبند باشد. وی می داند که این جنگ تمام شده است و بر خلاف دو رئیس جمهوری قبل از خود، باید انگیزه پایان دادن واقعی به این جنگ را تحت نظارت دولتش داشته باشد.

این سناتور آمریکایی افزود: به غیر از استدلال ها درباره تعداد نیروها، به همکاران تاکید دارم که درباره قدرت اعلام کننده جنگ نیز بحث و گفت و گو کنند چرا که فکر می کنم ما در سالهای اخیر اجازه داده ایم مدیران اجرایی از چنین قدرتی بیش از حد استفاده کنند. این یکی از دلایل مخالفت من قبل از بررسی قانون «مجوز دفاع ملی» (NDAA) در سنا بود. من اصلاحیه ای دارم که تاکید دارم مورد توجه قرار گیرد و قانون «مجوز استفاده از نیروهای نظامی» (AUMF) در افغانستان را که در سال 2001 تصویب شد، لغو خواهد کرد. این قانون منسوخ شده و بهانه ای برای کسانی است که می خواهند در این کشور حضور داشته باشند.

سناتور رند پال تصریح کرد: اگر رئیس جمهوری و همکارانم به دنبال تداوم جنگ در افغانستان هستند، دستکم کنگره باید به آن رای دهد و تاکید دارم این رای گیری پاییز امسال انجام شود و من رهبری مخالفت با آن را برعهده خواهم گرفت.

دونالد ترامپ شامگاه دوشنبه به وقت محلی در جمع گروهی از نظامیان و شخصیت های سیاسی آمریکا، راهبرد جدید واشنگتن در قبال افغانستان را تشریح کرد و گفت :سیاست های راهبردی ما در افغانستان و جنوب آسیا به طور قاطع تغییر خواهد کرد. درباره تعداد نیروها و یا برنامه های نظامیان حرفی نمی زنیم تا دشمنان مطلع نشوند.

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به سخنرانی دیشب ترامپ، آن را رویکرد جدید آمریکا به جنوب آسیا خواند و اعلام کرد: لازم است برای ایجاد شرایطی برای (ایجاد) ثبات در منطقه، با پاکستان، افغانستان و هندوستان تعامل دیپلماتیک برقرار کرد.

رکس تیلرسون در بیانیه ای که در تارنمای وزارت امور خارجه منتشر شد، افزود: این راهبرد جدید نشانگر حمایت آشکار از مردم و دولت افغانستان است و آمریکا به حمایت از دولت و نیروهای امنیتی افغانستان در مبارزه علیه تروریست ها و جلوگیری از ایجاد دوباره پناهگاه (برای تروریستها) در این کشور ادامه خواهد داد.

هر چند ترامپ اشاره به افزایش تعداد نیروهای آمریکا در افغانستان نکرده است، شبکه خبری فاکس نیوز به تازگی به نقل یک مقام آگاه خبر داد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فرمان اعزام چهارهزار نیروی دیگر به افغانستان را صادر کرده است.

۱۳۹۶/۵/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...