نسخه چاپی

جان دادن روزانه صد نفر به خاطر آلودگی هوا

مرگ خاموش روزانه صد نفر در كشور براثر آلودگی هوا خبری است كه از سوی معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام شده است.

به گزارش نما, بیژن یانچشمه در روزنامه جوان نوشت: مرگ خاموش روزانه صد نفر در كشور براثر آلودگي هوا خبري است كه از سوي معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست اعلام شده است.


مرگ خاموش روزانه صد نفر در كشور براثر آلودگي هوا خبري است كه از سوي معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست اعلام شده است. اين درحالي است كه گزارش آلودگي هوا چندين‌بار براي سرانه سه قوه كشور ارسال شده و مجلس تاكنون فقط به مصوبه هواي پاك اقدام كرده است. گويا دولت و دستگاه‌هاي متولي فقط نظاره‌گر آلودگي هوا و تبعات آن هستند و هيچ اقدام عملي در زمينه كاهش آلودگي هوا برنداشته‌اند تا پاسخگوي افكار عمومي باشند.

85 درصد آلودگي هوا در تهران و كلانشهرها ناشي از منابع متحرك و 15 درصد ناشي از منابع ثابت صنعتي و ساختماني است. در تهران 4ميليون خودرو تردد مي‌كنند كه يك ميليون و 200 هزار خودرو نيازي به معاينه فني ندارند و روزانه 50 خودروی جديد به آمار خودرو‌ها اضافه مي‌شود و اين امر سبب افزايش آلودگي هوا شده كه تبعات آن نيز سلامت شهروندان را به خطر انداخته است؛ به‌گونه‌اي كه مدير كل دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: سالانه 35 هزار نفر در ايران بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند.

محمد درويش در آيين بزرگداشت دومين سال فعاليت محافظان طبيعت در دانشگاه صنعتي اراك اظهار كرد: آلودگي محيط‌زيست يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي بشر است و متأسفانه در ايران سالانه 35 هزار نفر جان خود را اثر آلودگي هوا از دست مي‌دهند. وي تصريح كرد: بر اساس آمارهاي موجود در 9 ماه اخير ميانگين ورودي درگذشتگان به بهشت‌زهرا تهران 49 سال سن داشته‌اند، در حالي كه اميد به زندگي 79 سال تعريف شده است.

مدير كل دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه آلودگي هوا موجب فوت سالانه 5 هزار نفر در تهران مي‌شود، افزود: آنچه موجب افزايش آلودگي هوا مي‌شود، استفاده بي‌مورد مردم از خودروهاي شخصي است.

درويش با اشاره به هزينه سالانه 300 هزار ميليارد توماني دولت براي درمان پنج بيماري اظهار كرد: يكي از خطرناك‌ترين بيماري‌ها بيماري سرطان است كه روزبه‌روز در حال افزايش است.
به گفته وي پرخاشگري، كند‌ذهني كودكان، چاقي مفرط و ناراحتي‌هاي گوارشي بخشي از عوارض آلودگي هوا است.

وي افزود: كاهش چالش‌هاي زيست‌محيطي نيازمند همفكري دولتمردان با سازمان‌هاي مردم‌نهاد در حوزه زيست‌محيطي است، خوشبختانه طي سال‌هاي اخير تشكل‌هاي مردم‌نهاد در اين حوزه بسيار موفق عمل كرده‌اند و نقش درخشاني داشتند.

80هزار ميليارد تومان هزينه سالانه آلودگي هوا در ايران

افزايش آلودگي هوا از يكسو سبب هدر‌رفت انرژي و از سوي ديگر خسارت‌هاي جاني و خسارت‌هاي مالي جبران‌ناپذيري هم برجا مي‌گذارد. در اين خصوص رئيس فراكسيون محيط‌زيست مجلس شوراي اسلامي گفت: سالانه 80 هزار ميليارد تومان هزينه آلودگي هوا به كشور تحميل مي‌شود.

محمدرضا تابش مي‌افزايد: به نظر من هر سه قوه در موضوع آلودگي هوا مسئول هستند؛ هم قوه مجريه كه بايد برنامه‌ريزي مطلوب‌تري داشته باشد و استانداردها و ضوابط زيست‌محيطي را در اجراي پروژه‌ها به نحو مطلوب اعمال كند، هم قوه مقننه كه بايد قوانين كارآمدتر و نظارت مؤثرتري داشته باشد و هم قوه‌قضائيه كه بايد برخورد جدي با تخريب‌كنندگان محيط‌زيست داشته باشد و موجب تنبه آنها شود.

حتي در مواردي دادستان تهران بايد به عنوان مدعي‌العموم در مورد آلودگي هوا اقامه دعوي كند و با منشأ آن هر كه هست و هر چه هست مقابله كند.

وي با بيان اينكه بحران آلودگي هوا يك بحران جهاني است، تأكيد مي‌كند: مبارزه براي داشتن هواي پاك در سه دهه گذشته همه‌گير شده است. هوا تابع مرزهاي جغرافيايي نيست، بلكه مرزهاي بين‌المللي را درمي‌نوردد و هيچ‌كس از تهاجم هواي آلوده در امان نيست. ساخت وسايل نقليه موتوري با حداقل مصرف سوخت از راهكارهاي مقابله با آلودگي هواست.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه مؤثرترين راهكار كاهش آلودگي هوا، كنترل و كاهش آلودگي از مبدأ است، مي‌گويد: بر‌اساس تحقيقاتي كه انجام شده 85 درصد آلودگي هواي تهران و بسياري از كلانشهرها ناشي از منابع متحرك و 15 درصد ناشي از منابع ثابت صنعتي و ساختماني است.

توسعه حمل ونقل عمومي به جاي توسعه خودرو محور

محسن هاشمي گفت: در شوراي جديد شهر تهران تمام تمركز ما به حل مشكلات شهروندان معطوف شده و تلاش خواهيم كرد بيش از خودروها براي انسان‌ها برنامه‌ريزي كنيم. وي افزود: بدون شك فراهم كردن شرايط زندگي براي شهروندان به مراتب اولويت بيشتري نسبت به برنامه‌ريزي براي خودروها داشته و اين موضوع در رأس توجه اعضاي شوراي پنجم شهر تهران قرار خواهد گرفت.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به موضوعات مطرح شده پيرامون معضلات رانندگان خودروها براي يافتن جاي پارك در سطح خيابان‌ها اظهار كرد: سياست ما به‌گونه‌اي تعريف نشده كه بخواهيم براي خودروها تسهيلات ويژه‌اي قائل شويم. بهتر است شهروندان به‌جاي استفاده از خودروي شخصي از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده كنند.

هاشمي در خصوص برنامه‌هاي شوراي پنجم شهر تهران براي توسعه حمل و نقل عمومي در پايتخت خاطرنشان كرد: بهره‌گيري از حمل‌ونقل عمومي با محوريت حمل و نقل ريلي اولويت اصلي شوراي پنجم شهر تهران خواهد بود و به دنبال اين هستيم كه شرايط را براي ترغيب شهروندان به استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي فراهم كنيم.

وي با انتقاد از بهره‌گيري از سوخت فسيلي و ميزان استفاده از اين سوخت در بسياري از امور اذعان كرد: بايد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي شود كه از سوخت‌هاي فسيلي حتي براي تأسيسات ساختمان‌ها نيز استفاده نشود و ما به‌دنبال فراهم كردن شرايط به منظور حذف سوخت‌هاي فسيلي هستيم.

گفتني است در حالي كه گزارش‌هاي مستند از آلودگي محيط زيست همواره ارائه شده و مي‌شود، اما خبري از بهبود اوضاع نيست. در اين بين اين شهروندان هستند كه دود آلودگي به چشمشان مي‌رود و دستگاه‌هاي مسئول همچنان مشغول فرافكني و رفع مسئوليت از خود هستند.

۱۳۹۶/۶/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...