نسخه چاپی

سلب تابعیت هزاران شهروند عرب اسرائیلی

روزنامه عبری زبان هاآرتص فاش كرد كه مسئولان رژیم صهیونیستی تابعیت هزاران شهروند عرب در نقب را طی سال‌های گذشته سلب كرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، این روزنامه نوشت، آن افراد که بیشترشان در روستاهای عرب نشین در نقب ساکن هستند، به یک باره متوجه شدند که به عنوان شهروند به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

این روزنامه نوشت، پس از سلب تابعیت شهروندان، فرد سلب تابعیت شده به "مقیم دائمی" تبدیل می‌شود و از جایگاهی شبیه جایگاه فلسطینی‌ها در قدس اشغالی (طبق رده بندی اسرائیل) برخوردار می‌شوند و می‌توانند در انتخابات محلی در رای گیری شرکت کنند اما نمی‌توانند خود را نامزد کرده یا در انتخابات کنست رای دهند.

آنها از حقوق اجتماعی همچون درمان و دریافت تسهیلات بیمه تامین اجتماعی برخوردار می‌شوند اما نمی‌توانند پاسپورت بگیرند و اگر برای مدت طولانی در اراضی اشغالی نباشند جایگاه آنها به عنوان مقیم دائمی از آنها سلب می‌شود.

در همین حال، عایده توما، عضو کنست از فهرست (عربی) مشترک در مصاحبه با هاآرتص گفت که ادعاهای کارمندان وزارت داخلی برای سلب تابعیت این افراد این است که حق شهروندی اشتباهاً به آنها داده شده است و کارمندان وزارت داخلی برای این ادعاها هیچ توجیه یا جزئیاتی ارائه نمی‌دهند.

همزمان سوسن زهر، وکیل مدافع از مرکز عدالت به نزد ارییه ادرعی، وزیر داخلی اسرائیل رفت و خواهان پایان دادن به این سیاست علیه عرب‌های نقب شد.

طبق گفته زهر، این سیاست دست کم از سال ۲۰۱۰ اعمال می‌شود و همچنین مشخص شده است که بخشی از ساکنان نقب ظرف ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سال حق شهروندی داشته‌، در انتخابات رای داده‌ و مالیات پرداخت کرده‌اند اما به یک باره، از آنها حق شهروندی گرفته شده و آنها دیگر تابعیت ندارند.

وزارت داخلی رژیم صهیونیستی پیامی را به رئیس کمیسیون داخلی در کنست در اواخر سال میلادی گذشته فرستاد و اعلام کرد، تعداد کسانی که تابعیت آنها سلب شده است، به ۲۶۰۰ تن می‌رسد اما بررسی کامل درباره آمار آنها صورت نگرفته و ممکن است تعداد آنها بیشتر باشد.

۱۳۹۶/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...