نسخه چاپی

مذاكره با امریكا با كدام الفبا؟!

یدالله جوانی

اظهارات رئيس‌جمهور در امريكا مبني بر تجديدنظر در روابط ايران با ايالات متحده و ضرورت برطرف كردن موانع برقراري رابطه بين دو كشور، بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي غربي داشت.در ميان واكنش‌هاي داخلي، اعتراض تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تذكري كتبي به رئيس‌جمهور اهميت ويژه‌اي دارد. اين نمايندگان ضمن اعتراض به اين قبيل اظهارات، آن را ناسازگار با راهبرد عزت، حكمت و مصلحت دانستند.

براساس اخبار رسانه‌ها، رئيس‌جمهور در يكي از گفت‌وگوهاي رسانه‌اي در خصوص ديدگاهش نسبت به امريكا مي‌گويد:«بنده جزو كساني هستم كه معتقدم امكان تداوم اين شرايط بين ايران و امريكا وجود ندارد و بايد اين وضعيت بهبود يابد... دو كشور بزرگ، مؤثر و قدرتمند، ۳۳ سال است كه رو در روي يكديگر قرار گرفته‌اند و اگر دراين مدت هم‌افزا با يكديگر عمل كرده بودند، امروز شرايط بين‌المللي شكل ديگري داشت.« آقاي احمدي‌نژاد همچنين در ديدار با جمعي از نخبگان امريكايي گفته است:«ايران، امريكا را به رسميت مي‌شناسد و معتقد است مي‌توانيم با يكديگر رابطه داشته باشيم.»

ترديدي نيست كه اكنون جمهوري اسلامي ايران يك كشور قدرتمند و مؤثر در منطقه و فرامنطقه است و ترديدي نيست كه ايران اسلامي با حركت در مسيري كه حضرت امام خميني (ره) در پيش روي آن قرار داد به چنين قدرتي دست يافت. اين مسير، مسير مبارزه با امريكا و ايستادگي در برابر توطئه‌هاي استكبار جهاني به سركردگي ايالات متحده و حمايت از محرومان و مستضعفان جهان است آمريكا تا آخرين لحظه از حكومت پهلوي حمايت كرد و پس از سقوط شاه و استقرار جمهوري اسلامي، سياست مقابله با ايران را با هدف نابودي انقلاب و ساقط كردن نظام نوپاي ديني در كشورمان در پيش گرفت. اسناد لانه جاسوسي، افشاكننده سياست‌ها، توطئه‌ها و برنامه‌هاي امريكا در قبال انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي است.طي ۳۳ سال گذشته، حضور فعال امريكايي‌ها در پشت صحنه توطئه‌ها و فتنه‌هاي بزرگ عليه جمهوري اسلامي از قبيل حركت‌هاي تروريستي دهه ۶۰ و ناآرامي‌هاي داخلي آن دوران، غائله‌هاي تجزيه‌طلبي در مناطق قوميتي چون كردستان، خوزستان و بلوچستان، جنگ تحميلي، تهاجم فرهنگي و جنگ نرم، فتنه‌هاي ۷۸ و ۸۸، جنگ اقتصادي كنوني و ترور دانشمندان هسته‌اي ايران ملاحظه مي‌شود.

به خاطر همين مواضع و رفتارهاي امريكا در قبال انقلاب و جمهوري اسلامي ايران بود كه حضرت امام (ره)‌رابطه ايران و امريكا را به رابطه گرگ و گوسفند تشيه مي‌كنند و مي‌فرمايند:« روابط ما با امريكا روابط يك مظلوم با ظالم است. روابط يك غارت شده با يك غارتگر است.» در ديدگاه رهبر كبير انقلاب اسلامي، امريكا دشمن شماره يك مردم محروم مستضعف جهان است و يك تروريست بالذات است. حضرت امام خميني (ره) ماهيت امريكا را كه استكباري و جهانخواري است، ‌اينگونه تشريح مي‌كنند: «امريكا اين تروريست بالذات دولتي است كه سرتاسر جهان را به آتش كشيده و هم‌پيمان او صهيونيسم جهاني است كه براي رسيدن به مطامع خود، جناياتي مرتكب مي‌شود كه قلم‌ها از نوشتن و زبان‌ها از گفتن آن شرم دارند.»

براساس چنين شناخت دقيق و حكيمانه‌اي بود كه آن عزيز سفر كرده و به حق پيوسته، مكرر ملت ايران را به هوشياري در برابر دسايس و نيرنگ‌هاي دولتمردان امريكا فراخوان مي‌كرد و وظيفه مسلمانان و خصوصاً ملت ايران در قبال امريكا را اينگونه بيان مي‌داشت:« ما يقين داريم اگر دقيقاً به وظيفه‌مان كه مبارزه با امريكاي جنايتكار است ادامه دهيم، فرزندانمان شهد پيروزي را خواهند چشيد.» حضرت امام خميني (ره) با هشدار به كساني كه شناخت درستي از امريكا نداشتند يا به هر دليل ديگري به دنبال رابطه با امريكا بودند، مي‌فرمايند:«آنهايي كه خواب رابطه با امريكا را مي‌بينند خدا بيدارشان كند.»‌اما در اين ميان حضرت امام (ره) با يك نگاه مبتني بر‌ آرمانگرايي واقع‌نگر، باب مذاكره و رابطه با امريكا را براي هميشه تا پايان تاريخ نبسته و براي برقراري رابطه با امريكا، اينگونه شرط‌گذاري كردند:«با امريكا روابط برقرار نخواهيم كرد مگر اينكه آدم بشود و از ظلم كردن دست بردارد.»

حال بايد از كساني كه به دنبال مذاكره يا رابطه با امريكا هستند، سؤال كرد، چه تحولات اساسي در خلق و خوي استكباري امريكا،‌مواضع و رفتار اين كشور در قبال ملت ايران در شرايط كنوني نسبت به دهه ۶۰ رخ داده كه آن را نشانه‌اي بر آدم شدن امريكا دانسته و موضع خود مبني بر مذاكره و رابطه را توجيه‌پذير سازيم؟ واقعيت اين است كه امريكا، نه تنها آدم نشده، بلكه شيطان‌تر از قبل شده است. امريكا نه تنها از ظلم كردن دست برنداشته، بلكه بر ظلم‌هاي خود نسبت به ملل محروم و مستضعف جهان در اين سال‌ها، به ويژه نسبت به ملت ايران افزوده است. لشكركشي به افغانستان و عراق در دهه اخير و كشتن صدها هزار نفر، مجروح كردن صدها هزار نفر ديگر و نابود كردن بسياري از منابع و ذخاير اين كشورها، از چه حكايت مي‌كند؟ جنايات امريكا در ابوغريب و گوانتانامو نشانه چيست؟ حمايت از حكومت‌هاي مستبد و ديكتاتوري كه ملت‌هاي خود را همانند آل خليفه در بحرين و آل‌سعود در عربستان سركوب مي‌كنند، فشارهاي اقتصادي و تشديد تحريم‌ها عليه ملت ايران و تلاش براي توقف پيشرفت‌هاي علمي و فناوري ايران از سوي امريكا نشانه چيست؟ جنگ نرم، جنگ سايبري، حمايت از گروه‌هاي تروريستي در ايران از سوي امريكا، حاكي از چيست؟ خارج كردن منافقين از ليست گروه‌هاي تروريستي در روزهاي اخير از سوي امريكا،‌بازگو كننده كدامين واقعيت است؟‌دست داشتن امريكايي‌ها در ترور دانشمندان هسته‌اي ايران به همراه صهيونيست‌ها، چه سيمايي از امريكا را براي ملت ايران به نمايش مي‌گذارد؟ آري اين فهرست، پاياني ندارد و مي‌توان هزاران هزار مورد از جنايات امريكا در حق بشريت در گوشه و كنار جهان را بر آن افزود. همين واقعيت‌هاي موجود و پيش روي است كه موجب شده، رهبر فرزانه انقلاب اسلامي نيز همچون معمار كبير انقلاب پرچم مبارزه و مقاومت در برابر زياده‌خواهي‌هاي امريكا را برافراشته نگه دارند و ضمن برشمردن اختلافات ماهويي بين ايران و امريكا، اعلام دارند:« ملت ايران اهل گفت‌وگو و مذاكره است، ‌اما نه با امريكا.» (۲۷ مرداد ۸۹)

... كساني كه دم از مذاكره با امريكا مي‌زنند يا از الفباي سياست چيزي نمي‌دانند يا الفباي غيرت را بلد نيستند،‌ يكي از اين دوتاست»

۱۳۹۱/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...