نسخه چاپی

آصفری در گفتگو با نما:

بازدید بازرسان آژانس از مراكز هسته ای ایران بهانه تراشی است/آمریكا همه تعهدات خود در برجام را زیر پاگذاشته است

عکس خبري -بازديد بازرسان آژانس از مراکز هسته اي ايران  بهانه تراشي است/آمريکا همه تعهدات خود در برجام را زير پاگذاشته است

یك نماینده سابق مجلس گفت: دولت آقای ترامپ از عقلانیت برخوردار نیست مسئولان نباید سرخود را كلاه بگذارند و دنبال آوردن توجیه درباره نقض برجام از سوی آمریكا باشند


محمدحسن آصفری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما درباره اظهارات اخیر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر اینکه که اگر ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد چرا اجازه بازدید از سایت‌های نظامی خود را به بازرسان آژانس نمی‌دهد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهدات خود در برجام کاملا پایبنده بوده و آنها را اجرایی کرده است.
وی افزود: جمع آوری سانتریفیوژهای فردو، پلمپ کردن راکتور اراک، تبدیل فردو به مرکز تحقیقاتی و ... اقداماتی است که ایران انجام داده است و بازرسان آژانس در زمان مقرر از تاسیسات هسته ای ایران بازدید و با نصیب دوربین فعالیت هسته ای ایران را در مراکز رصد کردند و با ارائه 7 گزارش به پایبندی ایران به برجام و فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران اذعان داشتند.
آصفری با بیان اینکه متعهد بودن ایران کاملا برای آژانس مشهود است، ادامه داد: رفتارهای غرب و ادعاهای آنها مبنی بر اینکه ایران برجام را نقض کرده است، نشان از بدعهدی و دبه کردن آمریکا و غرب است که حاضر نیستند به تعهدات خود عمل کنند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکا همه تعهدات خود در برجام را زیر پاگذاشته است و با رفتارهای خود به دنبال فرصت سوزی و اتلاف وقت است چرا که جاسوسان این کشور در آژانس بین المللی انرژی اتمی می دانند که هیچ نقض برجامی از سوی ایران انجام نشده است.
وی افزود: بنا بود بعد از اجرایی شدن برجام تحریم های تحمیل شده علیه جمهوری اسلامی ایران برداشته شودکه نه تنها این کار انجام نشد بلکه تحریم های جدیدی نیز اعمال شده است که نقض آشکار برجام است.
آصفری با بیان اینکه طرح مجدد ضرورت بازدید بازرسان آژانس از مراکز هسته ای ایران نوعی بهانه تراشی است، تصریح کرد: آمریکا برای اینکه اجرای تعهد خود به برداشتن تحریم ها را به تاخیر بیندازد هر روز بهانه جدیدی مطرح می کند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده ما هنگام مذاکره باید طرف را کاملا مجاب می کردند که اگر نقض برجام صورت بگیرد ما فعالیت خود را از سر می گیریم تا امروز مطرح نکنند که نباید با این کار بهانه به دست آمریکا داد.
وی با بیان اینکه چه ما بخواهیم و چه نخواهیم آمریکا حاضر به عمل کردن به تعهدات خود نیست، خاطرنشان کرد: مسئولان نباید سرخود را کلاه بگذارند و دنبال آوردن توجیه درباره نقض برجام از سوی آمریکا باشند چرا که نقضی آشکارتر از این نیست که تحریم های جدیدی علیه ایران تصویب شده است.
آصفری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران باید با ادبیات و گفتمان خود آمریکا با آنها رفتار کند، ادامه داد: دولت آقای ترامپ از عقلانیت برخوردار نیست که ایران نیز بخواهد با عقلانیت با آنها برخورد کند بلکه باید مثل خودشان رفتار کرد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی مسئولان مطرح کرده اند که آمریکا باید هزینه نقض برجام را بپردازد، تاکید کرد: امروز دنیا، دنیای زور، فشار و تهدید است و سر نخ تسبیح دست خود آمریکاست و کشورها حاضر نیستند بدون اجازه آمریکا با ایران مبادلات تجاری و اقتصادی داشته باشند.
وی افزود: کشوری مثل آمریکا که بدون مجوز مجامع بین المللی و سازمان ملل به کشورهایی مثل عراق، افغانستان و ... قشون کشی می کند، کشوری نیست که بخواهد هزینه نقض برجام بپردازد، این کشور فقط دنبال جاه طلبی و قدرت طلبی است و مجامع بین المللی را در ید اختیار دارد و کسی نمی تواند به آن فشار بیاورد.
آصفری با انتقاد از سیاست های دولت درباره برجام خاطرنشان کرد: باتوجه به سیاست دولت امیدوار نیستیم که اقدام مدبرانه انجام و فعالیت های هسته ای از سرگرفته شود و از این دولت چنین انتظاری نیست.
گفتنی است، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با رویترز گفته است که دیدار روز چهارشنبه او با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین یک ماموریت تفحصی است که در راستای بازنگری برجام از سوی دولت ترامپ انجام می‌شود.
وی مدعی شد: ایران در گذشته در سایت‌های نظامی، دانشگاهها و اماکنی نظیر آنها اقدامات مخفیانه انجام داده است. آیا آژانس اطمینان دارد که دیگر چنین اقداماتی انجام نمی‌شود؟
نماینده آمریکا در ادامه گفت: ایران کشوری نیست که بشود به آن اعتماد کرد و به اعتماد من، ترامپ حق دارد که پیش از تایید دوباره برجام از اقدامات این کشور مطلع باشد.
هیلی در ادامه این مصاحبه گفت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اختیار را دارند که از سایت‌های نظامی ایران و هر مکان مشکوک دیگری بازدید کنند اما آیا آنها اکنون این کار را انجام می‌دهند؟

۱۳۹۶/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...