نسخه چاپی

صادقی در نطق میان دستور:

اثرگذاری مجلس در نظام سیاسی و مدیریتی محدود به رئیس مجلس شده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اثرگذاری مجلس در نظام سیاسی و مدیریتی كشور محدود به رئیس مجلس شده است.

به گزارش نما، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌ دستور امروز (دوشنبه 6 شهریور) پارلمان، گفت: چندی پیش رئیس مجلس با برشمردن بیش از 20 ابرچالش در کشور این سوال را مطرح کرد که مجلس چگونه می‌تواند راهکاری برای این ابرچالش‌ها داشته باشد.

وی افزود: یکی از راهکارهای حل ابرچالش‌های پیش روی کشور این است که مجلس باید عوامل کاهش روزافزون اثرگذاری خود در نظام سیاسی و مدیریتی کشور را مورد ارزیابی قرار دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مجلس براساس اصل 57 قانون اساسی باید مستقل از قوای دیگر عمل کند و حق وضع قانون در عموم مسائل را داشته باشد. همچنین مطابق با اصل 76 قانون اساسی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را داشته و به موجب اصل 84 هر نماینده حق اظهارنظر در تمامی مسائل داخلی و خارجی کشور را دارد.

صادقی ادامه داد: همچنین براساس اصل 86 قانون اساسی نمایندگان از آزادی کامل در دادن رای به طرح‌ها برخوردارند. حال سوال این است که چه عواملی باعث شده مجلس روز به روز نقشش در اثرگذاری سیاسی کشور کاهش پیدا کند که پاسخ به این سوال در دو بعد قانونگذاری و نظارتی مطرح می‌شود.

وی با اشاره به بعد قانونگذاری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بعد قانونگذاری باید به نظارت استصوابی اشاره کرد که باعث شده بسیاری از افراد خبره و کارشناس از ورود به مجلس محروم شوند و این موضوع استقلال مجلس را زیر سوال برده است. از طرفی ایجاد نهادهای موازی برای قانونگذاری باعث شده که وظیفه اصلی مجلس که قانونگذاری است مورد خدشه قرار گرفته و متعاقب آن با تورم قوانین در کشور روبرو باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور مثال شورای عالی امنیت ملی یکی از آن نهادهایی است که دارای مصوباتی جداگانه بوده که این مصوبات حتی منتشر نیز نمی‌شود و این موضوع باعث بی‌اطلاعی و سردرگمی مردم شده است.

صادقی با اشاره به بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بعد نظارتی بعضی تفاسیر باعث کاهش نفوذ مجلس در حق تحقیق و تفحص از سازمان‌ها شده است، از طرفی دیگر در بخش داخلی باید اشاره کرد که مدیریت مجلس باعث شده نمایندگان نتوانند اثرگذاری خود در امور مجلس را به خوبی ایفا کرده و اثرگذاری مجلس در نظام سیاسی و مدیریتی کشور محدود به رئیس مجلس شده که این واقعیت حتی در هیئت مدیره مجلس نیز به خوبی قابل درک است.

وی افزود: در آئین‌نامه داخلی مجلس آمده که رئیس مجلس حق دارد بدون ذکر دلیل طرح و یا لایحه‌ای را از دستور کار مجلس خارج کند که این موضوع باعث شده نقش نمایندگان در مجلس روز به روز کاهش پیدا کند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...