نسخه چاپی

گزارش خبرنگار نما از مراسم رونمایی از كتاب تك‌سوار دشت زید؛

بالاتراز حماسه های شاهنامه به وفور در دفاع مقدس تجلی داشت/گلعلی بابایی نام ماندگار در عرصه تاریخ دفاع مقدس است

عکس خبري -بالاتراز حماسه هاي شاهنامه به وفور در دفاع مقدس تجلي داشت/گلعلي بابايي نام ماندگار در عرصه تاريخ دفاع مقدس است

از نویسندگان ادبیات دفاع مقدس گفت: حماسه آفرینی و حس وطن پرستی كه فردوسی در شاهنامه آورده است به وفور در دوران هشت ساله دفاع مقدس دیده شد.

گلعلی بابایی نویسنده کتاب «تک سوار دشت زید» که زندگینامه شهید اسماعیل قهرمانی قائم مقام لشگر 27 محمد رسول‌الله را روایت می‌کند در مراسم رونمایی از این کتاب در مصاحبه با خبرنگار نما گفت: تک‌سوار دشت زید با تلاش و همت دو انتشارات صاعقه و 27بعثت،به چاپ رسیده است که در آن زندگی و رشادت آفرینی های شهید اسماعیل قهرمانی بنیان‌‌گذار و نخستین فرمانده گردان انصارالرسول(ع) تیپ 27 محمّدرسول‌الله(ص) به قلم این حقیر نوشته شده است.
گلعلی بابایی در ادامه در خصوص ویژگی های این کتاب دفاع مقدسی افزود:شهید قهرمانی یکی از شهدای شاخص عملیات رمضان است که جانشین شهید همت در لشکر 27 بود،‌ اما کمتر شناخته شده بود و تاکنون چندان به ابعاد شخصیتی وی پرداخته نشده بود . در این کتاب من و حسین بهزاد در بخش نخست با روایت اول شخص،‌ زندگی‌نامه شهید را از زبان خودش روایت کردیم،‌ منبع این بخش هم مصاحبه‌هایی بود که از شهید به‌جای مانده است‌،‌ در بخش دوم نیز از زبان دیگران به روایت وقایع شهادت شهید پرداخته‌ایم.
گلعلی بابایی بیان داشت: در زمان نگارش این کتاب با مشکل منبع مواجه شدیم و بعد به ذهن‌مان آمد از همان مطالبی که با شهید قهرمانی مصاحبه شده است کتاب را بنویسیم که 15 فصل از این کتاب گفت‌وگوی با شهید قهرمانی بوده که از ابتدای زندگی خود تا قبل از آزادسازی خرمشهر را روایت می‌کند و در فصل بعدی نیز به نقل از همرزمان شهید نگارش شده است.
به گزارش خبرنگار نما در مراسم رونمایی از کتاب «تک سوار دشت زید» سردار محمد یزدی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ‌، سردار احمد ذوالقدر جانشین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، علی نیکو گفتار، حمید حسام نویسنده دفاع مقدس‌،سردار محمد ریوندی، معاون هماهنگ کننده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ‌، اصغر نقی‌زاده بازیگر سینما و تلویزیون، خانواده شهید و تعدادی از همرزمان شهید قهرمانی در گردان انصارالرسول(ص) حضور داشتند.
حمید حسام نویسنده کتاب های دفاع مقدس در خصوص ویژگی های گلعلی بابایی که سالها در زمینه ادبیات دفاع مقدس فعالیت داشته گفت:آقای گلعلی بابایی نام ماندگار در عرصه تاریخ دفاع مقدس بوده است به این جهت که در زمانه خود به خوبی رسالت خود را پیدا کرد و آن دفاع 8 ساله را که در قالب حماسه های مکرر که اتفاق افتاده بود به خوبی به رشته تحریر در آورد .موضوعی که به شدت نسل جوان امروز و فردا نیازمبرم به فهم آن را دارد تا در غالب کارهای پژوهشی و تاریخی به نسل امروز کشورانتقال داده شود.
این نویسنده کتاب های دوران دفاع مقدس تصریح کرد:قلم و نثر گلعلی بابایی بی تکلف ، ساده و دوست داشتنی است و نیز صاحب سبک، یعنی روشی که در کارش دارد می تواند الگویی مناسبی برای نسل امروز کشورو نیز اهل قلم باشد.کارهای پژوهشی آقای بابایی در قالب بیش از 30 عنوان کتاب در حوزه پژوهش دفاع مقدس و زندگی نامه نویسی و تاریخ شفاهی به چاپ رسیده است که همه آنها بسیار مستحکم و مستدل و قابل اعتنا است که می تواند تصویری زیبایی را از آن روزهای پر حماسه به شکل خیلی خوب و دقیق به خواننده کتاب انتقال دهد.
حسام اظهار داشت:این تنوع گونه و ژانر در آثار بابایی به عقیده من کار ویژ های است که وی را متمایز از خیلی از دوستان نویسنده می کند.یعنی این جسارت برای ورود به همه عرصه های نوشتن مثل کارهای لشکرنویسی،کارنامه عملیاتی و زندگی نامه شهدا و تاریخ شفاهی که در مورد افراد زنده است ،ستودنی و قابل تحسین می باشد.به نظر می رسد که نسل امروز می تواند با مروری بر کتاب های آقای بابایی یک تابلویی زیبا را از آن روزها ببیند.
وی ادامه داد: گل‌علی بابایی موفق شده است که در ادبیات دفاع مقدس یک خاکریز ایجاد کند. ایشان شخصیتی آرام، صبور و منطقی دارد و ایمانِ برخاسته از دفاع مقدس به او انرژیِ آفریدن داده است؛ تجربه واقعی و شهود عینی در سال‌های دفاع مقدس عامل اصلی موفقیت ایشان در نگارش این سی‌وچند اثر شده است.
در این مراسم علی نیکوگفتار از همرزمان شهید قهرمانی گفت: شهید قهرمانی دارای شخصیتی صبور، دلسوز، فهیم، پرکار، شجاع و بی‌ادعا بود؛ اگر می‌شد این صفت‌ها را در هم آمیخته کردو با آن تندیس ساخت؛ شک ندارم که این تندیس می‌شد: «اسماعیل قهرمانی».
همرزم شهید قهرمانی بیان کرد: صبر و آرامش شهید قهرمانی مثال‌زدنی بود. یادم هست زمانی که در مرحله سوم عملیات رمضان بودیم؛ آشفتگی اوضاع موجب اضطراب و عصبانیت شهید همت شده بود؛ به نحوی که مرتباً پشت بی‌سیم به بچه‌ها پرخاش می‌کرد. در آن موقع شهید قهرمانی به نزد شهید همت رفت و با حالتی آرام و خالصانه گفت: «به اندازه کافی فشار روی بچه‌ها هست؛ پس پشت بی‌سیم آرام باش» شهید همت هم گفت:«چشم چشم»
وی تأکید کرد: انشاالله که روح شهید قهرمانی با شهدای اسلام به خصوص حضرت سیدالشهدا محشور شود.
گفتنی است که شهید اسماعیل قهرمانی در عملیات رمضان به‌عنوان جانشین شهید همت وارد عملیات شد و به شهادت رسید و جنازه مطهرش مفقود شد.

۱۳۹۶/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...