نسخه چاپی

پرونده افساد فی الارض محمدعلی طاهری از چه زمانی مطرح شد؟

پرونده افساد فی‌الارض رئیس عرفان ضاله «حلقه» همراه با سایر اتهامات وی از همان ابتدا مطرح بوده است و پس از تحقیقات مجدد، مفسد فی الارض بودن محمدعلی طاهری برای قاضی دادگاه محرز می‌شود.

به گزارش نما، از نیمه دهه 1370 محفلی در تهران شکل گرفت که بعدها به نام «عرفان حلقه» شناخته شد. گرداننده این محفل فردی به نام محمدعلی طاهری بود که ادعا می‏‌کرد سال‏‌ها پیش الهاماتی را از روح‌القدس دریافت کرده است.

فعالیت اصلی این محفل در قالب دوره‌های آموزشی و برگزاری جلساتی تحت عنوان تشعشع دفاعی(جن‌گیری) توسعه یافت، در این جلسات به افراد القا می‏‌شد که علت بیماری آن‌ها رسوخ اجنه یا ارواح سرگردان است و طاهری می‏‌تواند با خارج کردن آن‌ها سلامتی را به افراد برگرداند، نام این روش تشعشع دفاعی است و بعدها توضیحات آن را با اصطلاحات خاصی به نام «سایمنتولوژی» تکمیل کرد و ادعا کردند که بیشتر جوایز طاهری برای فرادرمانی بوده است.

*علل اصلی گرایش عده‌ای به فرقه عرفان حلقه

پس از مدتی با افزایش آسیب‏‌های روحی روانی در اثر تلقینات عرفان حلقه و فروپاشی برخی از خانواده‏‌های آسیب‌دیدگان، محمدعلی طاهری محاکمه شد و برای تحمل پنج سال حبس از سال 90 به زندان افتاد، در این مدت برخی از شبکه‏‌های بیگانه از او به عنوان یک دانشمند ایرانی و گاهی زندانی سیاسی یاد کردند.

طاهری مدعی است که از طرف جبرئیل الهاماتی دریافت کرده و راهی را برای رساندن بشر به کمال یافته است که بدون نیاز به دین خاصی می‏‌تواند مردم را به کمال برساند، به طوری که باورها و اعمال صالح و پرهیز از گناه و ظلم در رسیدن به کمال هیچ نقشی ندارد، فقط کافی است که افراد حلقه‏‌هایی که او تفویض کرده، تسلیم شوند و خود را در اختیار حلقه‌ها قرار دهند، این در حالی است که در اتصال با حلقه‌ها ‌با استناد به آیه «واعتصمو بحبل الله جمیعا ...» انجام می‌شود!

علل اصلی گرایش عده‌ای به فرقه عرفان حلقه عبارت است از: ادعای درمان بیماری‌ها، استفاده صوری از آیات قرآن، درآمدهای حاصل از برگزاری دوره‌ها، نفوذ برخی از اعضا در رسانه‌ها و...

یکی از ترفندهای بنیان‌گذار عرفان حلقه(محمدعلی طاهری) برای موجه نشان دادن آموزه‌های انحرافی خود، استفاده از آیات قرآن است. او با زیرکی برای جذب مخاطب مسلمان خود، آیات قرآن را دستاویز قرار داده و با تفسیرهای غلط، عقاید انحرافی خود را با کلام الهی می‌آمیزد.

محمدعلی طاهری در مرخصی عید سال 90 به مدت شش روز از مرخصی زندان استفاده می‌کند و ضمن رسیدگی به امورات شخصی و خانوادگی با حدود دو تا سه هزار نفر از مریدانش دیدار داشته است، از آنجایی که منزل وی گنجایش این جمعیت را نداشته است، دیدارها در دسته‌های 70 تا 80 نفره برگزار شد و طاهری حدود 5 تا 10 دقیقه برای آن‌ها سخنرانی کرده بود، اکثر شرکت‌کنندگان کمک‌های مالی زیادی را به محمدعلی طاهری به عنوان سهم وی از کلاس‌ها و فروش کتب و جزوات فرقه در مدتی که در زندان بوده است، پرداخت کرده بودند.

وی در گفت‌وگوهای خود به دروغ اشاره می‌کند که دستگاه قضایی با آزادی مشروط وی موافقت کرده و ظرف 2 تا 3 ماه آینده آزاد می‌شود! این در حالی است که چون اتهام طاهری امنیتی بوده است، هیچ گاه به چنین متهمانی آزادی مشروط تعلق نمی‌گیرد، بنابراین از آنجایی که مریدان طاهری منتظر آزادی او با توجه به سخنان خود طاهری بودند، بعد از اینکه این اتفاق نیفتاد، تجمع‌های مختلفی در شهر تهران از جمله مسجد جامع شهرک غرب، امامزاده صالح، مسجد جامع قلهک و ... با حضور تعداد اندکی از مسترها و افراد قدیمی برگزار شد و این افراد سعی کردند با استفاده از شبکه‌های مجازی فعالیت‌های خود را بزرگ نشان دهند.

*عمده اتهامات محمدعلی طاهری

در این ایام مرخصی طاهری تماسی با شهناز نیرومنش(یکی از مسترهای این فرقه) در آمریکا داشته و توصیه می‌کند: ضمن فعال کردن نهادهای حقوق بشری و دیدار با احمد شهید و راه‌اندازی کمپین حمایت از محمدعلی طاهری در فضای مجازی، فعالیت‌های خود را افزایش ببخشد! همچنین تأکید می‌کند که اگر آزاد نشدم این کارها را بکند و بعدها نیرومنش فایل صوتی آن را منتشر کرد.

شهناز نیرومنش که یکی از مسترهای فعال عرفان کیهانی در خارج کشور است و هم اکنون مؤسسه‌ای را در آمریکا تأسیس کرده، پس از دستگیری اعضای شورای این فرقه به ترکیه گریخت و از آنجا به آمریکا می‌رود، وی هم اکنون نهایت استفاده را از زندانی بودن طاهری می‌برد و با انجام مصاحبه‌های مختلف علیه نظام و فعالیت رسانه‌ای ماهواره‌ای، کمک‌های مالی از سوی دولت آمریکا دریافت کرده است.

با این وجود عمده اتهامات محمدعلی طاهری شامل مفسد فی الارض، توهین به مقدسات، دخالت در امور درمانی، تحصیل مال نامشروع، تماس نامحرم و جعل عنوان است که در خصوص کسب مال نامشروع به بیش از 900 میلیون تومان جریمه محکوم و درباره توهین به مقدسات به 5 سال حبس و در خصوص لمس نامحرم به 85 ضربه شلاق محکوم می‌شود، درباره اتهامات وی در خصوص افساد فی‌الارض با توجه به اشکالاتی که قاضی اول پرونده به آن وارد می‌کند، تحقیقات ادامه می‌یابد تا اینکه در سال 93 مجدداً دادگاه برگزار و به این اتهامات رئیس فرقه ضاله حلقه رسیدگی می‌شود تا جایی که مفسد فی الارض بودن طاهری برای قاضی پرونده محرز و حکم اعدام برای وی صادر می‌شود.

با توجه به اینکه شبکه‌های رسانه‌ای غربی دلیل بازداشت وی را افساد فی الارض، اقدام علیه امنیتی ملی و ارتباط با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی عنوان می‌کنند، اما نکته جالب توجه این است که پرونده افساد فی الارض طاهری همراه با سایر اتهامات وی از همان ابتدا مطرح بوده است که قاضی پرونده به دلیل نقض بر پرونده و کافی نبودن مستندات آن را به دادسرا بازگردانده بود تا تحقیقات کامل شود و این گونه نبوده است که پرونده افساد فی الارض طاهری هم اینک باز شده باشد، البته پیش از این نیز سه تن از مراجع بزرگوار تقلید شرکت در جلسات عرفان حلقه را حرام عنوان کرده و کتاب‌های این فرقه را ضاله خوانده بودند.

دو اتهام دیگر اقدام علیه امنیتی ملی و ارتباط با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی که از سوی شبکه‌های معاند برای طاهری مطرح می‌شود، اساساً به وی ربطی نداشته و بلکه شامل حال مسترها و طرفداران عرفان ضاله حلقه می‌شود.

از آنجایی که توهین به مقدسات از سوی طاهری در گستره جغرافیایی وسیع رخ داده و همچنین وی مبادرت به تحصیل مال نامشروع از خلال برگزاری کلاس‌های غیرقانونی عرفان ضاله حلقه کرده است، این دو مورد در تأیید افساد فی‌الارض طاهری از سوی قاضی پرونده نقش اساسی را ایفا کرده است.

بنابراین آنچه که در روند شکل‌گیری این عرفان ضاله در سطح جامعه و آسیب‌ دیدن افراد بی‌شمار از این عرفان کاذب مطرح است، اینکه چرا هنوز با وجود چنین مواردی در سطح اجتماع قانون برخورد با فرقه‌های انحرافی و کاذب تصویب نشده است تا هرازگاهی شاهد بروز چنین انحرافاتی در جامعه نباشیم که در این خصوص وظیفه مسئولان فرهنگی بیش از پیش نمایان می‌شود.
منبع: فارس

۱۳۹۶/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...