نسخه چاپی

ورود سازمان بازرسی به تاخیر در پروازها

رئیس سازمان بازرسی كل كشور از ورود این سازمان به موضوع تاخیر در پروازها خبرداد.

به گزارش نما، تاخیر و بعضا تاخیرهای بسیار طولانی مدت پروازهای داخلی، گلایه ای است که تقریبا همه مسافرانی که سفرهای هوایی را انتخاب می کنند، به نحوی با آن مواجه هستند. شرکت های هواپیمایی هم عمدتا در برابر این تاخیرها جواب متقنی نداشته و بهانه تراشی های متعددی را مطرح می کنند. علاوه بر تاخیر های چندین ساعته، در ماه های اخیر مشکلات متعددی از جمله عدم اجازه خروج مسافران از هواپیما و حبس های چندین ساعته ناشی از تاخیر پرواز ها در هواپیما را هم شاهد بودیم حتی سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش تأخیرات پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد در تیر ماه اعلام کرد که هواپیمایی آسمان با انجام ۵۴۶ سورت پروازی دارای تأخیر و اختصاص ۱۹ درصد کل تأخیرات پروازی به خود، رکورددار این حوزه است. پس از آسمان، ایران ایر و آتا هر دو با انجام ۳۴۸ و ۳۴۷ پرواز با تأخیر و دارا بودن ۱۲ درصد تأخیرات پروازی، مشترکا در رتبه دوم و ماهان با انجام ۲۹۰ پرواز تأخیردار و تخصیص ۱۰ درصد کل تأخیرها به خود، سومین ایرلاین پرتأخیر ماه گذشته است. در همین هفته جاری هم در بیرجند تاخیر ۱۳ساعته برای مسافران پرواز نجف در خراسان جنوبی رخ داد.

این تخلفات مکرر و پی درپی شرکت های هواپیمایی در حالی است که مسافران سفرهای اینچنینی، حق و حقوقی دارند که در قانون هم به آن اشاره شده است. بر اساس قانون مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی، مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی ایران در مورد حمل و نقل مسافرین، بار واثاثیه در پروازهای داخل کشور در حدود مسئولیت مقرر در پروازهای بین‌المللی مذکور در کنوانسیون مربوط به یکسان کردن برخی از مقررات حمل و نقل هوایی بین‌المللی منعقده در ورشو و پروتکل اصلاحی‌آن در لاهه به امضاء رسیده است. اما علاوه بر این مورد، مجموعه دستورالعمل‌هایی برای رعایت حقوق مسافران در پروازهای داخلی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تدوین و به شرکت‌های فعال در این حوزه ابلاغ شده است.

در رابطه با موضوع تاخیر در پروازها هم مسافران حقوقی دارند به طوری که در ماده ۴ دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای هوایی، در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز بر اساس زمان درج شده در بلیت مسافر، نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام می‌کند و شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام می‌کند. در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول شامل میان وعده (اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب) به عمل خواهد آمد، البته ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.

در تاخیر بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت انجام پذیرایی مناسب حداقلی گفته شده با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی و در صورت وجود پرواز از همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج شده در بلیت) و پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز ضروری است.

اما در تاخیر بیش از ۴ ساعت، شرکت حمل کننده موظف به ارائه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف ۳۰ درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است. البته اگر پرواز به هر دلیلی کلا کنسل شده و بلیت ابطال شود، شرکت موظف است علاوه بر استرداد کامل وجه پرداختی، یک فقره بلیت مشابه با تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافران ارائه کند.

تشکیل شورای حل اختلاف فرودگاهی

با توجه به اینکه موضوع تاخیر در پروازها نقض حقوق عامه محسوب می شود، دستگاه قضا هم در راستای تحقق توجه به حقوق مردم، این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است به طوری که حشمتی، معاون قضایی دادستان کل کشور هم اخیرا با انتقاد از موضوع تاخیر در پروازها به رعایت حقوق عامه تاکید کرده و می گوید: یکی از مهمترین مسایلی که باید در این زمینه ساماندهی شود موضوع پروازهای چارتری است که جلساتی در این زمینه برگزار کرده‌ایم.

حشمتی می گوید: به منظور رسیدگی فوری به شکایت معترضان در این زمینه شورای حل اختلاف فرودگاهی تشکیل شده است و مسافرانی که در این رابطه شکایت دارند می توانند به شورای حل اختلاف فرودگاهی مراجعه و شکایت خود را مطرح کنند.

البته شورای حل اختلاف فرودگاهی در همه فرودگاه ها تاسیس نشده است و باید در همه فرودگاه های کشور این موضوع لحاظ شود.

ورود سازمان بازرسی به موضوع تاخیر پروازها

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم به موضوع بررسی تخلفات فرودگاهی اشاره کرد و گفت: سازمان بازرسی به کلیه تخلفات فرودگاهی ورود کرده است.

وی افزود: همکاران ما در فرودگاه ها مستقر شدند و به همه قسمت های فرودگاهی ورود کردند و مسائل و تخلفات را رصد و گزارش می دهند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با تاخیر پروازهای فرودگاهی هم اظهارداشت: با توجه به اینکه بازرسان و ناظران سازمان بازرسی کل کشور به همه قسمت ها ورود کردند، به موضوع تاخیر در پروازها هم ورود شده و بررسی هایی در حال انجام است.

سراج تصریح کرد: تخلفات این چنینی هم بررسی و گزارشات نهایی آماده و به مراجع مربوطه ارسال می شود.
منبع: مهر

۱۳۹۶/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...