نسخه چاپی

منشا صداهای عجیب آسمانی در آستارا چیست؟

رئیس انجمن نجوم آماتور ایران گفت: پس از بررسی ها مشخص شد صدای گوش خراشی كه ادعا می شود در آستارا و چند منطقه دیگر شنیده شده است، مبنای علمی و نجومی ندارد.

به گزارش نما، از روز گذشته فیلمی در فضای مجازی دست به دست می شود که در آن ادعا شده صداهایی عجیب و و ترسناک در یکی از روستاهای آستارا شنیده شده است.

این فیلم به یکی از موضوعات داغ فضای مجازی در 24 ساعت گذشته تبدیل شد، به طوری که تحلیل ها و مطالب مختلفی در این زمینه منتشر شد، تا جایی که امروز نیز فیلم‌های ادعایی دیگری با همان صدا در مکان های مختلف منتشر شده است.

در همین زمینه، مسعود عتیقی در مورد فیلم‌های منتشر شده از صداهای ناشناخته و گوش خراش در اظهار داشت: صداهای شنیده شده به هیچ وجه منشا آسمانی و جوی ندارد. اینکه گفته می شود ناسا از شنیده شدن صداهایی اینچنین خبر داده بود، دروغ محض است و هیچ زمانی ناسا چنین موضوعی را مطرح نکرده است.

وی ادامه داد: برخی مدعی هستند این صداها در اروپا و استرالیا هم شنیده شده است اما در آن مناطق هم ممکن است افرادی دست به شوخی بزنند.

رئیس انجمن نجوم آماتور ایران با بیان اینکه در دانش نجوم و اخترشناسی چنین موضوعی تاکنون رخ نداده و از نظر ما این موضوع مردود است، تاکید کرد: اگر چنین موضوعی واقعیت داشت، باید در طول تاریخ حداقل یک بار دیگر رخ داده و به ثبت می رسید. به نظر می رسد این فیلم ساختگی باشد.

عتیقی گفت: تاریخ فیلم متعلق به 10 روز قبل است. چرا در این مدت هیچ خبری در این رابطه منتشر نشده و هیچکدام از اهالی مورد وثوق تاکنون شنیده شدن صدا را تائید نکرده اند.

وی با رد کردن ارتباط این صدا با فرازمینی ها، افزود: اگر در کنار یک دریاچه شیپوری مانند ووزلا را به صدا در بیاوریم، می توان در دامنه کوه این صدا را شنید. به نظر می رسد این موضوع یک شوخی است.

همچنین مجله علمی ایلیاد مطلبی در این خصوص منتشر کرده است.

در این مطلب به نوشته اشکان عارفی آمده است: شش سال پیش بود که برای اولین بار ویدئویی در شبکه‌ی اینترنت منتشر شد که مدعی شنیده شدن صداهای عجیب و شگفت‌انگیزی از آسمان بود. مدتی زیادی نگذشت که انتشار چنین ویدئوهایی به یک کسب و کار اینترنتی تبدیل شد و به سرعت کلیپ‌هایی از این دست شروع به انتشار در یوتیوب کردند. اکثر این ویدئوها به سرعت وایرال شده و تا چند میلیون بیننده را به خود جلب می‌کرد.

ادعاهایی مبنی بر تولید صداهای ترومپت‌مانند توسط سفینه‌های فضایی یا پروژه‌های سری همچون هارپ یا بلوبیم، و مخفی کردن منشاء اصلی این اصوات توسط دولت‌ها، عامل و انگیزه‌ی اصلی برای بازنشر این تصاویر توسط مخاطبین بود. از طرفی منتشرکنندگان این کلیپ‌ها، با هر بازدید ویدئو در یوتیوب، به کسب درآمد تبلیغاتی مشغول بودند و هر ویدئو برای منتشرکننده تا هزاران دلار درآمد به همراه داشت.

مدتی نگذشت که بررسی صحت این ویدئوها از طرف افراد شکاک آغاز شد. آنالیزهای اولیه جعلی بودن اکثر این ویدئوها را نشان می‌داد. صدای مربوط به تعدادی از این کلیپ‌ها، کاملا مشابه صدای صحنه‌ای از فیلم Red State 2011 بود و تعداد دیگری از کلیپ‌ها هم صداهایی از صحنه‌ی حمله‌ی فضایی‌های سه‌پا در فیلم War Of The Worlds را بر روی یک تصویر متفاوت مونتاژ کرده بودند. برخی از این ویدئوها صداهایی مربوط به کارخانجات بود و برخی واقعا از ساز ترومپت استفاده کرده بودند!

نتیجه این بود که احتمالا اغلب این ویدئوها ساختگی و جعلی هستند. هر چند که نمی‌توانیم به یقین این ادعا را در مورد همه‌ی ویدئوها بکار بریم. ولی این موضوع جای تامل داشت که چرا انتشار این ویدئوها دقیقا بعد از اکران فیلم Red State آغاز شده بود؟ در سکانسی از این فیلم، صدای آزاردهنده و بسیار بلند ترومپت از آسمان شنیده می‌شود. دقیقا مشابه ویدئوهای یوتیوب! شنیدن چنین صداهایی تا قبل از سال ۲۰۱۱ گزارش نشده بود و بعد از انتشار اولین ویدئو و محبوب شدن این کلیپ و درآمدزایی آن برای منتشر کننده، سیل عظیمی از این ویدئوها شروع به انتشار کرد. ظاهرا همه سعی داشتند که سهمی در این بازار جدید داشته باشند. تا کنون ده‌ها ویدئو از کانادا، اوکراین، امریکا، آلمان و ... در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

جالب این‌که در هر بار ثبت این ویدئوها، این تنها شخص فیلم‌بردار بود که مدعی شنیده شدن این اصوات میشد و هیچ‌گاه گزارشی مبنی بر اینکه مردم شهر هم چنین اصواتی را شنیده‌اند ثبت نشده است.

آخرین مورد از انتشار ویدئوهایی از این دست، به نشر یک ویدئو طی چند ساعت گذشته در شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان برمیگردد. ویدئویی که مدعی شنیده شدن این اصوات در «بندر آستارا» می‌باشد. تحلیل ویدئو نشان می‌دهد که این ویدئو کاملا جعلی‌است و دقیقا همان صدای مربوط به ویدئوی کانادا که چند سال پیش منتشر شده بود، بر روی این ویدئو نیز مونتاژ شده است.

اما آیا جعلی بودن این مجموعه ویدئوها بدین معنی‌است که از نظر علمی امکان شنیده شدن چنین اصواتی در جو غیرممکن است؟

خیر؛ علم، پدیده‌ای شناخته شده بنام «امواج صوتی‌گرانشی» را مدل‌سازی کرده که ممکن است گاهی در شرایط خاص، باعث تولید امواج صوتی در جو شود. هر چند هیچ نمونه‌ی رسمی از چنین اصواتی تا کنون ثبت و منتشر نشده است.

پس با توجه به اثبات جعلی بودن اکثر ویدئوهای مورد بحث (از جمله ویدئوی آستارا)، می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا هیچ کدام از این کلیپ‌ها ارتباطی به «امواج صوتی‌گرانشی» نداشته و صرفا به قصد جلب توجه و کسب درآمد تبلیغاتی، ساخته و مونتاژ شده‌اند.
منبع: میزان

۱۳۹۶/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...