نسخه چاپی

سرمربی تیم ملی هندبال در گفت و گو با نما:

نسبت به رقبای آسیایی خود عقب هستیم

عکس خبري -نسبت به رقباي آسيايي خود عقب هستيم

شرایط در تیم ملی به گونه‌ای است كه بازیكنان فقط جهت هماهنگی تیمی دور هم جمع می‌شوند. تمرینات آماده‌سازی و بدنسازی اغلب در باشگاه‌ها باید انجام شود تا یك بازیكن در بهترین شرایط بتواند در خدمت تیم ملی كشورش باشد. ما نسبت به رقبای آسیایی خود عقب هستیم، چراكه آنها برنامه‌ریزی خوبی برای حضور در مسابقات دارند

علیرضا حبیبی یکی از مربیان کاریزماتیک اصفهانی است که تاکنون توانسته قهرمانی‌ها و افتخارات زیادی را کسب کند. او هندبال را از سال 65 و از مقاطع دانش‌آموزی آغاز کرد و پس از آن قریب به سه دهه از عمر خود را در هندبال گذارند؛ 12 سال عضو ثابت تیم ملی بود و از سال 2005 تا سال گذشته مربی تیم ملی بزرگسالان هندبال بود. حبیبی فصل گذشته که اواخر سال 95 به پایان رسید، توانست با تیم شهرداری کاشان یک قهرمانی دیگر را برای استان اصفهان به ارمغان بیاورد؛ در همین راستا گفت‌وگویی را با او ترتیب داده‌ایم که در زیر می‌خوانید.


 درمورد حضور در رقابت‌های سئول کاپ چه نظری دارید؟

این تورنمنت 3 جانبه با حضور تیم‌های ایران، تونس و کره‌جنوبی برگزار شد. تیم کره‌جنوبی با برنامه‌ریزی دو ساله و برگزاری اردوهای تدارکاتی در اروپا تیمی آماده و منسجم شده است. آنها میزبان مسابقات انتخابی جهان هستند و به همین دلیل با قدرت در این تورنمنت حضور پیدا کردند.

کمی بیشتر درباره این مسابقات برای خوانندگان ما توضیح دهید؟
تیم ملی تونس هم از تیم‌های قدرتمند است که در غیاب چند لژیونر خود به این مسابقات آمد. آنها از وجود یک مربی اسپانیایی بهره می‌برند که برای نخستین بار تیم ملی تونس را در این تورنمنت هدایت کرد. تیم ایران هم 10 لژیونر خود را در اختیار نداشت و ملی‌پوشان با توجه به تعطیلی که داشتند در مناسبی قرار نداشتند. با وجود اینکه فرصت کافی برای آماده‌سازی فیزیکی بازیکنان نداشتیم، اما عملکرد خوبی در این مسابقات داشتیم. حضور در تورنمنت سئول کاپ تجربه خوبی برای ما بود چون توانستیم نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنیم. امیدوارم از حالا شرایط تیم‌های لیگ برتری به گونه‌ای باشد که ملی‌پوشان بتوانند در تیم‌های باشگاهی خود به آمادگی بالایی برسند.


 شرایط اردوی تیم ملی چگونه است؟

شرایط در تیم ملی به گونه‌ای است که بازیکنان فقط جهت هماهنگی تیمی دور هم جمع می‌شوند. تمرینات آماده‌سازی و بدنسازی اغلب در باشگاه‌ها باید انجام شود تا یک بازیکن در بهترین شرایط بتواند در خدمت تیم ملی کشورش باشد. ما نسبت به رقبای آسیایی خود عقب هستیم، چراکه آنها برنامه‌ریزی خوبی برای حضور در مسابقات دارند.


در مصاحبه ای از تاخیر در برگزاری اردوی تیم ملی شکایت داشتید؟

در سال ۹۴ هدایت تیم ملی در اختیار عرفان اسماعیل گیچ از کشور کرواسی بود که رهبری تیم را در مسابقات انتخابی جهان و انتخابی المپیک ریو برعهده داشت. تیم هندبال بعد از مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک ریو که در اردیبهشت ۹۵ در کشور سوئد برگزار شد تا اردیبهشت امسال هیچ اردوی تدارکاتی و آمادگی نداشته است. بعلاوه از اردیبهشت تا آبان سال ۹۵ فعالیت باشگاه ها و لیگ هم تعطیل بود و از آبان تا اسفند نیز مسابقات لیگ برگزار شد از اواخر اردیبهشت اردوها را آغاز کردیم و از آنجا زمان زیادی را از دست داده ایم و رقبای ما مانند کره جنوبی، ژاپن، عربستان، قطر و بحرین برنامه های مدون خوبی را برای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ پشت سر گذاشته اند.


دلایل ناکامی تیم ملی هندبال در این چند وقت اخیر چه بود؟

مهم‌ترین ضربه‌ای که هندبال ما خورد به خاطر عدم ثبات مدیریتی بوده؛ ما در 3 سال 6 نفر سرپرست و رئیس عوض کردیم، اول آقای کوزه‌گری بود، بعد از ایشان آقای نصیری، بعد از ایشان آقای گباری به عنوان سرپرست، بعد با انتخاب مجمع انتخاباتی آقای مهدوی به عنوان رئیس انتخاب شدند و بعد از 18 ماه ایشان استعفا داد و آقای اکبری رئیس فدراسیون شد و دو هفته پیش مجددا مجمع انتخاباتی تشکیل شد که آقای رحیمی به عنوان رئیس برگزیده شد. به دلیل همین تغییرات در مدیریت یک بی‌نظمی در هندبال ما وجود آمد و با وجود پتانسیل‌های بالا تیم ملی ما نتوانست در جام جهانی حضور پیدا کند، تیم نوجوانان که اصلا اعزام نشد و تیم جوانان مقام هفتم یا هشتم مسابقات آسیایی را توانست بدست بیاورد. هر موفقیتی که در هر زمینه به دست می‌آید حاصل برنامه‌ریزی بلند‌مدت و کوتاه‌مدت است، ما در اردیبهشت سال گذشته که مرحله دوم مقدماتی المپیک در کشور سوئد انجام شد تا به حال اصلا تیم ملی نداشته‌ایم و این اشتباه بزرگی است و به تیم ملی ما ضربه خواهد زد.


شرایط لیگ برتر هندبال در حال حاضر چگونه است؟

تیم‌های لیگ برتری مشکلات زیادی دارند که امیدوارند زودتر حل شود. شاید شرایط تیم‌هایی مانند گچساران، سپاهان، مس کرمان و نیروی زمینی کمی خوب باشد، اما درمجموع اکثر تیم‌ها با مشکلات زیادی روبرو هستند. با توجه به شرایطی که در لیگ می‌بینم به عنوان سرمربی تیم ملی در لیگ فعالیتی نخواهم داشت. فدراسیون به دنبال حضور تیمی از تهران است. تعداد تیم‌ها کم، اما باکیفیت باشد بسیار بهتر است.




۱۳۹۶/۶/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...