نسخه چاپی

تاثیر بحران آب بر جشن خانه سینما

نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشن خانه سینما صبح روز 8 شهریور در سالن سیف‌الله داد خانه سینما با حضور هارون یشایایی، تورج منصوری دبیر انجمن عالی فنون و هنرهای سینمایی و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما آغاز و از همان ابتدا اعلام شد كه بخشی از نشست با توجه به فرارسیدن سالگرد حضور منوچهر شاهسواری در خانه سینما به پرسش و پاسخ درباره این نهاد صنفی اختصاص دارد.

به گزارش نما به نقل از صمت، بخش ابتدایی این نشست با حضور یشایایی و منصوری برگزار شد که یشایایی رئیس شدن خودش برای جشن خانه سینما را یک داستان جداگانه دانست و گفت: خوشحالم موقعیتی پیش آمده تا در کار مشترکی که دوستان شروع کردند موثر باشم و آنچه در توان دارم را به‌کار گیرم.

او افزود: در سینما تلاش‌های زیادی می‌شود ولی جدا جداست و باید مسیر مشخصی برای این سینما وجود داشته باشد. وی ادامه داد: بعضی فیلم‌ها هستند که امکان نمایش پیدا نمی‌کنند و باید کاری کنیم که اینها تولید نشوند چون یکسری موانع همیشه وجود داشته است. باید اتاق فکری باشد تا راه را نشان دهد. سینمای ایران قابلیت دارد سهم خود را از سینمای جهان بگیرد ولی نتوانستیم بازار موفقی داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه در جایی مثل بنیاد سینمایی فارابی اتاق فکری وجود ندارد، گفت: امیدواریم وضعیتی پیش‌اید که همین اندیشه اعلام شده ادامه یابد تا وارد بحث تازه‌ای درباره سینما و تداوم حضور سینما در فرهنگ ملی خودمان و نیز حضور سیستماتیک در بازار جهانی شویم.

تاثیر بحران آب بر جشن خانه سینما

تورج منصوری درباره فرآیند تاسیس انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران توضیح داد.

او پس از تکمیل توضیح درباره تشکیل آکادمی، درباره تندیس خانه سینما گفت: اوایل دهه هفتاد از آقای عبدالله اسکندری هم خواستیم که طرحی به ما بدهد و بعد به‌دست یک مجسمه‌ساز به نام محمدی این تندیس طراحی شد که یک سرستون باستانی تخت جمشید و شبیه به نمادهای فرهنگ قدیمی ما است و نمادهای فرهنگ و اندیشه را پرواز می‌دهند در حالی که خودش مثل شمع آب می‌شود.

وی با تاکید براینکه با سیاست‌هایی که تدوین می‌شود در سال‌های آینده به برنامه ثابتی خواهیم رسید، در پاسخ به اینکه آیا برای شهدای مدافع حرم تجلیلی در جشن در نظر گرفته شده است، بیان کرد: ما از نظر تعداد جایزه محدودیت‌هایی داریم و امسال بزرگداشت‌هایی برای افرادی پیش‌بینی شده که به سینما خدمت کرده‌اند و مدافعان حرم هم برای ما عزیز هستند اما تقدیر از حتی یک شهید در حد و ارزش کاری که آنها کردند، نیست چون اینجا یک برنامه تخصصی برگزار می‌شود. پس بهتر است ما هم به کار تخصصی خود بپردازیم و این‌طور نشود که برای توجیه اعمال خودمان از آنها سوءاستفاده کنیم.

منصوری همچنین درباره حامی مالی گفت که امسال درحال‌حاضر بودجه از طریق خانه سینما تامین می‌شود ولی آکادمی از سال‌های آینده به سمتی خواهد رفت که باری روی دوش خانه سینما نباشد.

در ادامه این نشست منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما با اشاره به گذشت یک سال از حضور خود در خانه سینما اظهار کرد: من خود را رئیس اعضای خانه سینما نمی‌دانم، بلکه وکیل آنها هستم و برایم افتخار است در دوره‌ای در خانه سینما هستم که ریاست جشن آن را آقای یشایایی برعهده دارد.

شاهسواری همچنین درباره موضوعی که در بخش پرسش‌های مربوط به جشن خانه سینما و پاسداشت شهدای مدافع حرم مطرح شده بود، خاطرنشان کرد: هیچ موضوع حیثیتی در سینما پنهان نمی‌ماند و سینمای ایران در مبانی، تولیدات و آیین‌های خود به طور حتم توجه جدی به آنچه بیرون از سینما اتفاق می‌افتد، اما به کل کشور مربوط است، دارد. مگر می‌شود جشن خانه سینما را برگزار کنیم و یادی از بزرگانی که با خون خود از این کشور دفاع کردند، نکنیم؟ کسی به یاد می‌آورد که تا به حال این اتفاق نیفتاده باشد؟ چون بدون شک هر سال اشاره‌های روشن و صریحی داشته‌ایم و امسال نیز به‌طور قطع به این موضوع توجه خواهیم کرد.

مدیرعامل خانه سینما درباره نوزدهمین دوره جشن خانه سینما اضافه کرد: امسال مضمون جشن خانه سینما «آب» است، چون فکر می‌کنیم آب به عنوان یک عنصر حیاتی برای آینده کشور در شرایط خطیری قرار دارد و باید همه نسبت به آن به یکدیگر هشدار دهیم و برای دفاع از نگهداشت آب و نگرانی از کمبود آن آنچه را به عنوان زیبایی‌شناسی و فهم از آب در سینما بلدیم به کار خواهیم بست.

شاهسواری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده می‌شود یکی از گزینه‌ها دبیری جشنواره فیلم فجر است، گفت: هیچ پیشنهادی بابت دبیری جشنواره به من نشده است. وی درباره صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی و احتمال حذف برخی جوایز در جشنواره فجر و اینکه آیا خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی در این باره اظهارنظر خاصی دارد، بیان کرد: این موضوع به من اطلاع داده نشده اما از نظر من جشنواره فجر نیازمند یک جلسه آسیب‌شناسی است چرا که این جشنواره در طول ۳۵ دوره برگزاری خود خدمات گرانبهایی به سینما کرده است اما فکر می‌کنم مثل هر پدیده‌ای که به این سن و سال می‌رسد، به یک بررسی و بازنگری نیاز دارد.

مدیرعامل خانه سینما در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به اینکه انتظار می‌رفت خانه سینما در مباحثی همچون تحریم‌های حوزه هنری واکنش‌هایی داشته باشد، گفت: وقتی شورای‌عالی تهیه‌کنندگان در نامه‌ای رسمی اعتراض می‌کند یا کانون کارگردانان بیانیه می‌دهد یا اینکه شورای صنفی نمایش که درون خانه سینماست اعتراض جدی می‌کند یعنی چه؟ ما در مقابل هر حرکتی که علیه سینما است پشتیبان اصناف خود برای حفظ حقوقشان هستیم و البته گاهی وقتی یک امر کلی واقع می‌شود جمع اصناف و خانه سینما وارد می‌شود.

او افزود: ما در مقام وکیل باید بدانیم اصناف ما چه می‌خواهند، خواسته آنها چه راه‌حل‌هایی دارد تا براساس آن عمل کنیم. مدیرعامل خانه سینما همچنین درباره حضور خود در کمیته فرهنگی مجلس که در چند روز گذشته اتفاق افتاد، توضیح داد: این دومین جلسه‌ای بود که در مقام مدیرعامل خانه سینما به مجلس می‌رفتم و با نخستین‌بار آن سال گذشته همراه با آقای ایوبی بود و این بار با آقای حیدریان. این جلسه هم از این نظر برگزار شد که ما در بخشی از موضوعات نیازمند تغییر و انشاء قوانین هستیم. مثل مالکیت معنوی، دفاع و صیانت از حقوق مالکانه بر آثار و تأمین منابع لازم برای تأسیس صندوق بیمه بیکاری.

شاهسواری در این نشست همچنین در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های مشترک خانه سینما و مدرسه ملی سینما گفت: با دوستان در هیأت مدیره پیشین بر این نکته تفاهم کردیم که در پی آن سه مأموریت اعلام شد؛ نخستین آنها مراقبت بود که بیمه، معیشت، مراقبت از فیلم‌های ایران و مراقبت از تخصص‌ها را شامل می‌شود. دوم تلاش خانه سینما برای ایجاد یک صحنه رونق در تولید، توزیع، نمایش و بهره‌برداری است و سوم بحث ارتقای سینما بود.

۱۳۹۶/۶/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...