نسخه چاپی

كبیری در گفت و گو با نما :

دولت از صنعت فرش حمایت نمی كند/ چراغ فرش دستباف رو به خاموشی است

عکس خبري -دولت از صنعت فرش حمايت نمي کند/  چراغ فرش دستباف رو به خاموشي است

یك نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : فرش بعه عنوان یك نمونه از كالاهای غیر نفتی دارای بازارهای فعال دنیاست كه از حمایت دولت محروم و با موانع جدی برای صادرات و حفظ بازار رقابتی دنیا روبروست .

سید تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با نما با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرش گفت : ایجاد چنین نمایشگاه هایی می تواند بستر مناسب و فرصتی برای تولید کنندگان فرش داخلی باشد .
وی در ادامه ، اظهار داشت : نکته ی قابل تامل که معمولا در خصوص برگزاری این نمایشگاه ها مطرح است این است که تبلیغات در بحث رسانه وشهرستان ها ناکافی است در حالی که می توانست بهتر از این باشد به ویژه در شهرستان ها که میزان استقبال کم بود و نمایشگاه مورد نقد قرار گرفت .
وی با اشاره به اشکالات موجود در توزیع غرفه های نمایشگاه ، اذعان داشت : غرفه های اختصاص یافته به صاحبان مناسب نبود و نیاز به تجدید نظر داشت تا غرفه داران بتوانند از ظرفیت های موجود به نحو احسن استفاده کرده و توزیع عادلانه در تقسیم وتوزیع غرفه ها انجام گیرد .
وی افزود : استقبال چشمگیری هم صورت نگرفته است که بخشی از کاهش حضور مردم به وضعیت معیشت آنها مربوط می شود و بخشی دیگر نیز به دلیل ضعف تبلیغات بوده است .
وی با تاکید بر اینکه مرکز فرش ایران باید با برگزاری نمایشگاه های استانی وشهرستانی ومشترک بین کشورها فرصت های مناسبی را ایجاد کند ، بیان داشت : شهرستان خوی در آذربایجان غربی یکی از ظرفیت ها وبسترهای بسیار مناسب برای صادرات فرش است و فرش نقش ریز ماهی که ثبت جهانی است متعلق به آنجاست و به دلیل هم مرز بودن با ترکیه ، مکان ویژه ای برای بازار یابی فرش داخلی ودستباف خواهد بود .
وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه بیشتر نگاه داخلی داشت تا صادرات محور ، توضیح داد : حضور بازاریابان و مراجعه کنندگان خارجی برخلاف آنچه گفته می شد کمرنگ بود .
وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور ما بسیاری از بازارهای جهانی را از دست داده است ، عنوان داشت :با سنگ اندازی هایی که دولت برای بخش خصوصی انجام داده است باید گفت تنها راه برون رفت از این مساله به ویژه در زمینه فرش رفع مشکلات در بحث عدم اجرای اصل 44 است و چالش های پیش رو در این حوزه باید از میان برداشته شود .
نماینده مردم آذربایجان غربی در خانه ملت با بیان اینکه امروز فضا برای توسعه صادراتی کشورنیز مناسب نیست وموانع بسیاری برای صادرکنندگان جهت حضور در نمایشگاه های بین المللی وجود دارد عنوان داشت : درحوزه فرش کشور با وجود توانمندی وجایگاه خاص ایران برای ارائه نفیس ترین فرش های دستباف دارای متقاضی در نمایشگاه های بین المللی فرش جهان ، بسیاری از تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش کشور به جهت بالا بودن هزینه های گمرگی که دولت برای برگرداندن فرش های فروش نرفته ارسالی به خارج دریافت می کند از حضور در نمایشگاه های بعدی منصرف می شوند.
وی در پایان خاطر نشان کرد : این آسیب جدی برای صادرات یک نمونه از کالاهای غیر نفتی دارای بازارهای فعال دنیاست که از حمایت دولت محروم و با موانع جدی برای صادرات و حفظ بازار رقابتی دنیا روبروست .


۱۳۹۶/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...