نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما از مراسم پر فضیلت دعای عرفه؛

عرفه شورواشتیاق استقبال از محرم را در دلها شعله ور كرد/عرفه زمینه ساز تجلّی مغفرت و آمرزش خدا نسبت به بندگان است

عکس خبري -عرفه شورواشتياق استقبال از محرم را در دلها شعله ور کرد/عرفه زمينه ساز تجلّي مغفرت و آمرزش خدا نسبت به بندگان است

ایرا ن اسلامی بار دیگر حال وهوای عرفه به خود گرفت ،آن هم دعایی كه منتسب به سالار شهیدان است و در آن سراسر معرفت را می توان جستجو كرد.

به گزارش خبرنگار نما،همزمان با روز عرفه روز مناجات و شناخت ،در جای جای کشور شاهد راز نیاز مردم با خالق یکتا بودیم ومردم با نجواهای عاشقانه باخدا واستغفار از گناهان با دعای «أَنْتَ الَّذِی مَنَنْتَ أَنْتَ الَّذِی أَنْعَمْتَ أَنْتَ الَّذِی أَحْسَنْتَ أَنْتَ الَّذِی أَجْمَلْتَ‏» از خداوند طلب آمرزش کردنند.نظرات مردمی که در این مراسم پرفیض حضور داشتند راجویا شدیم.
یک از شرکت کنندگان در این مراسم در خصوص این روز پرفضیلت به خبرنگار ما گفت:عرفه روزی است که امام حسین(ع) در صحرای عرفات این دعا را با خدای خود نجوا کردو حج خود را ناتمام گذاشت و به سوی دشت کربلا حرکت کرد،همانطوری که از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است اگر کسی در ماه مبارک رمضان آمرزیده نشد بهترین فرصت برای بخشش گناهان روز عرفه است و حالا که جایمان در کربلا و صحرای عرفات خالی است توفیقی بود که در جمع مومنین حضور پیدا کردیم و این دعا را زمزمه کنیم،انشاءالله که خداوند ما را در جمع توابین قرار دهد.
جوانی که در مراسم دعای عرفه حضور پیدا کرده است به خبرنگار ما می گوید: امروز واقعا روز خاصی است و درهای رحمت الهی به روی بندگان خداوند باز است،دعای عرفه ای که امام شهیدان با خدای خود قبل از عزیمت به کربلا نجوا کرد پر از معانی بسیار زیبا و عمیق است، در این دعا هر چیزی را که بخواهی می توان پیدا کنی هم از نظر علم و دین و نیز گفتگو با معبود . در کل همه چیز را به ما در این دعا رسانده است به گونه ای که به شدت مخاطب مجذوب معنایی پر محتوای آن می شود.
این جوان در ادامه افزود: من فکر می کنم که خیلی از برکات و شور و شعفی که در ماه محرم ایجاد می شود به یمن این دعای پر فضیلت است که از همین جا و با خواندن این دعا آغاز می گردد. در واقع از همین حالا که نگاه می کنیم شهر بوی محرم به خود گرفته است و نام مبارک امام حسین بیش از پیش بر زبان ها جاری شده است. در ضمن شور و شعف عاشورایی وصف نا پذیری در مراسم برگزاری دعای عرفه امسال ایجاد شده است که آن را هم مرهون شهید حجی هستیم ، چراکه مردم داغ‌دار شهیدی هستند که پیکر بی‌سر او در حال بازگشت به وطن است.شهید حججی یکی از شهدای مدافع حرم است که مقابل دوربین‌ها سر او را از تن جدا کردند و این شهید والامقام اکنون هم‌نشین با امام حسین (ع) ویاران آن حضرت است که مراسم امسال را تحت الشعاع خود قرار داده است.
فرد دیگری درباره این روز بیان داشت:حکمت خدا بر این است که در روز عرفه موقعیت خود را بشناسیم تا توحید و نفى شرک را در سراسر وجودمان جارى کنیم، زیرا عبادت بدون شناخت، نشاط ندارد. عبادت بى روح نه تنها مفید نیست، بلکه در بسیارى از موارد، گمراه کننده است. چنان که امام صادق علیه السلام می فرمایند که یک ساعت اندیشیدن بهتر از یک سال عبادت بدون فکر و شناخت است پس ما هم در روز عرفه خودمان را محاسبه کنیم تا اگر خطایى در وجودمان جاى گرفته موفق به توبه حقیقى شویم. چنان که حجاج هم در عرفات در پیشگاه رب العالمین به گناهانشان اعتراف کرده و تصمیم مى گیرند خود را از شیطان و شیطنت ها دور نگه دارند.
وی در ادامه اظهار داشت:روز عرفه، روز رحمت الهی است، دعای در این روز نیز، زمینه ساز تجلّی مغفرت و آمرزش خدا نسبت به بندگان است. در این روز معنوی و مقدس، دل هایی که از شوق نزدیک شدن به محرم می لرزد و چشم هایی که از باران اشک خیس می شود و بغض هایی که در گلو می ترکد ، همه اینها دوست داشتنی است.
یک خانم کهنسال هم درباره این روز پر برکت تصریح کرد:حکمت خدا بر این استوار است که انسان اول خودش را در دعاى عرفه بشناسد، از شیطان و گناه دورى کند و پس از شست وشوى دل در دریاى رحمت عرفه، نفس خویش را دربرابر پروردگار یکتا قربانى کند. مؤمنانى که در عرفه موفق به شناخت خود و جایگاه خداى متعال در زندگى شان مى شوند ،نفس خود را براى کسب رضاى الهى زیر پا مى گذارند این نکته مثبتی است و بى تردید مورد قبول و پذیرش خدا هستند و کسانى که عظمت عرفه را درک نکنند به طور یقین هم موفق به درک عید قربان و عید غدیر نخواهند شد.
گفتنی است که عرفات نام جایگاهی است که حاجیان در روز عرفه (نهم ذی‌الحجه) در آنجا توقف می‌کنند و به دعا و نیایش می‌پردازند و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر به مکه مکرمه بازمی‌گردند.

۱۳۹۶/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...