نسخه چاپی

راه حل احمدی نژاد برای بحران سوریه

عکس خبري -راه حل احمدي نژاد براي بحران سوريه

رئیس جمهوری اسلامی ایران راه‌حل اساسی خاتمه درگیریهای در سوریه را تفاهم ملی عنوان كرد و گفت: معتقدم این راه حل برای امروز و آینده سوریه مفیدتر است؛ هیچكس نمی تواند برای مردم سوریه تكلیف تعیین كند اما همه موظف هستیم برای ایجاد تفاهم ملی و برگزاری انتخابات آزاد در این كشور تلاش كنیم .


به گزارش نما به نقل از مهر، محمود احمدی نژاد در حاشیه سفر به نیویورک در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره ضمن تشریح تفاوت محتوا و لحن سخنرانی امسال خود در سازمان ملل متحد، گفت: سخنرانی امسال یک جمع بندی از سخنرانی‌های سالهای قبل با نگاهی به واقعیت‌های موجود بود.
رئیس جمهور اظهار داشت: در طول سالهای گذشته محتوای سخنرانی های بنده در مجامع عمومی سازمان ملل درباره عدالت، کرامت، آزادی، نفی اشغالگری، یکجانبه گرایی و ضرورت برخورداری همه ملتها از حقوق یکسان بود. این بار هم مضمون سخنرانی بنده در همین چارچوب بود و فقط به جای تشریح اشکالات نظم حاکم بر جهان، شکل و چگونگی جایگزینی نظم جدید تشریح شد.

وی افزود: سخنرانی امسال به لحاظ محتوایی تفاوتی با صحبت‌های سال‌های قبل نداشت، اما به لحاظ قالب، به نظم آینده و کارهایی که باید به استقرار این نظم منجر شود، معطوف بود.

رئیس‌ جمهور درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران ،تصریح کرد: امروز یکی از اشکالات اساسی نظم حاکم بر جهان این است که برخی رژیم‌ها به خود اجازه می دهند ملت‌های مستقل دیگر را تهدید کنند و این نکته در سخنرانی بنده در مجمع عمومی نیز وجود داشت .

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اساساً تهدیدات رژیم صهیونیستی را به حساب نمی آورد، خاطر نشان کرد: صهیونیست ها خود را در پایان راه می بینند و تلاش می کنند با جنجال آفرینی ،فرصت یا راهی برای نجات خود بیابند اما امروز برخی مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که جهان نیاز به اصلاحات دارد و باید دست و پای رژیم صهیونیستی از سوی دولت آمریکا بسته شود.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه باور ما این است که وضع موجود دنیا نمی تواند ادامه پیدا کند، افزود: آیا کسی می تواند ادعا کند که این وضع ماندگار است؟ معنی این حرف آن نیست که فردا سلطه گران از موضع خود سقوط خواهند کرد؛ بلکه حرف این است که به پایان رسیدن یک مقطع از تاریخ نزدیک بوده و دوران جدیدی آغاز خواهد شد که در آن سلطه گران کنونی، قدرت تأثیرگذاری بر معادلات جهانی را ندارند.

احمدی‌نژاد افزود: اگرچه ضرورتی نداشت که در سخنرانی سازمان ملل به صورت مستقل به تهدیدهای رژیم صهیونیستی پرداخته شود؛ اما در تمامی سخنرانی‌های خود همواره اشغالگری، تهدید ملت‌های مستقل، تجاوز و یکجانبه گرایی را محکوم کرده‌ام.

رئیس ‌جمهور در پاسخ به این سوالی در خصوص آینده چالش سوریه ،اظهار داشت: تحولات سوریه مسئله مهمی است که به دلیل نقش آفرینی عوامل مختلف در آن پیچیدگی های زیادی پیدا کرده است. بنده بارها نظرم را درباره لزوم برخورداری همه ملتها از کرامت، عدالت و آزادی حق انتخاب اعلام کرده ام و معتقدم سوریه نیز همچون همه کشورهای دیگر جهان نیازمند اصلاحات است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: بحث من بر روی روش اصلاحات است و معتقدیم جنگ و درگیری راه مناسبی برای حل مشکلات سوریه نیست.

رئیس ‌جمهور با بیان اینکه بنده شخصاً فردی هستم که نمی‌توانم نسبت به انسان‌ها بی‌تفاوت باشم، تأکید کرد: وقتی به رییس جمهور قبلی آمریکا نامه نوشتم صرفاً‌ از روی محبت این کار را کردم چرا که فکر می کردم شاید این موضوع باعث جلب توجه وی به واقعیات شده و دروازه جدیدی پیش روی او بگشاید و در مورد سوریه نیز همین نظر را دارم و از اینکه هر انسانی در هر یک از طرفهای درگیر کشته شود عمیقاً ناراحت می شوم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه امروز دو دیدگاه و گزینه درباره مشکلات سوریه وجود دارد، گفت: عده ای معتقدند باید با جنگ مشکلات را حل کرد و در همین راستا مخالفان دولت را تجهیز و تشویق می کنند؛ اگر چه ممکن است این افراد در کوتاه مدت توفیقاتی به دست آورند اما در درازمدت نتیجه عکس خواهد شد چرا که در هیچ کجا با جنگ نمی‌شود به قدرت رسید به ویژه در سوریه که نظام طایفه ای در آن حاکم است این روش برای آینده کشور بسیار مخرب است.

رئیس‌ جمهور راه‌حل دوم برای خاتمه درگیریهای سوریه را تفاهم ملی عنوان کرد و افزود: معتقدم این راه حل برای امروز و آینده سوریه مفیدتر است؛ هیچکس نمی تواند برای مردم سوریه تکلیف تعیین کند اما همه موظف هستیم برای ایجاد تفاهم ملی و برگزاری انتخابات آزاد در این کشور تلاش کنیم .

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره کناره گیری بشار اسد از حاکمیت در سوریه ،تصریح کرد: شما فکر می کنید آیا اسد برای کارهای خود از ایران اجازه می گیرد؟ این حرفها مشکلی را حل نمی کند باید همه بر راه حل ایجاد تفاهم ملی در سوریه و برگزاری انتخابات کاملا آزاد تأکید کرده و طرف های درگیری را مجبور به پذیرش این راه حل کنیم چرا که معتقدم این روشی منطقی و اسلامی است.

احمدی‌نژاد گفت: ایران و سوریه روابطی تاریخی و گسترده و همکاریهای اقتصادی متنوعی دارند؛ اما اگر کسی فکر می کند که ایران برای سوریه تعیین تکلیف می کند اشتباه می کند چرا که چنین چیزی به هیچ وجه عملی نیست.

رئیس‌ جمهور اضافه کرد: متأسفانه برخی در سوریه به دنبال تسویه حسابهای خود با یکدیگر و به ویژه با ایران هستند و در همین راستا اتهاماتی را متوجه ایران می کنند اما ما همواره مواضع خود را به صورت شفاف و علنی در مورد تحولات منطقه در سوریه، تونس، مصر، لیبی و دیگر کشورها اعلام کردیم.

احمدی‌نژاد گفت:‌ایران با دخالت نظامی در لیبی نیز موافق نبود و ای کاش گروهی مستقل از سوی کشورهای اسلامی تشکیل می شد و تحولات و حوادث لیبی را مدیریت می کرد تا مردم در این کشور کشته نشده و خرابی های گسترده به بار نمی آمد؛ کمک به حل دعوا و برقراری حق و عدالت در میان مسلمانان دستور صریح پیامبر گرامی اسلام است که متأسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته است.

رئیس‌ جمهور در پاسخ به این سوال که آیا واقعاً ایران هیچ کمکی به سوریه نمی کند؟ اظهار داشت: آیا واقعاً فکر می کنید سوریه دوستانی ندارد که قبل از ایران به کمک او بشتابند ؟

احمدی‌نژاد اضافه کرد: اگر فردا نظیر مشکلات سوریه در کشورهایی مانند قطر، امارات، عربستان، مراکش یا دیگر کشورهای منطقه رخ دهد آیا باید با جنگ حل و فصل شود؟ درگیری در کشورهای اسلامی به نفع مسلمانان نیست و فقط دشمنان تاریخی امت اسلامی از این وضع خوشحال می شوند.

رئیس ‌جمهور در واکنش به ادعای خبرنگار الجزیره که مردم سوریه نسبت به این مواضع جمهوری اسلامی مشکوک و مردد هستند، تصریح کرد: بنده تمام مردم سوریه را دوست دارم و ایران از گذشته های دور روابطی صمیمی با سوریه داشته است و به عنوان رییس دولت و بیان کننده مواضع رسمی جمهوری اسلامی اعلام می‌کنم ایران فقط به دنبال تفاهم ملی در سوریه است.
دکتر احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه بنده هرگز به طرفداران جنگ در سوریه نخواهم پیوست، خاطر نشان کرد: شرایط امروز خواهد گذشت و آیندگان روابط و عملکرد ایران در قبال سوریه را تجزیه و تحلیل خواهند کرد. ما معتقدیم باید در قبال مواضع خود درباره سوریه نزد خدا نیز پاسخگو باشیم.

رئیس‌ جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پادشاه قطر خواهان اعزام یک نیروی نظامی عربی به سوریه برای پایان بخشیدن به درگیریها شده است و اگر چنین اتفاقی رخ دهد آیا ایران نیز با آن همراهی خواهد کرد؟ گفت: کشورهای دیگری هستند که شصت سال است منتظر حضور نیروهای نظامی عربی می باشند؛چرا به آنها کمک نمی شود؟ بدون تردید ایران هیچگاه از جنگ طرفداری نخواهد کرد و استقرار عدالت را در نفی درگیری و کشتار می داند و معتقد است عدالت با کشتار محقق نمی شود.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: اگر قرار است کشورهای عربی اینگونه به این مسئله ورود کنند، ما در آن دخالتی نخواهیم کرد؛ اگر چه بنده ایرانی هستم اما قبل از آن یک مسلمان و یک انسان هستم و معتقدم حتی کشته شدن یک نفر برای حل و فصل مسائل سوریه قابل توجیه نیست.

رئیس ‌جمهور ادامه داد: اگر همه کشورها تلاش کنند در سوریه تفاهم ملی ایجاد شود دیگر نیازی نیست پول فروش نفت برای خرید اسلحه و کشتن برادران مسلمان هزینه شود؛ فرض کنید دولت سوریه ساقط شود آیا ماجرا تمام می شود؟ خیر، پاسخگویی در پیشگاه الهی محفوظ است .

احمدی‌نژاد تصریح کرد: اگر در بین کشورها اجماع حاصل شود تا طرف‌های درگیر در سوریه را پای میز مذاکره بنشانیم؛ می شود راهکارهای سیاسی طراحی کرد تا اگر کسی از پذیرش این راهکار تخطی کرد او را مجبور به پذیرش گفتگو کنیم؛ جنگ آسان و صلح سخت است اما جنگ حتی در عرصه دفاع و نه تهاجم آخرین راهکار است.

رئیس ‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره احتمال تحولات اساسی در روابط ایران و مصر خاطر نشان کرد: ایران و مصر دو ملت بزرگ و کانون تحولات تاریخی هستند که از دیرباز روابطی برادرانه داشته اند و دو سرمایه بزرگ ملت های منطقه هستند که اگر در کنار هم باشند منافع آنان برای ملتهایشان و ملتهای منطقه چند برابر خواهد بود.

احمدی‌نژاد گفت: تصور کنید اگر ایران، مصر، ترکیه، عربستان، پاکستان و دیگر کشورهای منطقه واقعاً در کنار هم باشند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا دیگر کسی به خود جرأت تجاوز به کشورهای منطقه را می دهد؟

رئیس‌ جمهور تصریح کرد: دو ملت ایران و مصر نمی توانند جدا از یکدیگر باشند و امروز نیز جدا از هم نیستند و در آینده هم نخواهند بود و فراتر از چارچوب‌های سیاسی در کنار یکدیگر قرار داشته و مطمئنم در آینده، روابط نزدیکتری با هم خواهند داشت.

۱۳۹۱/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...