نسخه چاپی

صابری در گفتگو با نما:

دولت اهتمامی برای عملیاتی كردن سند جامع علمی كشور ندارد / دولت نباید منتقدین خودش را بی سواد بداند و حواله به جهنم كند

عکس خبري -دولت اهتمامي براي عملياتي کردن سند جامع علمي کشور ندارد / دولت نبايد منتقدين خودش را بي سواد بداند و حواله به جهنم کند

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به جای اینكه این سند را مبنای كار خود قرار دهد سند دیگری به نام 2030 را امضا كرده است و جدیت خودش را گذاشته كه سند 2030 اجرا شود

رضا صابری در گفتگو با خبرنگار نما در رابطه با بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیئت دولت مبنی بر طرح تحول آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور برغم زحماتی که برای آن کشیده شد، آنگونه که باید، به نتیجه نرسیده است اظهار داشت:با توجه به اینکه سند طرح تحول آموزش و پرورش جز مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بعد از آن در اختیار دولت قرار می گیرد، دولت باید این سند را اجرا کند و جز قوانین کشور برای اجرا می شود.
وی در ادامه افزود:این اسناد مجموعه ای از اقدامات درون خود دارد که دولت بایستی این اقدام را اجرایی کند تا اهداف اصلی اسناد پیاده شود.
صابری تصریح کرد: به عنوان مثال اگر به نقشه جامع علمی کشور نگاه کنیم مجموعه ای از اهداف کمی و کیفی مد نظر است که وزارت علوم به عنوان مهم ترین متولی این بخش و همینطور وزرات بهداشت و درمان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تکلیف شان این است اهداف کمی و کیفی را در قالب برنامه های 4 ساله خودشان و برنامه توسعه ای اجرایی کنند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه علی رغم سال هایی که از سند جامع علمی کشور گذشته است مسیر کمی آموزش عالی کشور نشان می دهد هنوز ما با تحقق اهداف سند فاصله داریم.
وی ادامه داد: این نشان می دهد که دولت ها اهتمام ویژه ای را برای اجرایی کردن این سند ندارند و اساسا مبنای شان این نیست که براساس این اسناد کار کنند.
صابری با بیان اینکه در مورد سند تحول آموزش و پرورش شاهد بودیم که این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود افزود: متوجه شدیم دولت به جای اینکه این سند را مبنای کار خود قرار دهد سند دیگری به نام 2030 را امضا کرده است و جدیت خودش را گذاشته که سند 2030 اجرا شود.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این ها باعث می شود انرژی های زیادی در کشور به هدر برود و متاسفانه در اسناد بالادستی که خود نظام جمهوری اسلامی تصویب کرده است حرکت های اجرایی مان مدیریت نمی شود.
وی درباره بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کارها آنچنان که باید و شاید پیش نمی رود که این واقعیت نشان می دهد مشکل اصلی در اجرای تصمیمات است گفت: یکی از مشکلاتی که ما در تغییر دولت ها داریم این است که به عنوان مثال وقتی سندی در کشور تصویب می شود معمولا این سندها را دولتی می بینند در حالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورای بالادستی و ثابتی است و دستخوش تغییرات دولت ها نیست.
صابری ادامه داد: با وجود اینکه سندی در دولت قبلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده باشد و همچنین مصوبات شورا در حکم قانون محسوب می شود و تابع تغییرات دولت ها نیست متاسفانه با این اسناد در امور اجرایی سیاسی برخورد می کنیم.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همانطور که دولت های قبلی را نقد می کنیم مصوبات مجلس و شورای انقلاب فرهنگی هم متعلق به همین فضا است افزود: بایستی ما بپذیریم که وقتی دولت ها تغییر می کنند اجتناب ناپذیر است که شعارهای انتخاباتی شان متفاوت باشد اما این ها نمی توانند اسناد بالادستی و قوانین کشور را تابع این نوع سلایق سیاسی خودشان کنند و مشی دیگری بگیرند.
صابری بیان کرد: نقش جامع علمی کشور که قرار است اقتصاد را دانش بنیان کند و با توجه به اینکه با خیل عظیمی از فارغ التحصیلان بی کار نباشیم باید راهبردهای نقشه جامع علمی کشور که در برنامه ششم توسعه هم قرار گرفته است، اجرایی کند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در خصوص بخش دیگری از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه تحمل شنیدن صدای مخالف را داشته باشید و با بالا بردن حلم خود که همان ظرفیت درونی است، از نقادی استقبال و استفاده کنید اظهار کرد: نقد باید منصفانه باشد و خوب است در نقدهای مان جنبه های مثبت و منفی دولت ها را ببینیم.
وی با بیان اینکه در دولت ها یک ویژگی که باید وجود داشته باشد سعه صدر آنها نسبت به نقدهایی است که حتی دارای این ویژگی ها نیست ادامه داد: آن را نمی توان از دولت پذیرفت که منتقدین خودش را بی سواد بداند و حواله به جهنم کند و یا اینکه از صفت های دور از شان استفاده کند.
صابری در پایان خاطر نشان کرد: در کشوری که تحزب و اختلاف سلیقه را پذیرفتیم دولت ها باید نسبت به گروه های سیاسی که در مجموعه انها قرار نمی گیرد دارای بردباری و سعه صدر باشند.
برخی ها معتقدند حسن روحانی چندین بار گفته است که انتقادات از دولت را بگویید و ما باید نقد بشویم؛ ولی رفتار رئیس‌جمهور عکس این جملات را نشان می‌دهد اما متأسفانه هر زمان که نقدی از دولت و شخص روحانی صورت گرفت، او با رفتاری که در شأن یک رئیس‌جمهور نیست، با منتقدان برخورد و آنها را له کرده است.
می گویند رئیس‌جمهور در راستای برخورد با منتقدان با رفتار زشت و دور از شأن یک رئیس‌جمهور ده‌ها الفاظ زشت دیگر را به منتقدان نسبت داده است.نقد باید منصفانه و دور از تهمت و امیال شخصی باشد؛ اما در مجموع، رئیس‌جمهور در برخورد با منتقدان از الفاظ خوبی استفاده نکرده است.

۱۳۹۶/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...