نسخه چاپی

اختصاصی نما:

دریافت وام ۸ میلیارد یورویی از كره جنوبی فرصت است یا تهدید؟

عکس خبري -دريافت وام ? ميليارد يورويي از کره جنوبي فرصت است يا تهديد؟

به نظر می رسد اجرای این قرارداد در بعد بین المللی فضای تحریم ها ی آمریكا علیه ایران را بشكند و در بعد داخلی نیز به تقویت نظام بانكی بیانجامد اما آیا این قرارداد برای ایران فرصت به حساب می آید یا قرار است در سالهای آینده كشور را مقروض تر كند

چند وقت پیش قراردادی مبنی بر وام 8 میلیارد یورویی میان ایران و export import bank of korea یا همان exim bank به امضا رسید .قراردادی که صحبت آن در بهمن ماه 94 شده بود و حالا توسط بانک مرکزی و بانک های عامل کشور و سازمانهای سرمایه گذار و اقتصادی و فنی به امضا رسیده است تا این وام بزرگ بتواند کمک بزرگی برای تقویت بانک های کشور باشد .
سخنگوی exim bank می گوید ؛ در چارچوب این قرارداد ، خط اعتباری 8 میلیارد یورویی را به بانک هایی می دهد که بتوانند پروژه های مختلفی را در ایران سرمایه گذاری کنند مشروط بر اینکه سوددهی خوبی را برای شرکت های کره ای هم داشته باشد .
اما رییس کل بانک مرکزی معتقد است قراردادهای تامین مالی بلند مدت نه تنها از جهت آثار مستقیمی که در اجرای پروژه های عمرانی ، تولیدی ، اجرایی و اشتغال در کشور می گذارند ، اهمیت دارند؛ بلکه از بعد مالی و بانکی نشانه اعتماد بالا میان نظام مالی و روابط بلند مدت بانکی میان دو کشور است .
بعد از امضای این قرارداد خیلی از رسانه ها نسبت به امضای آن واکنش نشان دادند و برخی از روزنامه ها مانند روزنامه ایران هم از این قرارداد به عنوان بزرگترین قرارداد وامی پسا برجام یاد کرد .
این روزنامه می نویسد : پس از افزایش قابل توجه جذب سرمایه گذاری خارجی که در حجم قراردادهای مصوب آن در دولت یازدهم به 18 میلیارد دلار و سرمایه وارد به کار کشور 11 میلیارد دلار اعلام شد ف اکنون بخش دوم جذب سرمایه خارجی از محل استقراض منابع خارجی سرعت گرفته است .
اما سایت الف تحلیل خود را به شکل هشداری بیان نمود و عنوان کرد : حواستان باشد با این دست قرارداد ها کشور را ورشکسته نکنید .
بسیاری از کارشناسان موفقیت این گونه قرارداد ها را منوط به مدیریت قوی سیستم اقتصادی می دانند و با توجه به اینکه بخش مهمی از این قرارداد ها رسانه ای نمی شود کسی نمیداند که این پول ها قرار است در کجا و به چه پروژه هایی اختصاص یابد .
درست است که دولت به دنبال بسترسازی و فراهم کردن همکاری مالی کشور در سطح بین الملل با دیگر کشورهاست اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشد که بانک های کشور در معرض چه اتفاقی قرار می گیرند .
به نظر می رسد اجرای این قرارداد در بعد بین المللی فضای تحریم ها ی آمریکا علیه ایران را بشکند و در بعد داخلی نیز به تقویت نظام بانکی بیانجامد اما آیا این قرارداد برای ایران فرصت به حساب می آید یا قرار است در سالهای آینده کشور را مقروض تر کند ؟!

۱۳۹۶/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...