نسخه چاپی

فراخوان ثبت نام دفاتر پیشخوان

كاهش فاصله مراكز خدمات دولتی، عمومی و غیر دولتی، توزیع یكسان امكانات برای تمامی اقشار جامعه در شهر‌ها و روستا‌های كشور از مهم‌ترین موضوعاتی است كه دولت باید برای آن‌ها برنامه‌های شفاف و مشخصی داشته باشد؛ بنابراین ایجاد مراكز و دفاتری برای عملیاتی كردن این خدمات ضروری است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، یکی از این دفاتر، دفتر پیشخوان خدمات دولت است که به منظور حرکت به سوی دولت الکترونیک، جلوگیری از موازی کاری و کاهش فساد اقتصادی و اداریو تسهیل ارائه خدمات الکترونیک به مردم در سطح کشور احداث شده است. تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی موظفند خدمات الکترونیکی خود را از این راه ارائه کنند.

خدماتی که هم اکنون در این دفاتر ارائه می‌شود؛ از این قرار است: امور سجِلّی و ثبت احوال، صدور و تمدید گذرنامه، خدمات مخابراتی، گواهینامه و تخلفات رانندگی، امور مربوط به اسقاط خودرو، پست‌بانک، امور بیمه‌ای، خدمات گمرکی، پرداخت الکترونیکی قبوض، فروش بلیت اتوبوس‌های بین شهری، شارژ کارت‌های مختلف اعتباری و کارت‌های دانشجویی و غیره.

برای توزیع و دسترسی عادلانه به این خدمات و بنابر افزایش نیاز‌های مردم به انواع خدمات، دولت درصدد است تا بستر قانونی تمام خدمات قابل واگذاری را برای فعال‌تر شدن این دفاتر و تسهیل ارائه خدمات فراهم سازد، در حال حاضر حدود ۱۶ هزار دفتر پیشخوان دولت فعال است که طبق برنامه ریزی‌ها باید به ازای هر 20 هزار نفر، یک دفتر پیشخوان دولت ایجاد شود.

در این راستا برای تکمیل ظرفیت استان ها، فراخوانی از سوی کانون دفاتر خدمات پیشخوان دولت و بخش عمومیِ غیر دولتی اعلام شده است. این فراخوان از تاریخ یک شهریور سال جاری آغاز و تا سی و یکم شهریور ماه ادامه دارد.

میزان ظرفیت هر استان از سوی تشکل صنفی دفاتر پیشخوان دولت به ریاست معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین می‌شود. کارگروه هر استان نیز در چهارچوب سهمیه تعیین شده، اقدام به توضیع ظرفیت ایجاد دفاتر در سطح استان می‌‌کنند. پس هنگام ثبت نام به ظرفیت داشتن یا نداشتن استان خود و مطابقت شهر مورد تقاضا با محل سکونت خودتان توجه داشته باشید.

به موجب آیین نامه مصوب هیئت وزیران اخذ پروانه ایجاد دفاتر پیشخوان دولت، پس از اعلام فراخوان عمومی و تنها از راه دبیرخانه کارگروه پیشخوان دولت استان خود، اقدام کنید.

شرایط متقاضیان و اسناد و مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه:

شرایط عمومی افراد حقیقی

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی
عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر
دارا بودن گواهی انجام خدمت وظیفه یا معافیت برای آقایان
عدم اشتغال در تشکیلات دولت
حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تایید وزارت علوم یا حداقل ۱۰ سال سابقه کارشناسی کاربردی در دستگاه‌های دولتی (بر اساس حکم کارگزینی)
دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد
توانایی جسمی و روحی لازم

شرایط اشخاص حقوقی

شخص حقوقی باید غیر دولتی و محل ثبت آن در ایران باشد.
صدور بیش از یک پروانه برای هر متقاضی در سطح کشور صرفا با موافقت وزارت امکان پذیر است.
متقاضیانی که پروانه آن‌ها بنا به دلایلی به جزء تخلف لغو شده باشد، می‌توانند پس از گذشت ۵ سال، نسبت به ارائه درخواست پروانه اقدام کنند.

شرایط ایثارگری

اولویت‌های ایثارگری در زمان صدور پروانه به ترتیب عبارتند از:

خانواده شهدا و جانبازان ۷۰% و بالاتر و جانبازان ۲۵% تا ۷۰% و سایر ایثارگران.

شرایط و امکانات دفاتر پیشخوان خدمات

۱) دفتر، باید در مناطق شهری حداقل فضایی برابر با ۵۰ متر مربع و در مناطق روستایی ۲۰ متر مربع برای ارائه خدمات را داشته باشد و ترجیحا در طبقه همکف یا اول بوده و دارای کاربری مجاز باشد.

۲) در طراحی نمای بیرونی و چیدمان تجهیزات اداری و فنی دفتر، موارد ذیل باید رعایت شود:

- تهیه و نصب تابلو با رنگ، آرم و نوشته معین مطابق نمونه‌ای که توسط کمیته راهبری دفاتر پیشخوان ارائه می‌شود.
- فضای کافی به متقاضیان اختصاص یابد.
- امکانات لازم جهت ارائه خدمات به جانبازان، معلولان و سالمندان فراهم شود.
- تأمین تأسیسات بهداشتی (آبدارخانه و سرویس بهداشتی) برای کارکنان دفتر (این تکلیف در مجتمع‌های تجاری و اداری که دارای سرویس بهداشتی متمرکز هستند، مصداق ندارد)
- در بالای باجه‌ها محل‌هایی برای نصب علائم دیداری و نوشتاری جهت اطلاع مشتریان پیش‌بینی شود.
- تابلوی تعرفه خدمات برای رؤیت متقاضی به نحوی نصب شود که در زمان توقف در جلوی باجه هم به راحتی قابل خواندن باشد.

۳) دفتر باید مجهز به تجهیزات فنی و اداری مورد نیاز شامل موارد ذیل باشد:

میز
صندلی و نیمکت مراجعان
امکانات ایمنی نظیر کپسول اطفای حریق و سیستم هشدار دهنده (دزدگیر)
داشتن تجهیزات رایانه‌ای متناسب با خدمات قابل ارائه
یک دستگاه نمابر
خطوط ارتباطی و دیتای متناسب با حجم خدمات قابل ارائه
وسایل حرارتی/ برودتی مناسب
دستگاه pos

نحوه محاسبه امتیاز

امتیاز مکتسبه در حوزه حقوقی و مدیریتی بر اساس شرایط اعلامی محاسبه می‌‌شود. افرادی که دارای 20 سال سابقه قضایی باشند، حداکثر امتیاز را کسب می‌کنند.

از افراد (دارای سهمیه و غیر سهمیه) که بر اساس جدول فوق پس از مطابقت مدارک ارائه شده با اظهارات مندرج در فرم ثبت نام، حداقل امتیاز 80 را کسب کنند، برای مصاحبه برای اخذ مجوز ایجاد دفاتر پیشخوان خدمات دولت، دعوت می‌شود.

۱۳۹۶/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...