نسخه چاپی

افزایش قیمت یورو ناشی از ضعف دلار است

رییس سابق بانك مركزی اروپا به سی‌ان‌بی‌سی گفت: بانك مركزی اروپا با مشكل بزرگی روبرو شده كه از ایالات متحده شروع شده است.

به گزارش نما به نقل از مهر: رییس سابق بانک مرکزی اروپا به سی‌ان‌بی‌سی گفت: بانک مرکزی اروپا با مشکل بزرگی روبرو شده که از ایالات متحده شروع شده است.

تقویت روز افزون یورو، که به تازگی از رقم ۱.۲۰ دلار هم عبور کرد، پرسش‌هایی را در مورد آینده سیاست‌گذاری پولی اروپا به وجود آورد. هدف بانک مرکزی اروپا افزایش نرخ تورم اصلی است اما تقویت پول باعث کمرنگ شدن آن هدف می‌شود.

طبق گفته رییس سابق بانک مرکزی اروپا، جان‌کلود تریچت، با در نظر گرفتن این که عامل اصلی این مشکل به ایالات متحده مربوط می‌شود، بانک در وضعیت سختی قرار گرفته است.

او در مورد جذاب شدن یورو گفت: عوامل بسیاری برای تقویت یورو وجود دارد. اقتصاد واقعی در اروپا در حال حاضر به شکلی بسیار واضح در حال رشد است.

تریچت در اجلاس امبروزتی در ایتالیا به سی‌ان‌بی‌سی گفت: من معتقدم مشکلات آمریکا به ویژه تعلل آنها در آن‌چه باید انجام دهند، چه در مورد سرمایه‌گذاری‌های جدید و چه در مورد مالیات و امثال این‌ها و مشکلات دولت کنونی آمریکا نقش مهمی در این امر دارند. چراکه مشکل اصلی بیشتر ضعیف بودن دلار در برابر همه پول‌های مهم است تا این که قوی بودن یورو در برابر پول‌های مهم باشد.

فدرال رزرو آمریکا شروع به افزایش نرخ بهره کرده است و به کندی سعی دارد سیاست‌گذاری مالی خود را پس از بحران اقتصادی نرمال‌سازی کند. این کار باعث تقویت دلار می‌شد و در کنار آن انتظار می‌رفت دولت جدید مالیات را کاهش داده و سرمایه‌گذاری کلانی در زیرساخت‌ها انجام دهد.

هرچند اطمینان سرمایه‌گذاران به توانایی دولت ترامپ برای عمل به چنین محرک‌های اقتصادی‌ای، کاهش یافته است. در همین زمان افزایش تنش بین آمریکا و کره‌شمالی باعث اضطراب بازارها شد و سرمایه‌گذاران به سوی گزینه‌های امن‌تر سرازیر شدند که یورو هم از این دسته است. از آغاز سال دلار حدود ۱۰ درصد در برابر سبد ارزهای مهم افت کرده است.

۱۳۹۶/۶/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...