نسخه چاپی

بمب هیدروژنی با چاشنی زلزله 6 ریشتری

صبحگاه دیروز یكشنبه (به وقت كره شمالی) مركز زلزله شناسی امریكا از وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی 3/6 ریشتر خبر داد. چند ساعت بعد، حدود 13:40 به وقت محلی نیز زمین لرزه‌ای به قدرت 1/6 ریشتر در كره شمالی احساس شد و پس از آن وزارت خارجه ژاپن، نخستین منبعی بود كه اعلام كرد، دلیل وقوع این زلزله‌ها آزمایش یك بمب هیدروژنی در سایت هسته‌ای «پانگ ری» كره شمالی است.

به گزارش نما به نقل از ایران: صبحگاه دیروز یکشنبه (به وقت کره شمالی) مرکز زلزله شناسی امریکا از وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی 3/6 ریشتر خبر داد. چند ساعت بعد، حدود 13:40 به وقت محلی نیز زمین لرزه‌ای به قدرت 1/6 ریشتر در کره شمالی احساس شد و پس از آن وزارت خارجه ژاپن، نخستین منبعی بود که اعلام کرد، دلیل وقوع این زلزله‌ها آزمایش یک بمب هیدروژنی در سایت هسته‌ای «پانگ ری» کره شمالی است.

تلویزیون دولتی کره شمالی نیز دیروز با انتشار تصاویر و ویدئوهای مربوط به بازدید کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی از سایت هسته‌ای «پانگ ری» و یک بمب هیدروژنی در این سایت، اعلام کرد، پیونگ یانگ امروز با انجام «کاملاً موفقیت آمیز» یک بمب هیدروژنی آخرین گام را در مسیر «تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای» برداشت.

بمب هیدروژنی چیست؟

اگرچه آزمایش بمب هیدروژنی از سوی کره شمالی که نخستین بار در ژانویه 2016 انجام شد، به خودی خود حائز اهمیت است زیرا قدرت انفجاری بمب هیدروژنی چندین برابر بمب اتمی معمولی است، اما اتفاق حائز اهمیتی که دیروز در جریان آزمایش این نوع بمب اتمی توسط پیونگ یانگ رخ داد این بود که تلویزیون دولتی کره شمالی اعلام کرد، این کشور به توانایی مونتاژ کلاهک بمب هیدروژنی بر موشک‌های قاره‌پیما دست یافته است.

خبری که اگر صحت داشته باشد، یک پیشرفت بزرگ در صنعت موشکی و اتمی کره شمالی و بی‌سابقه‌ترین تهدید علیه دشمنان کره شمالی به حساب می‌آید.

کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود، به فناوری کوچک کردن کلاهک‌های انفجاری تا حدی که قابل سوار شدن بر یک موشک باشد، دست یافته است. همین خبر باعث شده بود، این کشور تحت تحریم‌های بین‌المللی شدید قرار بگیرد.

دیروز عکس‌هایی که از بازدید کیم جونگ‌اون از مرکز تولید سلاح اتمی کشورش منتشر شد، او را در کنار رهبران بلندپایه حزب کارگر نشان می‌داد که دور یک مخزن گرد نقره‌ای که احتمالاً کلاهکی است که بر موشک سوار می‌شود، جمع شده بودند. او در این مراسم گفت، به «قدرت شکست‌ناپذیر» نیروهای هسته‌ای کشورش افتخار می‌کند. به گفته مقامات رسمی این کلاهک جدید می‌تواند از ده‌ها تا صدها تن مواد انفجاری را حمل کند.

به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، آزمایش اتمی صبح دیروز کره شمالی ششمین آزمایش هسته‌ای تاریخ این کشور و نخستین آزمایش اتمی پیونگ یانگ از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا محسوب می‌شود که بنا بر گزارش مراکز لرزه نگاری ژاپن، قدرت آن بیش از 10 برابر بیشتر از بمب اتمی آزمایش شده در سپتامبر 2016 (حدود یک سال قبل) توسط این کشور است.

سال گذشته میلادی نیز رهبر کره شمالی یک بمب هسته‌ای را آزمایش کرد که باعث بروز زلزله مصنوعی به بزرگی 3/5 ریشتر شد اما بمب هیدروژنی دیروز به گفته خبرنگار تلویزیون دولتی کره شمالی قابلیت نصب روی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را دارد و این یعنی پیونگ یانگ توان هسته‌ای خود را به اندازه‌ای ارتقا داده که می‌تواند از این توان در هدف قرار دادن «دشمنانش» استفاده کند و این مسأله یک تهدید جدی برای کشورهای منطقه، جهان و بویژه امریکا و متحدانش است.

نخستین آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی مربوط به 6 ژانویه 2016 است و در مدت یک سال و 8 ماه این کشور توانسته به پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه دست یابد. این در حالی است که با روی کار آمدن ترامپ در امریکا تنش‌ها بین کره شمالی و امریکا بالا گرفته و جنگ لفظی بین رهبران افراطی این دو کشور زمینه را بر هر گزینه‌ای از جمله گزینه رویارویی نظامی فراهم کرده است.

گواه این ادعا نیز تعداد آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی در مدت 8 ماه ریاست جمهوری ترامپ است. دولت پیونگ یانگ در این 8 ماه 9 آزمایش موشکی و یک آزمایش بمب هیدروژنی انجام داده است که شلیک دو موشک میان‌برد در میانه رزمایش نظامی مشترک امریکا و کره جنوبی در روزهای اخیر و شلیک یک موشک به سمت ژاپن که از آسمان این کشور متحد امریکا گذشت و در آب‌های شمال شرق ژاپن فرود آمد، از نمونه‌های آن است.

واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که هفته گذشته پس از عبور موشک کره شمالی از آسمان کشورش این موشک پرانی را «تهدید جدی» علیه ژاپن قلمداد کرده بود، دیروز با شدیدترین الفاظ آزمایش بمب هیدروژنی توسط پیونگ یانگ را محکوم و تهدید کرد، احتمالاً کره شمالی تحریم نفتی خواهد شد.

آبه با «غیر قابل قبول» خواندن این اقدام کره شمالی، تصریح کرد: در صورتی که ثابت شود کره‌شمالی یک آزمایش اتمی دیگر انجام داده است ما باید بشدت و با قدرت اعتراض کنیم. او پیشتر نیز گفته بود، آزمایش اتمی «غیرقابل تحمل» است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، دیروز همچنین به دنبال اعلام کره شمالی مبنی بر ساخت یک بمب هیدروژنی که قابلیت نصب روی موشک‌های دوربرد را دارد، ترامپ و آبه، رهبران امریکا و ژاپن به صورت تلفنی با هم گفت‌و‌گو کردند.

بنابر اعلام کاخ سفید، در این گفت‌و‌گو دو طرف بر اهمیت همکاری نزدیک میان امریکا، ژاپن و کره جنوبی در مواجهه با تهدید کره شمالی تأکید کردند و ترامپ گفت، منتظر ادامه همکاری سه جانبه در حاشیه مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد است که در 27 شهریور در مقر این سازمان در نیویورک برگزار می‌شود.

دونالد ترامپ دیروز نیز در واکنش به این آزمایش اتمی، در تازه‌ترین توییت خود نوشت: «کره شمالی کشوری گستاخ است که مایه شرمساری و تهدید چین که تلاش‌هایش برای کمک بی نتیجه مانده، شده است.» رئیس جمهور آمریکا در توییت سوم خود در این خصوص نیز نوشت: «همانطور که به کره جنوبی گفتم، صحبت‌هایشان با هدف راضی نگاه داشتن کره شمالی کارایی نخواهد داشت.»

دولت کره جنوبی نیز دیروز خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت ملی این کشور شده بود. سئول دیروز همسو با امریکا و ژاپن با شدیدترین الفاظ آزمایش بمب هیدروژنی همسایه شمالی خود را محکوم کرد و از متحدان خود خواست به تحریم‌های اخیری که سازمان ملل متحد علیه پیونگ یانگ وضع کرده کاملاً پایبند باشند.

شورای امنیت سازمان ملل اخیراً و پس از آزمایش موشک‌های قاره‌پیما توسط کره شمالی، سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه پیونگ‌یانگ اعمال کرد. به گزارش «ایران» به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، چین، تنها متحد منطقه‌ای کره شمالی نیز دیروز آزمایش بمب هیدروژنی توسط پیونگ یانگ را بشدت محکوم کرد و گلوبال تایمز، نشریه متعلق به دولت که اغلب دیدگاه‌های دولت را بازتاب می‌دهد، در سرمقاله‌ای نوشت: این یک انتخاب اشتباه دیگر پیونگ یانگ بود.

[این کشور] با نقض قوانین شورای امنیت سازمان ملل و درخواست جامعه بین‌الملل، به تشدید دور تازه تنش‌ها در منطقه دامن خواهد زد و خطر از کنترل خارج شدن اوضاع منطقه را بالا خواهد برد. در چنین شرایطی احتمال اینکه همه طرف‌های حاضر در منطقه دچار اشتباه محاسباتی شوند، وجود دارد.

آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی دیروز همزمان با آغاز «نشست بریکس» در چین بود. نشستی که در آن مقامات کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی حضور داشتند و همزمانی حضور آنها در چین با یک آزمایش بمب هیدروژنی باعث نگرانی و شرمندگی کشور میزبان شد.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین در این نشست بدون اشاره به آزمایش کره شمالی اما با نگاهی به بحران کره‌شمالی و امریکا گفت: پس از بیش از 50 سال صلح، اکنون سایه سیاهی بر جهان سایه افکنده که تنها راه برطرف کردن آن گفت‌وگو است.

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دیروز نسبت به اقدام هسته‌ای کره شمالی «بشدت ابراز تأسف» کرد و برنامه هسته‌ای کره شمالی را یک «نگرانی عمیق» جهانی توصیف کرد. روسیه و فرانسه هم آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی را محکوم کردند و وزارت خارجه روسیه عمیقاً نسبت به این مسأله ابراز نگرانی کرد و در بیانیه‌ای نوشت، متأسفانه رهبری کره شمالی در حال ایجاد یک تهدید جدی برای منطقه است.

ادامه این مسیر پیامدهای جدی برای پیونگ یانگ خواهد داشت. مانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز با صدور بیانیه‌ای، خواستار واکنش سریع و مناسب جامعه بین‌الملل و سازمان ملل به آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی شد.

۱۳۹۶/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...