نسخه چاپی

گزارش خبرنگار نما از رونمایی از نوشت افزارهای ایرانی؛

بازار لوازم التحریر ایرانی لبریز از اجناس بی كیفیت خارجی/جولان كالاهای نامرغوب چینی در بازار نوشت افزار ایرانی

عکس خبري -بازار لوازم التحرير ايراني لبريز از اجناس بي کيفيت خارجي/جولان کالاهاي نامرغوب چيني در  بازار نوشت افزار ايراني

مسول تولید محتوا دفترهای كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان: به طور یقین می توانم عنوان كنم كه نوشت افزارهای تولید بومی با مشابه خارجی خود قابل رقابت می باشند.

سعید بی نیاز مسول تولید محتوا دفترهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار نما گفت: در بحث تولید محتوا اعم از مهارت زندگی،حفاظت از محیط زیست ،میراث فرهنگی ،توجه به المان های دینی ،سعی شده است تا در محتوا این محصولات گنجانده شود تا این محصولات برای بچه ها کاملا جذاب و خوش آیند باشند.در ضمن از نظر زبان کودکانه و به لحاظ سطح رشد شناختی تلاش شده است تا این نوشت افزارها برای بچه ها قابل درک باشند .
بی نیاز در ادامه افزود: از نظر گرافیکی تصویر گرها و گرافیست های درجه یک که سالها سابقه فعالیت در کودک را دارند و کارهای آن در سالها در حوزه کودک جواب داده است استفاده کردیم تا جذابیت کار را برای بچه افزون گردد.
به گزارش خبرنگار نما،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای پنجمین سال پیاپی مجموعه ای از ۴۰ عنوان دفتر و نوشت افزار با نمادهای ایرانی اسلامی را رونمایی می کند. این نوشت افزارها با هشت عنوان دفترهای «قدم های کوچک»، «رنگین کمان»، «گنبد مینا»، «یک جهان تماشا توراست»، «نشاط و تندرستی»، «رویش دوباره»، «یادگارهای ماندگار» و «ساده» طراحی شده است.
سحر حق گو تصویرگر کتاب های کودکان ونوجوانان در گفتگو با خبرنگار نما گفت: این دفتر هایی که تولید شده اند با توجه به مضامینی که قبلا برای آنها نوشته و برنامه ریزی شده بود،طراحی شده اند. ما هم سعی کردیم که از تصویر گرهای مختلف و تکنیک های گوناگون در آن استفاده کنیم. همچنین در تولید این کتاب ها از گروه های سنی مختلف و رنگ و فرم های گوناگون استفاده کردیم که برای بچه ها جذاب باشدو تا آنجایی که می شد تنوع و سلیقه های مختلف را برای بچه ها در نظر گرفتیم.
وی تصریح کرد: به نظرمن بچه ها شادی را دوست دارند و خیلی چیزها را به طور غیر مستقیم نیز می توان به آنها آموخت، از این رو در طراحی این نوشت افزارها در کانون پرورش فکری سعی شد تا تصویرگر هایی انتخاب گردندکه کودک درون آنها فعال باشند و بتوانند خیلی خوب با مخاطب ارتباط برقرار کنند.
این تصویرگر حوزه کودک ونوجوان بیان داشت: تداوم و معرفی محصولات ایرانی بسیار مفید و موثر است با توجه به محصولات غیر بومی که معرفی می شوند که عرضه آنها هم واقعا زیاد است، فرهنگ سازی در استفاده از کالاهای ایرانی واقعا به تولید کنندگان داخلی کمک زیادی می کند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نما که آیا نوشت افزارهای ایرانی در مقایسته با مشابه خارجی خود قابل رقابت می باشد یا خیر اظهار داشت:با اطمینان کامل می گویم این نوشت افزارها می توانند با مشابه خارجی خود رقابت کنند،در تولید این کالاها از همان روش های علمی استفاده شده است که در تمام جهان استفاده می گردد،ما از دفتر به عنوان ابزار آموزشی استفاده کردیم و یک محتوای آموزشی برای آن نیز مد نظر قرار دادیم ،مثلا در مورد مهارت زندگی از جمله مهارت مقابله با خشم،غمگینی و ترس و نیز مهارت تفکر انتقادی و حل مسئله مورد توجه جدی قرار گرفت.
حسینیان یکی از تولید کنندگان نوشت افزار ایرانی در خصوص اهمیت و توجه به استفاده از کالای ایرانی به خبرنگار نما می گوید:در حال حاضر 15 تا 20 درصد از لوازم التحریر موجود در بازار از تولید داخل است که برخی از آنها هم به دلیل عدم حمایت نهادهای مسئول، توان رقابت با مشابه خارجی خود را ندارند که این موضوع به خصوص در بخش کیف و مداد و تراش و ابزار کمک آموزشی بیشتر به چشم می خورد.
وی در ادامه اظهار داشت:در حال حاضر سلیقه ها عوض شده و دیگر کیفیت محصولات و تولیدات داخلی بی معنی شده است.موضوعی که باید هم در مدارس فرهنگ سازی شود و هم خانواده و در راس آن پدر و مادر نسبت به فواید استفاده از کالای ایرانی توجیه داشته باشند تا هم این نوشت افزار ها متناسب با فرهنگ بومی باشند و از سویی دیگر به اقتصاد کشور و بحث اشتغال کمک کند.در این میان فروشندگان لوازم‌التحریر هم باید سلیقه به خرج دهند و برای جذب مشتری انواع کالاهای ایرانی و خارجی را در معرض دید قرار دهند.
این تولید کننده لوازم التحریر افزود: متاسفانه چند سالی است که لوازم‌التحریر وارداتی بیشتر مورد توجه دانش‌آموزان قرار گرفته و جنس های نامرغوب چینی بازار لوازم‌التحریر را تسخیر کرده است. امروز تنوع در بازار حرف اول را می‌زند، به طوری که داغی این بازار پرسود موجب شده که افراد بسیاری کسب و کار خود را بر اساس همین مداد و پاک‌کن‌های به ظاهر ناچیز بنا کنند.
گفتنی که آمار ها نشان می‌دهد در مهر سال گذشته ۱۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۳۱ دانش‌آموز در مدارس سراسر کشور ثبت نام شده اند. از این تعداد هفت میلیون و ۲۶۶ هزار و ۹۱ دانش‌آموز دوره ابتدایی هستند و دو میلیون و ۹۹۲ هزار و ۵۶۷ نفر در متوسطه اول و دو میلیون و ۳۴ هزار و ۴۸۷ دانش‌آموز در دوره متوسطه دوم ثبت‌نام شدند. اگر فرض کنیم از ۱۲ میلیون دانش‌آموز کشور، تنها هشت میلیون آنها قصد داشته باشند لوازم‌التحریر تهیه کنند، رقمی که به دست می‌آید سر به فلک می‌کشد. سود حاصل از فروش لوازم‌التحریر این ۱۲ میلیون دانش‌آموز در حالی به دست می‌آید که فقط برای یک ماه است.

۱۳۹۶/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...