نسخه چاپی

آصفری در گفتگو نما:

الزامی برای بازدید از مراكز نظامی ایران وجود ندارد / دوربین های آژانس گواه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران است

عکس خبري -الزامي براي  بازديد از مراکز نظامي ايران وجود ندارد / دوربين هاي آژانس گواه فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ايران است

آصفری نماینده سابق مجلس گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی دوربین هایی را در سایت های ما قرار داده است كه نشان می دهد ما فعالیت های مان در چارچوب مصوبات برجام بوده است.

محمدحسن آصفری در گفتگو با خبرنگار نما در رابطه با لفاظی آمریکایی ها مبنی بر بازدید از مراکز نظامی و واکنش دو پهلوی آمانو به این مسئله اظهار داشت: غربی ها هر زمان که اسنادی داشته باشند دال بر فعالیت های هسته ای ما که نقض برجام باشد و آژانس اعلام کند که ایران خلاف برجام کاری کرده است می توانند بازدید های خود را انجام دهند.
وی در ادامه افزود: چندین بار آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل کرده است و نقض برجام نداشته، منتشر کرده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با بیان اینکه ما هیچ گونه فعالیت هسته ای غیر صلح آمیز نداشته ایم، ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی دوربین هایی را در سایت های ما قرار داده است که نشان می دهد ما فعالیت های مان در چارچوب مصوبات برجام بوده است.
آصفری با تاکید بر اینکه لزومی بر بازدید از مراکز نظامی ما وجود ندارد، بیان کرد: تمام فعالیت های هسته ای ما در مراکزی است که رسما به آژانس اعلام شده است .
وی با اشاره به اینکه فعالیت های هسته ای ما در مراکز نطنز، فردو، اراک و بوشهر انجام می شود و مراکز دیگری نداریم که بخواهند بازدید انجام دهند، گفت: تمام فعالیت های ما در چارچوب NPT و پروتکل هسته ای است و زیر نظر آژانس قرار دارد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مراکز نظامی ما فعالیت هسته ای صورت نمی گیرد و مراکز نظامی ما فعالیت شلن در چارچوب بنیه دفاعی مان قرار دارد لذا دلیلی برای بازدید غربی ها از مراکز نظامی ما وجود ندارد.
آصفری با بیان اینکه غربی ها همچنان تا به امروز به تعهدات شان در برجام عمل نکرده اند، ادامه داد: اینکه بخواهند بازدید از مراکز نظامی مان را مطرح کنند طبیعی است چرا که آنها همیشه بهانه هایی می آورند اما بنیه دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست که به بهانه مذاکره در مسائل دفاعی از مراکز نظامی ما بازدید داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه مسائل دفاعی ما قابل مذاکره با غربی ها نبوده و نخواهد بود، افزود: هیئت مذاکره کننده صرفا در موضوع هسته ای مان با آنها مذاکره کرده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ما به دنبال این بوده است که بهانه ای به غربی ها ندهد که آنها بخواهند نقض برجام را از سوی ایران مطرح کنند. ما تاکنون برجام را نقض نکرده ایم و نوبت غربی ها است که به تعهدات خودشان عمل کنند.
آصفری با اشاره به اینکه در 29 شهریور ماه قرار است ترامپ مصوبه کنگره را امضا کند، تاکید کرد: اگر مجددا با امضای این مصوبه تحریم های دیگری را علیه کشورمان اعمال کنند آن موقع نقض برجام کرده است و جمهوری اسلامی ایران هم حاضر نیست به تعهدات خودش عمل کند.
وی ادامه داد: امیدواریم ترامپ عاقلانه برخورد کند و تحریم های کنگره و سنا را که تصویب کرده اند، امضا نکند. امضای ترامپ نشان از نقض جدی برجام دارد و آن موقع است که بایستی آژانس تمام سفره خود ش را از جمهوری اسلامی ایران جمع کند و برود چرا که کاملا نقض برجام کرده است.
یک مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که در حال حاضر ضرورتی برای بازدید مجدد از مراکز نظامی ایران مانند پارچین وجود ندارد.
با افزایش فشارهای هفته گذشته نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در شورای امنیت و دیدار وی با یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر لزوم بازرسی و نظارت حداکثری بر تاسیسات هسته ای ایران و مراکز نظامی این کشور به عنوان بخشی از اصلاحات مد نظر رئیس جمهور آمریکا بر برجام، اکنون این مقام مسئول آژانس می گوید ضرورتی برای بازدید از مراکز نظامی ایران وجود نداشته و آژانس چنین کاری را صرفا جهت ارسال یک پیام سیاسی نخواهد کرد.
این مقام بلند پایه آژآنس که نام وی فاش نشده است، گفت: قرار نیست ما از یک سایت نظامی مانند پارچین صرفا با هدف ارسال پیامی سیاسی بازدید کنیم.
در همین حال یکی دیگر از مقام های آژانس در گفتگو با رویترز در پاسخ به چرایی عدم درخواست آژآنس برای بازدید از سایت های نظامی ایران تاکید کرد که از زمان اجرایی شدن برجام، این نهاد هیچگاه چنین درخواستی از طرف ایرانی نکرده چراکه دلیلی برای چنین کاری وجود نداشته است.
در همین حال دیگر مقام آژانس تاکید کرد که اگر آمریکا بخواهد توافق با ایران را بر هم بزند این کار را انجام خواهد داد، اما ما نمی خواهیم چنین بهانه ای به دست آنها بدهیم.

۱۳۹۶/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...