نسخه چاپی

حسینعلی شهریاری در گفت و گو با نما :

كوتاهی دولت در تخصیص منابع مالی حوزه درمان طرح تحول سلامت را با چالش مواجه كرده است

عکس خبري -کوتاهي دولت در تخصيص منابع مالي حوزه درمان طرح تحول سلامت را با چالش مواجه کرده است

تامین سلامت افراد جامعه وظیفه ای است كه بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است و این وزارت خانه مكلف است كه با تدوین سیاست های درست و با تخصیص منابع مالی كافی سلامت جامعه را تضمین كند اما شاهد هستیم كه سیاست های غلط طی این سالها باعث شده بسیاری از طرح ها از جمله طرح تحول سلامت ناقص اجرا شود و بر عملكرد وزارت بهداشت تاثیرات سویی را بگذارد .

موضوع مشکلات بیماران در حوزه سلامت شاید بحث تازه ای نباشد و سالهاست که وزارت بهداشت نارضایتی مردم از این حوزه را به دوش می کشد .اولین بار و پس از روی کار آمدن وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم طرح تحول سلامت در راستای کمک به محافظت مالی مردم در قبال هزینه های سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی تدوین شد و از ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳، در بیمارستان های دولتی سراسر کشوراجرایی شد .
مسلم است که تا کنون این طرح توانست میزان رضایتمندی بیماران را افزایش دهد اما در میانه راه با چالش هایی نیز مواجه شد
حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره در گفت و گو با نما می گوید : در حال حاضر کمبود منابع مالی وزارت بهداشت این طرح را با چالش جدی رو به رو کرده است و با فرانشیز قانونی 30 درصد این طرح در بیمارستان های دولتی آن هم نه در بخش بستری بلکه کل هزینه های سلامت را در بر می گیرد .
وی با اشاره به اینکه این طرح برای ماندگاری نیاز به منابع مالی بیشتری دارد ، اظهار داشت : به نظر می رسد دولت در این بخش کوتاهی کرده و با عدم تخصیص بودجه بیشتر موانع بسیاری را بر سر راه این طرح به وجود اورده است .
وی با تاکید بر اینکه مردم قبلا در حوزه سلامت با مشکلات فراوانی روبه رو بودند ، اذعان داشت : این طرح کمک زیادی به بیمارانی کرد که از توانایی مالی قابل قبولی برخوردار نبودند ؛ البته این حقیقت را باید بپذیریم که طرح تحول سلامت تنها گوشه ای از هزینه ها را بر عهده می گیرد اما تداوم این طرح لازم و ضروری به نظر می رسد .
وی یادآور شد : امیدواریم دولت در تامین هزینه های درمان همکاری لازم را انجام دهد و منابع را به وقت به این بخش تزریق کند .
تامین سلامت افراد جامعه وظیفه ای است که بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است و این وزارت خانه مکلف است که با تدوین سیاست های درست و با تخصیص منابع مالی کافی سلامت جامعه را تضمین کند اما شاهد هستیم که سیاست های غلط طی این سالها باعث شده بسیاری از طرح ها از جمله طرح تحول سلامت ناقص اجرا شود و بر عملکرد وزارت بهداشت تاثیرات سویی را بگذارد .


۱۳۹۶/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...