نسخه چاپی

عباسی در گفت و گو با نما :

ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضعیف است/ تبدیل دانش به ثروت از طریق شركت‌های دانش بنیان امكان‌پذیر است

عکس خبري -ارتباط بين صنعت و دانشگاه ضعيف است/ تبديل دانش به ثروت از طريق شرکت‌هاي دانش بنيان امکان‌پذير است

یك نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : در حال حاضر این ارتباط خیلی منسجم و متحد نیست و فاصله ی زیادی میان فارغ التحصیلان دانشگاهی با ورود به بخش صنعت به وجود آمده است .

اسدالله عباسی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نما درباره ارتباط دانشگاه ها با بخش صنعت کشور گفت : در حال حاضر ارتباط منسجم و متحد نداریم و فاصله ی زیادی میان فارغ التحصیلان دانشگاهی با ورود به بخش صنعت به وجود آمده است .
وی با اشاره به اینکه متولیان امر تا کنون نتوانسته اند این موضوع را تنظیم کنند ، اظهار داشت : یکی از عواملی که سبب شده است نتوانیم متناسب با رشته های دانشگاهی شغلی را ایجاد کنیم این است که تحصیلات تکمیلی در نظام آموزشی نیاز به بازنگری دارد .
وی با اشاره به برخی شرکت های دانش بنیان که در مسیر ایجاد تناسب در این بخش حرکت کرده اند ، اذعان داشت : درست است که این رویکرد برای ساماندهی میان رشته ها و اشتغال در حال انجام است اما از سرعت لازم برخوردار نیست .
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی دچار سرگردانی می شوند ، عنوان داشت : بسیاری از شرکت های صنعتی ، خصوصی هم جایی برای این افراد ندارند چرا که بسیاری از این شرکت ها معتقدند که بحث مهارتی که در صنعت لازم است هنوز دچار ضعف های فراوانی است و کارآمدی و توان لازم وجود ندارد .
عباسی با بیان اینکه هدف همه ی دانشگاه های ما باید به سمتی برود که در جهت کارآفرینی حرکت کند ، توضیح داد : ما در بخش رشته های دانش بنیان ، نانو تکنولوژی باید سرمایه گذاری بیشتر و بهتری را انجام دهیم چرا که تقویت این بخش برای کشور پردرآمد خواهد بود .
وی با تاکید بر اینکه همچنان بودجه ی دانشگاه ها وابسته به دولت است ، تصریح کرد : علت این وابستگی این است که دانشگاه ها هیچ گونه درامدی را ندارند و این مساله ناشی از این است که دانشگاه ها نتوانستند بخشی را برای کسب درآمد فعال کنند و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دانشگاه ها به صورت مستقل فعالیت دارند و بی نیاز از بودجه دولتی هستند .
وی با اشاره به اینکه ما در بخش صنعت با رکود مواجه هستیم ، بیان داشت : به دلیل این رکود بخش صنعت نگاه ویژه ای به دانشگاه ها ندارد و این وضعیت نامطلوب پذیرای افراد نمی تواند باشد .
وی ادامه داد : در معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم اقداماتی در این راستا انجام شده اما هنوز شکل منسجمی به خود ندارد و اتحاد لازم برای ایجاد پویایی در بخش صنعت شکل نگرفته است .
وی در پایان یادآور شد : باید در دانشگاه های ما رشته هایی تعریف شود که متناسب با نیاز جامعه باشد و اگر این اتفاق صورت گیرد توفیقات خوبی در زمینه تولید رقابتی و اشتغال ایجاد خواهد شد و به نقطه مطلوب نزدیک شویم اما متاسفانه الان هیچ افق روشنی وجود ندارد .



۱۳۹۶/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...