نسخه چاپی

جولان اردوغان در غیاب ایران

تركیه طرحی را برای حل بحران میانمار به سازمان ملل پیشنهاد كرده كه شامل گشایش مرزهای بنگلادش روی مسلمانان میانمار است كه مورد استقبال قرار گرفته است.

به گزارش نما به نقل از روزنامه فرهیختگان، دولت ترکیه پس از توافق با دولت میانمار هزار تن کمک برای مردم مسلمان تحت محاصره روهینگیا از استان راخین میانمار ارسال می‌کند. سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده که بعد از گفت‌وگوی تلفنی میان رجب طیب اردوغان با رهبر میانمار، اجازه ارسال این کمک‌ها برای مسلمانان راخین صادر شده است. ترکیه اولین گروه خارجی است که برای کمک به اقلیت مسلمان وارد منطقه راخین در میانمار خواهد شد. سخنگوی دولت ترکیه گفته است که کمک‌های انسان‌دوستانه با بالگرد و با همراهی دولت میانمار در راخین پخش خواهد شد، چراکه دغدغه‌های امنیتی در این منطقه وجود دارد.

اردوغان سه‌شنبه همین هفته با آنگ سان سوچی، رهبر میانمار هم گفت‌وگو کرد و هشدار داد وضعیت مسلمانان روهینگیا در حال تبدیل شدن به یک بحران است و باعث بروز خشم عمومی در جهان می‌شود. وی از دولت میانمار خواست استفاده از نیروهای نظامی علیه مسلمانان را متوقف کند و تدابیر لازم برای آسیب ندیدن غیرنظامیان اتخاذ شود.

ترکیه نه‌تنها به رایزنی با مقامات سیاسی منطقه مانند ممنون حسین رئیس جمهوری پاکستان، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران و شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر پرداخته، بلکه طرحی را هم برای حل بحران میانمار به سازمان ملل پیشنهاد کرده که شامل گشایش مرزهای بنگلادش روی مسلمانان میانمار است که مورد استقبال قرار گرفته است.

بنابر این طرح، وزارت خارجه ترکیه پیشتر از بنگلادش خواسته بود مرزهایش را روی مسلمانانی که از استان راخین میانمار فرار کرده بگشاید و پیشنهاد کمک آنکارا را برای تامین مخارج بپذیرد. تعجبی ندارد که آنکارا پس از طرد شدن از سوی دولت‌های اروپایی در تلاش باشد با ژست‌های این چنینی جایی برای خود در میان مسلمانان باز کند؛ اما جای سوال است چرا ایران اجازه داده ابتکار عمل در اختیار دولت کودتا زده اردوغان باشد.

۱۳۹۶/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...