نسخه چاپی

نخستین ماهواره‌بر انسان به فضا به‌زودی پرتاب می‌شود

رئیس پژوهشگاه هوافضا وزارت علوم با اشاره به بچه‌دار شدن زوج میمون‌های ایرانی پس از پرتاب ماهواره‌ای به فضا از پرتاب ماهواره‌بر انسان در آینده نزدیك خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، فتح الله امی عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بهترین خبر در دولت امید پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ بود که در چند وقت گذشته انجام شد، افزود: این ماهواره بر با چهار هدف نشست ثابت در پایگاه امام خمینی(ره)، تست موتور تفتان سیمرغ، جدایش موتور مرحله دوم به اول و برد بالای مدار به 500 کیلومتر انجام شد.

وی با اعلام اینکه تاکنون چهار ماهواره بر فضا پرتاب شد که در مدار پارکینگ قرار گرفته بودند، گفت: ماهواره بر جدید با بیش از 140 تن تراس به‌عنوان تراس بزرگ و چهار محوظه، بدون کوچکترین زاویه انحرافی انجام شد.

امی با تاکید براینکه این پرتاب یک واکنش جهانی داشت و ماهواره طلوع را به مدار لئو و مدار بالاتر یعنی 500 کیلومتر ببرد که با وزن 80 کیلو موفق عمل کرد، تصریح کرد: این سازمان بدنبال ساخت ماهواره‌های با مدارهای هزار کیلومتر را در دستور کار دارد به طوری که دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ساخت ماهوراه UC طراحی ساختند و به‌زودی رونمایی و پرتاب می‌شود.

رئیس پژوهشگاه هوافضا ایران با بیان اینکه برای پرتاب ماهواره بر با قابلیت مخابراتی و سنجشی زمان باید مشخص کرد، افزود: اکنون ماهواره A100 امیرکبیر آماده پرتاب است بنابراین سازمان هوافضا برای دهه فجر امسال 14 بهمن همزمان با روز هوافضا کارهای بزرگی برای رونمایی و خروجی دارد.

وی با اشاره فعالیت این پژوهشگاه در دو بعد صنعت هوا و فضا بیان کرد: از بعد فضا بعد از پرتاب حیوان، پرتاب آدم را برنامه داریم که مقدمات آن طی شد.

امی با اعلام اینکه پس از پرتاب موفقیت آمیز دو میمون پیشگام و فرگام این دو حیوان هم اکنون سالم بوده و ازدواج کرده و صاحب فرزندی شدند، عنوان کرد: تولد این بچه میمون بسیار باارزش بوده تاموجب شود بر روی آن تحقیقات و مطالعات انجام شود و تاثیر سفر ماهواره‌ای والدینش بر روی آن بررسی شود که این امر حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه برای پرتاب انسان به فضا با توجه به امور بین‌المللی مذاکره با کشور روسیه انجام شده و منتظر جواب این کشور هستیم، مطرح کرد: اولین سفر ماهواره‌ای انسان از ایران توسط یک خانم ایرانی انجام شده اما باید بر این پرتاب تفاوت قائل شد زیرا آن پرتاب توریستی بوده و این سفر تحقیقاتی و پژوهشی است بنابراین بین توریست فضایی و فضانورد فرق وجود دارد.

امی با اشاره به اینکه اکنون سازمان در حال تربیت فضانورد است و خلبان های را با بیش از سه هزار پرواز آموزش و تمرین می‌دهد، خاطرنشان کرد: تاکنون 10 خلبان اعلام آمادگی کردند اما برای پرتاب این ماهواره به دو نفر احتیاج داریم.

وی با اشاره به اینکه در بعد هوایی نیز طبق پیش‌بینی سند در حال طراحی و ساخت هواپیماهای سبک با سرنشین دو تا 19 نفر هستیم، یادآور شد: پس از این پروژه بدنبال ساخت هواپیماهای غول‌پیکر با سرنشین 150 نفر هستیم.

۱۳۹۶/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...