نسخه چاپی

ورود تمام عیار باراك اوباما برای حفظ برجام

پولتیكو نوشت: درحالیكه دونالد ترامپ تهدید به نابودی برجام می كند، تیم دولت اوباما بسیج شده اند تا از این توافق دفاع كنند.

به گزارش نما به نقل از انتخاب؛ دستیاران سابق باراک اوباما در حال حاضر جلسات متعددی با اعضای کنگره برگزار می کنند و به طور فشرده با رسانه ها همکاری می کنند تا از نابودی یکی از دستاوردهای اوباما جلوگیری بعمل اورند. البته شخص باراک اوباما نیز در این ماجرا دخیل است و حضور دارد.

راب مالی مشاور سابق اوباما در حوزه خاورمیانه می گوید: توافق هسته ای توافقی ملموس است. چیزی است که بسیاری از ما معتقد بودیم دستاوردی بزرگ است و به شدت با منتقدان آن مخالف بودیم.

وی افزود: ما نسبت به توافق هسته ای حساس هستیم، چراکه پیامدهای خروج از آن را می دانیم.

سامانتا پاور سفیر سابق امریکا در سازمان ملل در این رابطه اخیرا این چنین توییت کرد: خروج از توافق به سختی ممکن است به جنگ منتهی نشود.

محافظه کاران می گویند تیمی که مدام از خوبی های توافق هسته ای در رسانه ها سخن میگفت و عملیات رسانه ای نسبت به آن را مهندسی می کرد، بازگشته است. این تیم، تیم دولت اوباماست.

روز چهارشنبه نیز، چندین مسئول سابق دولت اوباما در دیدار با خبرنگاران نسبت به بازبینی توافق هسته ای هشدار دادند و این اقدام را خطرناک توصیف کردند.

وندی شرمن مقام ارشد سابق وزارت خارجه امریکا که تیم هسته ای این کشور را در مذاکرات هدایت می کرد، کالین کاهل مشاور امنیت ملی جو بایدن و همچنین جان فاینر رئیس دفتر جان کری در این جلسه حضور داشتند.

شرمن در این جلسه تایید کرد که اوباما نسبت به تلاش های دستیاران سابقش برای حفظ برجام اگاه است. وی گفت: اوباما در این ماجرا مشارکت دارد و نسبت به تحولات اگاه است.

در کنار اوباما، جان کری نیز در پشت پرده به شدت در حال فعالیت است، مردی که ساعات زیادی را صرف مذاکره با همتای ایرانی خود در طول گفتگوهای هسته ای کرد.

یک مقام سابق امریکایی با اشاره به رایزنی های کری می گوید که دیپلمات ها و سناتورهای سابق با همکاران قدیمی خودر کنگره در ارتباط هستند.

وی افزود: کری همچنین با مقامات اروپایی که نقشی ویژه در مذاکرات داشتند، اغلب در ارتباط است.

جلسه روز چهارشنبه با خبرنگاران توسط گروهی به نام «فعالیت های دیپلماتیک» سازماندهی شد، گروهی که در ماه می به منظور دفاع از توافق هسته ای تشکیل شد. این شورای مشورتی افرادی از جمله کری و دیگر مقامات ارشد دولت اوباما را در خود جای داده است.

یک مقام امریکایی می گوید: اروپایی ها خیلی واضح و روشن اعلام کرده اند که با ترامپ در ماجرای خروج از برجام همراهی نمی کنند.

۱۳۹۶/۶/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...