نسخه چاپی

جلیلی ارائه طرح موسوم به 9 گام ایران به آمریكا را تكذیب كرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ادعای مقامات آمریكایی در مورد پیشنهاد موسوم به طرح 9 گام جمهوری اسلامی ایران را تكذیب كرد.

به گزارش نمابه نقل ازمهر، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارشی از آخرین وضعیت مذاکره هسته‌ای با گروه 1+5 ارائه کرد.

وی طی این گزارش ادعای مقامات آمریکایی در مورد پیشنهاد موسوم به طرح 9 گام جمهوری اسلامی ایران را تکذیب کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: هیچ‌گونه پیشنهاد جدیدی خارج از چارچوب مذاکرات 1+5 در اجلاس اخیر سازمان ملل متحد مطرح نشده است و ادعای برخی رسانه‌های آمریکایی در این خصوص بی‌اساس است.
نیویورک تایمز در ادعای خود از قول یک مقام ارشد آمریکایی نوشت در حالی که ایران در آخرین اقدام برای حل موضوع هسته ‌ای خود، خواستار حذف تمامی تحریم ‌ها شده است تا در ازای آن تهران نیز تدریجا غنی ‌سازی اورانیوم را متوقف کند، آمریکا این درخواست را غیر قابل اجرا خوانده و آن را رد کرده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در ادامه مطلب خود مدعی شده است : ایران طرحی "۹ مرحله‌ ای" را ارائه کرده که بر اساس آن پیشنهاد شده است که غرب گام به گام از تحریم های خود بکاهد تا در این مدت جمهوری اسلامی نیز بخشی از غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را کنار بگذارد. تنها در مرحله نهم این طرح و پس از لغو تمامی تحریم ‌ها علیه ایران است که تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به طور کامل، به حال تعلیق" در می‌آید.

به نوشته این روزنامه آمریکا اعلام کرده که این طرح 9 مرحله ای غیر قابل اجرا بوده و آن را رد کرده است. یک مقام ارشد دولت اوباما به نیویورک تایمز گفته که ساختار این طرح به گونه ای است که در نهایت سوخت هسته ‌ای جمهوری اسلامی داخل ایران می ‌ماند که به ایران این امکان را می ‌دهد که هر زمانی که خواست، برنامه هسته‌ ای خود را بدون فوت وقت از سر بگیرد.

این مقام ارشد که نامش ذکر نشده افزوده است که امکان از سرگیری برنامه هسته ‌ای از سوی ایران بدون اتلاف وقت در حالی است که اگر پس از لغو تمامی تحریم‌ های آمریکا بار دیگر نیاز باشد که تحریم ها اعمال شوند،‌ اجرایی کردن دوباره آن‌ها سال ها زمان می برد.

طرح ۹ مرحله ‌ای ایران که بر پایه طرح گام به گامی ‌است که پیشتر به اتحادیه اروپا پیشنهاد شده بود. به نوشته نیویورک تایمز، اگرچه آمریکا به طور رسمی طرحی پیشنهاد نکرده اما به نظر می ‌رسد آن‌چه مد نظر آمریکا است، کاملا برعکس طرحی باشد که ایران پیشنهاد کرده است.

این روزنامه توضیح می‌دهد که آمریکا خواستار توقف غنی ‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران، خروج تمام اورانیوم ۲۰ درصدی از ایران و بسته شدن سایت هسته ‌ای فردو است. پس از این اقدامات از سوی ایران، آمریکا و همپیمانانش حاضر می‌شوند برای اجرای پروژه‌های غیرنظامی هسته ‌ای با ایران مشارکت کنند.

۱۳۹۱/۷/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...