نسخه چاپی

نعیمی در گفتگو با نما:

كشورهای مستقل وحشتی از آمریكا ندارند/ تهدید آمریكا مبنی بر خروج از برجام نیرنگ دیپلماتیك است

عکس خبري -کشورهاي مستقل وحشتي از آمريکا ندارند/ تهديد آمريکا مبني بر خروج از برجام نيرنگ ديپلماتيک است

آمریكا كشوری است كه همواره خودش را در قدرت می بیند با وجود اینكه یك قدرت پوشالی است و این امریكا، آمریكای 30 سال پیش نیست كه همه كشورها از نام و موقعیت ش بترسند

صفر نعیمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما درباره صحبت های رِییس سازمان انرژی اتمی مبنی بر خروج آمریکا از برجام و پای بندی ایران به آن اظهار داشت: یکی از امضا کنندگان برجام آمریکا است و بحث فقط آمریکا در برجام مطرح نیست زیرا 5 کشور دیگر نیز آن را امضا کرده اند.
وی در ادامه افزود: خروج آمریکا در برجام تاثیرگذار نیست اما چنانچه کشورهای دیگر پای بند به برجام باشند اما اگر دیگر کشورها نیز تحت تاثیر قرار بیگرند و به برجام پای بند نباشند و آمریکا را همراهی کنند آن موقع برجام ارزشی ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تصریح کرد: آقای صالحی باید صحبت خود را مبنی بر خروج آمریکا از برجام و پای بندی ایران به آن توضیح دهد و بگوید آمریکا در برجام به تنهایی حضور ندارد بلکه کشورهای گروه 1+5 هستند.
نعیمی با بیان اینکه آمریکا با مطرح کردن بحث خروج از برجام می خواهد یک بازی سیاسی و نیرنگ دیپلماتیک به راه اندازد، گفت: درآمد آمریکا با تسلیحات نظامی می چرخد و اگر از ایران فاصله بگیرد آمریکا ورشکسته خواهد شد.
آمریکا مطالبی را مطرح می کند تا کشورهای حاشیه احساس ترس و وحشت کنند و دست به سوی آمریکا دراز کنند و آمریکا هم به این کشور ها تسحیلات بفروشد تا در واقع کمک به اقتصاد خودش کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در رابطه با تحریم های جدید آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا کشوری است که همواره خودش را در قدرت می بیند با وجود اینکه یک قدرت پوشالی است و این امریکا، آمریکای 30 سال پیش نیست که همه کشورها از نام و موقعیت ش بترسند .
نعیمی ادامه داد: در حال حاضر کشورها گاها روبروی آمریکا می ایستند و تهدیدش می کنند و کشورهایی که تهدید می شوند از طرف آنها دیگر رعب و وحشتی ندارند و آمریکا هم نمی تواند تهدیداتش را عملیاتی کند و رسواتر می شود.
آمریکا تا به امروز با تهدید نسبت به ایران نتوانسته موفق شود بلکه تهدید آمریکا نوعی برای ما فرصت ایجاد کرده است و به دنبال این رفته ایم که وابستگی نداشته باشیم.
برجام یک پیمان بین‌المللی بوده و توسط شورای امنیت سازمان ملل مورد تأیید قرار گرفته است لذا محدود به کشور خاصی نیست اگر آمریکا بخواهد خدشه‌ای به برجام وارد کند ایران می‌تواند اقدام متقابلی به عمل بیاورد لذا خارج شدن از این قرارداد بین‌المللی کار ساده‌ای نیست.
تهدید آمریکا مبنی بر خروج از برجام نیرنگ دیپلماتیک است و بسیار بعید به نظر می‌رسد که آمریکا در واقعیت چنین کاری انجام دهد چرا که در نهایت باعث کاهش اعتبار کشور خود خواهد شد و نشان می دهد که آمریکا کشور سست عنصری است که به پیمان‌های بین‌المللی متعهد نمی‌ماند.
آمریکا با طرح بحث خروج از برجام می‌خواهد ایران را مقصر اصلی میدان و ناقض برجام جلوه دهد . آمریکا نمی‌تواند به این مقصود دست یابد چرا که گزارش‌های آژانس همواره نشان‌گر پایبندی ایران به مفاد برجام بوده است.
در حقوق بین‌الملل مفاد کلی چنین قراردادهایی ذکر شده است لذا ساده نیست که کشوری بتواند قوانین را دور بزند و طرح این مسئله از طرف آمریکا تنها یک بازی سیاسی و تبلیغاتی است چرا که پا پس کشیدن از برجام تبعات بلند مدت و مخرب بسیاری برای آمریکا به دنبال خواهد داشت.

۱۳۹۶/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...