نسخه چاپی

هانی زاده در گفت و گو با نما :

همه پرسی اقلیم كردستان مقدمه رویای سلطه رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات است

عکس خبري -همه پرسي اقليم کردستان مقدمه روياي سلطه رژيم صهيونيستي از نيل تا فرات است

یك كارشناس مسائل سیاسی گفت : صهیونیست ها تصور می كنند كه باید حضور جغرافیایی آنها از نیل تا فرات باشد و دو خط موازی در پرچم آنها نشان از رویای چندین ساله نیل تا فرات آنها دارد .

هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با نما با اشاره به بحث همه پرسی اقلیم کردستان عراق و اعلام استقلال ، گفت : این همه پرسی قرار است در روز سوم مهر ماه برگزار شود که یک چالش جدیدی در داخل عراق و منطقه به وجود خواهد آورد .
وی با اشاره به اینکه اساسا شرایط منطقه به گونه ای نیست که رهبران اقلیم کردستان بخواهند از دهکده عراق در یک همه پرسی ظاهری و غیر قانونی جدا شوند ، اظهار داشت : این جدایی به این معناست که زمینه ساز بروز جنگ های داخلی میان حکومت عراق و کردهای اقلیم کردستان خواهد شد ؛ به اعتبار این که کرکوک که بخشی از حاکمیت دولت مرکزی عراق تلقی می شود توسط رهبران اقلیم کردستان قرار است که به این اقلیم بپیوندد و ساکنان عرب منطقه کرکوک از این منطقه اخراج شوند.
وی ادامه داد : برخی از احزاب اسلامی از جمله کردهای شیعه با این همه پرسی مخالفند و خواهان باقی ماندن اقلیم کردستان در پیکره عراق به عنوان یک اقلیم خود مختار هستند.
وی متذکر شد : کشورهایی چون ایران ، ترکیه ، سوریه و عراق مخالف این همه پرسی هستند و علت این مخالفت این است که هیچ کدام از این کشورها مایل نیستند بحران جدیدی برای عذاق به وجود آید .
وی افزود : ضمن اینکه تمام پروتکل های میان ایران ، ترکیه و سوریه با عراق که در گذشته به توافق رسیده اند با جدایی اقلیم کردستان وضعیتی نامعلوم و نا مشخص پیدا خواهد کرد .
وی با تاکید بر اینکه هر گونه تغییر در ساختار جغرافیایی و سیاسی در عراق منجر به بحران جدید در منطقه خواهد شد ، عنوان داشت : در حال حاضر مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق با طرح موضوع همه پرسی دو مساله را دنبال می کند که نخست عملیاتی کردن رویای پدر خود برای تشکیل دولت کردستان بزرگ است و در درجه دوم به دنبال باج گیری از دولت مرکزی عراق و افزایش سطح مطالبات اقلیم کردستان از دولت حیدر العبادی می باشد .
وی تصریح کرد : مسعود بارزانی اعلام کرد که در یک صورت همه پرسی را لغو خواهد کرد و آنهم اینکه به عنوان رییس جمهور مادام العمر عراق تعیین شود و 30 درصد از بودجه عراق در اختیار اقلیم کردستان قرار گیرد و کرکوک نیز جزئی از اقلیم کردستان شناخته شود .
هانی زاده با اشاره به حضور صهیونیست ها در این مساله بیان داشت : تلاش صهیونیست ها بر این است که اقلیم کردستان از عراق جدا شود تا در کنار مرزهای ایران ، سوریه و عراق مزاحمت هایی برای محور مقاومت ایجاد کنند و به همین دلیل بنیامین نتانیاهو به شدت از همه پرسی اقلیم کردستان حمایت می کند .
وی در پایان یادآور شد : صهیونیست ها تصور می کنند که باید حضور جغرافیایی آنها از نیل تا فرات باشد و دو خط موازی در پرچم آنها نشان از رویای چندین ساله نیل تا فرات آنها دارد .

۱۳۹۶/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...