نسخه چاپی

ابزار جدید برای سنجش عقل

محققان اخیرا براساس ویژگی‌های عصبی-زیستی و همچنین روانشناسی اجتماعی افراد، به مقیاس جدیدی به نام "مقیاس عقل سن دیه گو- SD-WISE"، برای سنجش سطح عقل و خرد دست یافته‌اند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری سلامت، از سایت ساینس‌دیلی، تاکنون مقیاس‌های مختلفی برای سنجش عقل افراد وجود داشته که در مراکز درمانی از آن استفاده می‌شد اما این مقیاس تازه به علت اینکه از ویژگی‌های عصبی-زیستی و روانشناسی اجتماعی خاص هر فرد در اندازه گیری استفاده می‌کند، بسیار دقیق‌تر است.

در این سنجش تمام نواحی مغز که در رفتارهای مختلف انسان به کار گرفته می‌شوند، بررسی می‌شود. به طور مثال تفکر و رفتارهای اجتماعی مانند همدلی، نوع دوستی و همکاری‌های اجتماعی در بخشی از مغز فعال می‌شوند و بخش های دیگر نیز به مسئولیت پذیری، تصمیم گیری، عملگرایی، کنترل عاطفی، درک خود و منعکس کردن افکار خود، تحمل و شکیبایی و توانایی برخورد صحیح با امور غیرقابل پیش بینی و مبهم زندگی مربوط هستند.

محققان با بررسی این موارد در بخش‌های مختلف مغز و همچنین وضعیت روانشناسی اجتماعی افراد، این مقیاس جدید را ایجاد کردند. سپس آنها به آزمایش تعدادی از داوطلبان پرداختند و توانستند تمام رفتارهای فوق، به غیر از تصمیم گیری اجتماعی، را با موفقیت اندازه گیری کنند. این نتایج نشان می‌دهد دهد که مقیاس سنجش عقل سن دیه گو، از اعتبار و اطمینان مناسبی برخوردار است.

۱۳۹۶/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...