نسخه چاپی

مانع اصلی صلح در افغانستان كیست؟

عبدالله عبدالله رییس اجراییه كشور نیز، به یافتن راه‌حل سیاسی به منظور پایان‌دادن به جنگ و تامین صلح در كشور تاكید كرده اما می‌گوید كه مشكل اصلی برای رسیدن به صلح در افغانستان گروه طالبان است.

به گزارش نما به نقل از میزان، دکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور نیز، به یافتن راه‌حل سیاسی به منظور پایان‌دادن به جنگ و تامین صلح در کشور تاکید کرده اما می‌گوید که مشکل اصلی برای رسیدن به صلح در افغانستان گروه طالبان است.

رییس اجراییه در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی صلح گفت که گروه طالبان به صلح باور ندارد. وی گفت: «تا زمانی که راه‌حل سیاسی پیدا نشود، جنگ هم دوام می‌‌کند.

دولت افغانستان هم هربار گفته که معتقد به این نیست که از راه جنگ، جنگ را خاتمه بدهد و به صلح برسد. اما، وقتی که ضرورت به دفاع می‌شود، در دفاع مردم افغانستان قرار دارد و امروز هم در سنگر دفاع مردم افغانستان قربانی می‌دهند که باید از قربانی نیروهای امنیتی خود باید تشکر کرده و ممنون باشیم.»

دکتر عبدالله عبدالله گفت که حکومت علیه گروه‌های مسلح مخالف «تبعیض» قایل نیست، اما زمانی که پیام‌آور صلح دست به کشتار و انتحار بزند، شرایط تغییر می‌کند.

رییس‌ اجراییه هم‌چنین ابراز داشت که شرایط صلح به نحوه برخورد کشورهای همسایه نیز تعلق دارد. او با اشاره به حمایت برخی از کشورها از گروه طالبان در افغانستان به منظور شکست گروه تروریستی داعش، گفت که با چنین روشی صلح در افغانستان تامین نخواهد شد. داکتر عبدالله عبدالله در عین‌حال گفت که شرایط بین‌المللی برای صلح مساعد است.

رییس اجراییه از صلح میان حکومت و حزب اسلامی به عنوان یک «نمونه خوب» یاد کرد و گفت که باید چنین نمونه‌ای تقویت شود تا باور شهروندان به صلح بیشتر شود.

دکتر عبدالله عبدالله هم‌چنین گفت که صلح یک‌طرفه امکان‌پذیر نیست و طرف‌های درگیر جنگ که باهم صلح می‌کنند مطمئن باشند که چیزی را صد درصد به دست نمی‌آورند و همین‌طور از دست نمی‌دهند.

رییس اجراییه گفت: «صلح و مصالحه که دو طرفه است و همان صیغه عربی‌اش هم دو طرف را ایجاب می‌کند که باشد، در این‌جا هیچ‌کس چیزی را که می‌خواهد صد درصد به دست نمی‌آورد، اما هیچ‌کس هم صد درصد یک چیزی را از دست نمی‌دهد. پس صلح یک راه بین‌البین است که به آن باور داشته باشیم و همین‌ راه را تشویق و ترغیب کنیم.»

۸ صبح نوشت: سال‌ها از راه‌اندازی بحث مذاکره با گروه طالبان می‌گذرد اما تاکنون این گروه حاضر نشده با دولت افغانستان وارد گفتگوی صلح شود. این گروه بارها پیام صلح دولت افغانستان را با حملات تروریستی پاسخ داده است.

«محمدکریم خلیلی» رییس شورای عالی صلح، می‌گوید که «صلح عزت‌مندانه» یک‌طرفه نیست و از همین‌رو، این شورا نه خواستار ذلیل‌شدن و نه هم تسلیم‌شدن گروه‌های مسلح مخالف دولت است.

خلیلی که روز پنج‌شنبه، ۳۰ سنبله، در مراسمی به مناسبت بیست و یک سپتامبر، روز جهانی صلح صحبت می‌کرد، گفت که جنگ راه حل نیست و راه اساسی و اصولی رسیدن به صلح، «تفاهم عادلانه» است.

رییس شورای عالی صلح گفت که طرف‌های درگیر در افغانستان از طریق جنگ به پیروزی دست‌ نخواهند یافت.

محمدکریم خلیلی افزود: «همان‌طوری که قرآن مجید می‌فرماید صلح‌الخیر، خیر برای هر دو طرف. ما با این دید، نه تسلیم طرف را می‌خواهیم و نه هم ذلت طرف را می‌خواهیم، به دیدگاه‌های ملی طرف احترام می‌گذاریم.»

محمدکریم خلیلی گفت که مصالحه «داد و ستد» است و باید‌ دولت چیزی را بدهد و چیزی هم به دست آورد. خلیلی ابراز داشت که از روند مصالحه هر دو طرف باید «احساس عزت‌مندی» کرده و «عزت‌مندانه» زندگی کنند.

رییس شورای عالی صلح از انجام مذاکره با حزب اسلامی به عنوان یک‌ دست‌آورد یاد کرده گفت که امروز هیچ یک از این دو طرف احساس «باخت» نمی‌کنند.

خلیلی هم‌چنین گفت که شورای عالی صلح از زمان آغاز به کارش هرچند با کاستی‌های زیادی به همراه بوده اما دست‌آوردهایی هم داشته است. به گفته‌ وی، این شورا با تبلیغات منفی همراه بوده اما آنان به این تبلیغات اهمیت نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: «تحت تاثیر تبلیغات منفی قرار نخواهیم گرفت، به هیچ وجه به اتهام‌هایی که گاه‌گاهی وارد می‌کنند چه حق چه ناحق، ما واکنش نشان نخواهیم داد. ما موضعی استیم که باید از طریق آدرس بی‌طرفانه این موضوع مهمی که بزرگ‌ترین نیاز ملت افغانستان است با متانت، با حوصله‌مندی و با بردباری پیش‌ ببریم.»

رییس شورای عالی صلح ‌هم‌چین ابرازداشت تامین صلح نیازمند زمان بیشتر است و شهروندان افغانستان نباید از این شورا انتظار «معجزه» را داشته باشند.

۱۳۹۶/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...