نسخه چاپی

استيضاح مي كنيم، استيضاح نمي كنيم، استيضاح...

در جلسه استیضاح وزیر ورزش چه گذشت؟

اصلاح جدید آئین نامه داخلی مجلس مبنی بر اینكه پس گرفتن امضا از طرح استیضاح و افزودن به آن در طول استیضاح بلامانع است دردسر جدیدی برای هیئت رئیسه مجلس در طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان ایجاد كرد كه در پی آن چند تن از نمایندگان نیز تذكر آئین نامه ای دادند.

به گزارش نمابه نقل ازجهان، در آغاز جلسه علنی، هیئت رئیسه بررسی طرح استیضاح را در دستور کار قرار داد اما هنوز وارد بررسی این طرح نشده بود که جمعی از استیضاح کنندگان اعلام کردند که امضا خود را پس گرفتند و بررسی این طرح متنفی شده است اما علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد طبق آئین نامه چون طرح استیضاح هنوز بیش از 10 امضا دارد همچنان در دستور کار است.

پس از آغاز بررسی این طرح مجددا مخالفان استیضاح تلاش کردند و تعداد امضاها را کم کردند و لاریجانی در اثنای سخنان کامران اعلام کرد که استیضاح منتفی است.

قاضی پور در واکنش به این موضوع گفت: وقتی استیضاح را پس می گیرند رئیس جمهور سواستفاده می کند. رئیس جمهور در مصاحبه بیجای خود مجلس و رئیس مجلس را زیر سئوال برد.

علي لاريجاني در جلسه علني امروز (يكشنبه) مجلس، در خلال صحبت‌هاي حاجي، يكي از استيضاح‌كنندگان وزير ورزش و امور جوانان گفت: طبق گزارش داده شده به من، باز هم اين استيضاح از عدد افتاده است يعني برخي آقايان به هيات رييسه مراجعه كرده و عنوان نمودند كه به دليل شرايط اقتصادي كشور مي‌خواهند استيضاح را پس بگيرند. تلقي آنها اين است كه شرايط اقتصادي كشور ايجاب مي‌كند كه اين موضوع اولويت‌دار نباشد.

تذکر توکلی به نظم جلسه و پاسخ لاریجانی

احمد توکلی نماینده تهران نیز نسبت به بی نظمی مجلس و نحوه بررسی طرح استیضاح وزیر به هیئت رئیسه انتقاد کرد و خطاب به لاریجانی گفت: ادامه بحث وجه قانونی ندارد شما استیضاح را از دستور خارج کردید اما مجددا تغییر دستور دادید. آقای عثمانی هم به عنوان نماینده منتخب استیضاح کنندگان نمی تواند در این باره صحبت کند.

او گفت: آقای رئیس استدعا دارم صحنه منتفی شدن استیضاح وزیر ورزش و رفتار هیئت رئیسه را دوباره مشاهده کنید چرا که معطل کردن مجلس برای اینکه استیضاح انجام بشود یا نه وجهی نداشت.

وی افزود: وقتی استیضاح وارد دستور شد شما گفتید که دیگر پس گرفتن امضاها را نمی‌پذیرید اما نظرتان مجددا تغییر کرد. اکنون که استیضاح از دستور خارج شده است ادامه بحث آن وجهه قانونی ندارد.

توکلی با اشاره به نشست اخیر مطبوعاتی رئیس جمهور تصریح کرد: درست است رئیس جمهور در نشست خبری خود از حد خود خارج شد ولی ما نباید جوابش را بدهیم گرچه استیضاح حق نمایندگان است اما ناامنی به پول سرایت کرده است و وضعیت اقتصادی مردم نابسامان است لذا نباید به این بحث ادامه بدهیم.

رييس مجلس شوراي اسلامي اما انتقاد به خود را برنتابید و تغييرات اعمال شده در آيين‌نامه جديد را علت از دستور خارج شدن موضوع استيضاح وزير ورزش عنوان كرد و گفت: طبق آيين‌نامه نمايندگان اجازه دارند امضاهايشان را پس بگيرند.

فشار برای پس گرفتن استیضاح زیاد بود

نماینده مردم اصفهان به عنوان یکی از استیضاح کنندگان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه استیضاح وظیفه قانونی یک نماینده است، گفت: در 5 دوره ای که در مجلس هستم وزیران زیادی را استیضاح کردیم اما تا به حال این همه فشار برای پس گرفتن امضا و استیضاح ندیده بودم.

حسن کامران در مجلس خطاب به نمایندگان و دولتی ها با بیان اینکه استیضاح "لولو" نیست، گفت: استیضاح طلب پاسخ است.

درگیری لفظی میان کامران و مصباحی مقدم

در ابتدای صحبت های کامران، غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون بودجه مجلس اعتراضات خود را نسبت به استیضاح بیان کرد و اظهار می داشت در شرایط اقتصادی فعلی کشور این استیضاح به صلاح نیست که علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: ما نگرانی شما را در خصوص وضعیت بد اقتصادی می فهمیم و درک می کنیم اما آقای کامران نیز حقی دارند که باید این مطالبشان را بیان کنند.

در ادامه جلسه کامران به بیان صحبتهای خود پرداخت و گفت: دوستانی که می گویند بحث های اقتصادی مهم است و اولویت دارد و اعلام می کنند که اسلام در این شرایط در خطر است بدانند که زمانی که فساد 3 هزار میلیاردی اتفاق افتاد ما قصد استیضاح وزیر اقتصاد را داشتیم اما برخی از شما گفتید وزیر قول هایی دادند.

کامران در ادامه با بیان اینکه کسانی که از اقتصاد صحبت می کنند باید زندگی ساده ای داشته باشند، گفت: امروز مردم از تبعیض ناراحت هستند می گویند چرا پسر فلانی از وقتی که مدیر شده است وضعیت زندگی اش تغییر کرده من به این دوستان اقتصادی می گویم چه کسی منکر استیضاح و رسیدگی به اقتصاد کشور است ما نیز برای استیضاح وزرا در خصوص مسائل اقتصادی آماده ایم .

کامران با اشاره به اینکه موارد استیضاح ما 20 بند است، گفت: در رابطه با نقل و انتقالات مدیران در وزارت ورزش و جوانان سئوالاتی وجود دارد. آقای عباسی مدیرانی را به وزارتخانه آورده است که دیپلم ادبیات، هنر و رشته های غیر مرتبط با ورزش را دارند .

به مدیران سکه داده شده است

وی با بیان اینکه یک فردی که دارای مشکلاتی هست و ایراداتی دارد امروز همه کاره وزارت ورزش و جوانان شده است، گفت: این فرد قبلا در دخانیات بوده و سپس به وزارت تعاون رفت و در آن جا همه کاره شد و امروز در وزارت ورزش و جوانان مدیر کل امور استانها و تقریبا همه کاره وزیر است و کارهای محرمانه وزیر را انجام می دهد.

کامران با بیان اینکه یکی دیگر از اشکالات سفر برخی از خانواده های مدیران این وزارتخانه به کیش بوده که به هر کدام سکه هدیه داده اند، گفت: این در حالی است که هنوز قهرمانان ورزشی ما پاداش خود را دریافت نکرده اند.

پس گرفتن استیضاح کار بدی بود/ ورزش کشور فقط استقلال و پرسپولیس نیست

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه امروز یکشنبه طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: به هر شکل نمایندگان حق قانونی دارند تا تذکر دهند و سؤال و استیضاح و تحقیق و تفحص و عدم کفایت رئیس جمهور را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه نباید حق نمایندگان را از آنها گرفت، افزود: ورزش کشور فقط دو تیم استقلال و پرسپولیس نیستند و مسئولین وزارت ورزش و جوانان باید به وضع جوانان هم اهمیت دهند.

وزیر ورزش در 80درصد عزل و نصب‌های وزارتش دخیل نبوده است

نماینده موافق طرح استیضاح گفت: 80درصد عزل و نصب‌ها در وزارت ورزش بدون دخالت وزیر ورزش صورت می‌گیرد که این جابه‌جایی‌ها به حیثیت ورزش کشور لطمه می‌زند.

حاجی ادامه داد: قانون تنها اجازه می‌دهد که 15 درصد در انتصاب پست‌های مدیریتی از افراد خارج از وزارتخانه وارد شوند. در حالیکه 55درصد مدیران کل استان‌ها خارج از دستگاه منصوب شده‌اند و این یعنی از 31مدیرکل 17نفر خارج از حوزه ورزش بوده‌اند.

این نماینده موافق با بیان اینکه 70درصد مدیران و معاونان وزارت ورزش از خارج دستگاه منصوب شده‌اند و این به معنای آن است که از 27معاون و مدیرکل 19نفر خارج از این سیستم بوده‌اند یادآور شد:این دقیقاً برخلاف قانون مجلس است.

وی خاطرنشان کرد: دریافت هرگونه وجهی از بودجه کشور به ورزش حرفه‌ای ممنوع است اما پول‌های میلیاردی به بازیکنان حرفه‌ای و تیم‌های پرسپولیس و استقلال از بیت‌المال تأمین می‌شود که این موضوع دل جوانان ورزشکار را خون کرده است، چرا که آنها حتی در شهرستان خود هزینه کرایه مینی‌بوس را هم ندارند.

حاجی با اشاره به هزینه‌های میلیاردی برای آوردن مربی از خارج کشور گفت: چرا همه چیز در ورزش ما پولی شده است؟

«آقای وزیر! ده‌ها نفر که کوچکترین مسئولیتی نداشته‌اند همراه هیئت ورزشی به لندن آمده و میلیاردها تومان هزینه بر بیت‌المال تحمیل کرده‌اند، مگر این پول‌ها حساب و کتاب ندارند؟ و از سوی دیگر برای ورزش شهرستان‌ها بودجه‌ای اختصاص داده نشده است»‌.

استیضاح عباسی برای آخرین بار منتفی شد

استیضاح وزیر ورزش و جوانان برای چندمین و آخرین بار از نصاب قانونی افتاد و رئیس مجلس دستور خروج استیضاح از دستور را داد.

محمد عباسی که برای استیضاح به صحن علنی مجلس آمده بود بدون آنکه از خود دفاع کند به عنوان وزیر ورزش و جوانان باقی ماند.

به کسی سکه ندادم/مخلص همه هستم!

وزیر ورزش و جوانان پس از منتفی شدن طرح استیضاحش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مخالف باید مطالعه بیشتری داشته باشند تا اطلاعات صحیح به مردم بدهند گفت: بنده هیچ جلسه‌ای در کیش نداشته‌ام و به کسی هم سکه‌ای نداده‌ام.

محمد عباسی در پاسخ به انتقاداتی که یکی از نمایندگان مجلس به وی داشت و وزارت ورزش را به سوئ استفاده از بیت المال متهم کرد گفت: برخی نمایندگان نباید طوری حرف بزنند که ذهن مردم نسبت به مسئولان خراب شود. دوستانی که عنوان کردند ما در کیش جلسه و سمینار داشتیم و به برخی ها سکه دادیم بروند مطالعه بیشتری کنند ببینند اصلا ما در زمان حضورمان در وزارت ورزش و جوانان سفری به کیش داشته ایم یا نه.

وی ادامه داد: چنین اتهاماتی به هیچ وجه صحبت ندارد چرا که نه به عنوان جلسه نه سمینار و نه هیچ چیزی دیگری به کیش نرفتیم و سکه ای هم به کسی نداده ایم. در مورد لندن هم که اشاره کردند هیچ فرد غیر مرتبطی همراه کاروان ایران نبود اگر هم کسی بوده حتما دوستان اسامی را اعلام کنند.

وزیر ورزش و جوانان که صحبت هایش را کوتاه تر از زمانی که در اختیارش قرار داده بودند مطرح کرد در پایان به تشکر از نمایندگان مجلس پرداخت و گفت: این خیلی بد است که ما مردم را مضحکه مسائلی بکنیم که به هیچ وجه صحت ندارد. من مخلص همه شما نمایندگان هستم و مخلص همه کسانی هستم که استیضاح را امضا کردند و کسانی که امضاهایشان را پس گرفتند. از همه تقدیر و تشکر می کنم.

اسامی اولیه امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان

طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان با استناد به مواد 219 و 220 آئین‌نامه داخلی 5 مهرماه در 21 محور و با 42 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده بود.

اسامی امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر ورزش به شرح ذیل است:

کامران، حاجی دلیگانی، اسپنانی، ابوالفضل ابوترابی، منصور بیدکانی، عمرانی، طباطبایی نایینی، صرامی، علوی، نیره اخوان، نعمتی، چهار دولی، طبیب‌زاده، کریمی قدوسی، میرگلو بیات، سید باقر حسینی، پورمختار، محمد تقی توکلی، جلیلی، یحیی‌زاده، مرادی، عثمانی، خضری، فتح‌الله حسینی، دوگانی، بشیری، عاشوری، جعفرزاده، رحیم زارع، آریایی‌نژاد،‌ حلیمه عالی، برومندی، علی محمد احمدی، بیاتیان، قاسم عزیزی، پیرمؤذن، حسین‌زاده، جوکار، حسن‌نژاد، ایرانپور، حیدرپور و علی مطهری.

این اسامی 42 نماینده‌ای است که در ابتدا استیضاح وزیر ورزش و جوانان را امضا کرده بودند اما در جلسه علنی امروز مجلس حدود 33 نماینده امضایشان را پس گرفتند و به همین دلیل تعداد امضاهای طرح استیضاح عباسی به کمتر از 10 امضا کاهش یافت و طبق آئین‌نامه داخلی استیضاح منتفی شد.

۱۳۹۱/۷/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...