نسخه چاپی

80 دقیقه برای هیچ

عکس خبري -80 دقيقه براي هيچ

بهارستان‌نشینان در جلسه امروز خود 4 طرح دو فوریتی از جمله توقف فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها را مورد بررسی قرار دادند؛ در همین جلسه بود وزیر ورزش به دلیل مسائل اقتصادی اخیر، از استیضاح نجات یافت.

به گزارش نمابه نقل ازفارس، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز(یکشنبه) با حضور 206 نماینده در ساعت 08:15 دقیقه به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

علی لاریجانی در ابتدای جلسه آزادی ایرانیان ربوده شده توسط گروه‌های تروریستی در لیبی را به ملت ایران تبریک گفت و از دولت و پارلمان لیبی تشکر کرد.

در ادامه جلسه علنی امروز بحث استیضاح وزیر ورزش و جوانان که در دستور کار مجلس قرار داشت و توسط سبحانی‌نیا عضو هیئت رییسه مجلس قرائت شد، قوت گرفت، به دنبال ورود مجلس به دستور کار استیضاح، جمعی از نمایندگان با تجمع در هیئت رئیسه خواستار تغییر دستور شدند که لاریجانی اعلام کرد دستور تغییر نمی‌کند.

گفتنی است از 40 نفری که استیضاح را امضا کرده بودند تعداد زیادی پس گرفتند و در نهایت استیضاح به 11 امضا در دستور کار مجلس قرار گرفت.

بعد از آنکه جمعی از نمایندگان اعتراض داشتند و جهانگیرزاده، عضو هیئت رئیسه اعلام کرد که گزارش بعدی در دستور کار قرار گیرد، لاریجانی گفت: گزارش را نمی‌توانیم عوض کنیم اول استیضاح است.

کامران نماینده مردم اصفهان در حالی به پشت تریبون رفت که در عده‌ای از نمایندگان همچنان به استیضاح وزیر اعتراض می‌کردند.

گفتنی است استیضاح عباسی در حالی در دستور کار مجلس قرار گرفته که برخی نمایندگان تلاش دارند با منصرف کردن دو نماینده استیضاح کننده، این طرح را از نصاب قانونی بیاندازند.

علی لاریجانی رئیس‌مجلس در ابتدای مراسم با تأکید بر اینکه هیئت رئیسه باید طبق آیین‌نامه به وظیفه خود عمل کند، افزود: اگر امضاءها بیشتر از عدد 10 باشد ما موظف هستیم آن را عملی کنیم اما اگر نمایندگانی که خواهان انصراف از استیضاح هستند باید آن را به صورت مکتوب به هیئت رئیسه ارائه کنند.

لاریجانی با بیان اینکه برخی نمایندگان به دلیل شرایط اقتصادی مخالف استیضاح و برخی دیگر بر استیضاح اصرار دارند از نمایندگانی که در مقابل هیئت‌رئیسه تجمع کرده بودند خواست در صندلی‌های خود بنشینند و آرامش خود را حفظ کنند.

*کامران: استیضاح که لو لو نیست

حسن کامران نخستین موافق استیضاح گفت: در رابطه با بحث استیضاح این نکته ضروری است که استیضاح یک وظیفه قانونی است و ما نمی‌توانیم این وظیفه قانونی را انجام ندهیم.

وی افزود: من در این مجلس چندین دوره نماینده بودم و چندین وزیر را همچون وزیر معدن، کشور و راه را استیضاح کردم ولی هیچ موقع چنین فشاری نبوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: اینکه در خانه‌ها آدم بفرستند تا استیضاح را لغو کنند، بسیار عجیب است؛ استیضاح که لولو نیست.

کامران در پاسخ به انتقاد برخی از نمایندگان که بحث‌های اقتصادی را اولویت امروز مجلس می‌دانستند، گفت: نکته مهم در این میان است که آیا بحث اقتصادی امروز مهم است؛ اما مگر نه اینکه زمانی که برخی‌ها سه هزار میلیارد تومان را خوردند و ما گفتیم که وزیر اقتصاد باید استیضاح شود، برخی‌ها گفتند که وزیر اقتصاد قول داده است که اجرا کند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اینکه نماینده باید حرف خود را بزند، افزود: آنها که دم از اقتصاد می‌زنند ساده زیست باشند که انشاءالله هستند؛ امروز مردم از تبعیض بدشان می‌آید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: مردم می‌گویند کسی که تا دیروز کاره‌ای نبود ولی امروز ماشین وی عوض شده و خود وی نیز تغییر کرده است، مردم از تبعیض ناراحت هستند.

کامران گفت: چه کسی منکر اهمیت بحث اقتصادی هستند؛ خود اقتصاددانان مجلس کار را شروع کنند اما ما در استیضاح خود به بحث جوانان اشاره کردیم و تنها وزارت ورزش را مد نظر قرار ندادیم.

وی افزود: بارها مقام معظم رهبری درباره اشتغال جوانان صحبت کرده است. یک شغل ایجاد کردن مبارزه با آمریکاست. ممکن است بگویید شغل چه ربطی به آقای وزیر دارد. اگر شما به یاد داشته باشید، وزیر کار که من هم ایشان را قبول دارم در همین مجلس گفتم که کار چه ربطی به من دارد.

در همین حال مصباحی‌مقدم نماینده تهران در حالی که با صدای بلند شبیه به فریاد مخالفت خود را اعلام می‌کرد، علی لاریجانی رئیس مجلس خطاب به حجت‌الاسلام مصباحی مقدم گفت: بنده می‌دانم که استدلال شما این است که شرایط اقتصادی کشور امروز مهمترین مسئله است و نباید استیضاح در این شرایط مطرح شود، من درک می‌کنم اما آقای کامران هم به عنوان یک نماینده حق دارد و شما نمی‌توانید مقابل او را بگیرید.

رئیس مجلس همچنین خطاب به ایرج ندیمی گفت: آقای ندیمی شما هم تمام رایزنی‌هایتان را انجام دادید اما استیضاح‌کنندگان قبول نکردند.

*لاریجانی:استیضاح منتفی شد، نه نشد!

هنوز صحبت‌های کامران تمام نشده بود که منتفی شدن استیضاح محمد عباسی وزیر ورزش، نطق کامران را قطع و سپس با دستور کار قرار گرفتن مجدد وصل کرد.

در بین نطق کامران که در حمایت از استیضاح عباسی صخن می‌گفت علی لاریجانی گفت که به دلیل انصراف خانم حلیمه عالی از استیضاح وزیر ورزش منتفی می‌شود اما بعد از لحظاتی مجددا لاریجانی اعلام کرد که به دلیل تقاضای یک نماینده دیگر برای استیضاح وزیر ورزش این استیضاح همچنان ادامه دارد.

لاریجانی همچنین یادآور شد: "انصراف و یا اضافه شدن امضاها را نخواهیم پذیرفت".

*کامران: شغل جوانان هم یک محور اقتصادی است

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه جوان محور است و ناهنجاری‌ها، شغل و ساماندهی آن بسیار مهم است و در برنامه پنجم نیز به آن اشاره شده است.

کامران گفت: آیا جوان محور نیست، جایگاه ندارد؟ در بحث‌های اقتصادی جوان محور است.

وی افزود: شغل جوانان هم یک محور اقتصادی است، شماها که می‌گویید که امروز اقتصاد مهم‌تر است استیضاح من هم جزو موارد اقتصادی محسوب می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که آقای وزیر در مردادماه سال 90 خواست رای اعتماد را دریافت کند من گفتم ایشان نمی‌تواند وزیر شود و دلایلی را آوردم چرا که آقای عباسی مدیریت آموزش عالی دارد و ورزشی نیست.

کامران گفت: بعد گفتیم که مقام معظم رهبری فرموده‌اند که سهم تعاون باید تا سال 93 به 25 درصد برسد در حالی که تا کنون سهم آن به سه درصد هم نرسیده است. وزیری که در اتحادیه‌های تعاونی دخالت می‌کند، در فدراسیون‌ها نیز دخالت می‌کند و یک ماشین از تعاون، نیرو می‌آورد .

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای من که یک نماینده مستقل در اصفهان هستم، مهم نیست که چه کسی می‌آید و چه کسی می‌رود بلکه مهم برای من شیوه‌ها و روش‌هاست.

کامران گفت: ما کسی را داشتیم که اهل اردبیل بود و پدرش روحانی برجسته‌ای بود و کسی هم که بعد جایش آمد بدتر بود؛ ما می‌خواهیم اگر کسی 18 است، 19 بیاید.

وی افزود: ما مواردی را از نقل و انتقالات دارم که یک سری از گرگان و یک سری از وزارت تعاون آمدند وهیچ کدام ورزشی نیستند. رشته‌های آنها ادبیات،تئاتر و غیر فنی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: اگر کسی بگوید چنین مواردی نیست من می‌گویم که روی میز من است و آن را در اختیار دارم.

کامران گفت: آقای وزیر یک سری را از تعاون آورده است. برادری از وزارت تعاون آمده و شده همه کاره وزارت ورزش و جوان. در حالی که ایشان زمانی که آقای عباسی ستاد انتخاباتی داشت در آنجا فعال بود.

وی افزود: وقتی که ایشان وارد تعاون شد، به سمت مدیر کل وزارتی ارتقا پیدا کرد؛ با توجه به اینکه این کار برخی از شرایط قانونی مانند گزینش دارد و سن و مدرک آن به هیچ عنوان مناسب چنین منسبی نبود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: بعد هم ایشان به بانک توسعه رفت و رسمی شد و هم اکنون در ورزش مدیر کل امور استان‌ها و همه کاره شده است و کارهای محرمانه وزیر را نیز وی انجام می‌دهد.

کامران گفت: به عنوان مثال کنگره‌‌ای وزرارت ورزش در کیش داشت، که ایشان مدیران را با خانواده به کیش بردند و به آنها سکه دادند. اقتصاددانان به این نکته توجه داشته باشند که مردم از تبعیض ناراحتند.

وی افزود: باز هم همین مدیر کل آدم‌هایی آورده‌ است که در حالی که ما قهرمان فرزند شهید داریم که جذب نشده است و تمام اینها مستند است و می‌توانید آن را نگاه کنید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: زمانی که من با این مسائل مخالفت کردم گفتند که بحث شخصی است. اتفاقا من فیلمی را تهیه کردم که مشخص می‌شود آقای عباسی به چند سند همچون سند چشم انداز و منشور تربیتی در جلسه رای اعتماد به خود اشاره کردند.

وی افزود: در بحث وزارتخانه مقام معظم رهبری فرمودند اشرافی گری ممنوع است. شما به وزارتخانه که می‌روید مشاهده می‌کنید که در دوران آقای عباسی تشریفات زیاد شده است. حتی رؤسای فدراسیون‌ها که عزل شده‌اند نتوانسته‌اند حرف خود را بزنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: آقا فرمودند ما نوکر مردم هستیم پس ما دیگر چه هستیم. ما باید در پاسخ به مردم متواضع باشیم.

کامران با تشکر از علی لاریجانی به خاطر ادامه دادن فرایند استیضاح گفت: عرض من این است که اولین بار است استیضاحی می‌شود و بعد هم می‌گویند گل و بلبل است.

وی افزود: اگر گل و بلبل است، رای به آن بدهید. ولی بگذارید که ما حرف خود را بزنیم. این بسیار زشت است که می‌گویید باید جلوی دهان نمایندگان را گرفت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: زمانی که نماینده صحبت می‌کند هو وجنجال راه نیندازید حداقل گوش کنید که ما چه می‌گوییم.

کامران افزود: ما را در قبر به خاطر عملکردمان قصاص خواهند کرد. به هر حال این حرف‌ها سند دارد. حرف ما این است که باید به این مسائل پاسخ داده شود.

*حاجی: وزیر ورزش در 80درصد عزل و نصب‌های وزارتش دخیل نبوده است

سخنان کامران که به پایان رسید حسینعلی حاجی نماینده مردم شاهین‌شهر به عنوان موافق دیگری در طرح استیضاح وزیر ورزش، اظهار داشت: همکارانی که طرح استیضاح وزیر ورزش را تقدیم کردند از مسائل جامعه، مسائل اقتصادی و ارزی و مسائل معیشتی مردم اطلاع دارند اما این مسائل از یکدیگر جدا نیست.

حاجی با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان پیش از برگزاری مسابقات المپیک و لندن مطرح شده بود اما به دلیل شرایط ورزشی کشور به تعویق افتاد و پس از آن در هیئت رئیسه اعلام وصول شد اظهار داشت: متأسفانه اخیراً شاهد برخی بداخلاقی‌ها بودیم که باعث آسیب به جایگاه نمایندگان شده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر ادامه داد: هر استیضاحی موافق و مخالفانی دارد و اگر استیضاح قابل دفاع باشد نباید با فرافکنی به نمایندگان فشار آورد.

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند سال آخر دولت است،‌توجیه مناسبی ندارد چرا که اگر اینگونه باشد سه سال پیاپی کار استیضاح تعطیل است.

حاجی با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان با 40 امضاء به هیئت‌رئیسه تحویل داده شده است، افزود: امروز که استیضاح در دستور کار مجلس قرار دارد همه نمایندگان باید به وظیفه خود عمل کنند تا مجلس سربلند شود.

این نماینده موافق طرح استیضاح تصریح کرد: در طول یک سال گذشته 19نفر که به عنوان رئیس فدراسیون‌های ورزشی بوده‌اند جابه جا شده و یعنی در 15فدراسیون که 12فدراسیون یکبار و 4فدراسیون دو بار رؤسایش تغییر کرده است.

وی افزود: این جابه‌جایی بی‌حساب و کتاب به حیثیت ورزش لطمه وارد کرده و حتی به نظر می‌رسد وزیر ورزش خودش در عزل و نصب‌ها دخیل نبوده و گفته می‌شود 80درصد تصمیمات در این وزارتخانه توسط دو نفر که اسنادش نیز موجود است منصوب شده است.

حاجی ادامه داد: قانون تنها اجازه می‌دهد که 15 درصد در انتصاب پست‌های مدیریتی از افراد خارج از وزارتخانه وارد شوند. در حالیکه 55درصد مدیران کل استان‌ها خارج از دستگاه منصوب شده‌اند و این یعنی از 31مدیرکل 17نفر خارج از حوزه ورزش بوده‌اند.

این نماینده موافق با بیان اینکه 70درصد مدیران و معاونان وزارت ورزش از خارج دستگاه منصوب شده‌اند و این به معنای آن است که از 27معاون و مدیرکل 19نفر خارج از این سیستم بوده‌اند یادآور شد:این دقیقاً برخلاف قانون مجلس است.

وی خاطرنشان کرد: دریافت هرگونه وجهی از بودجه کشور به ورزش حرفه‌ای ممنوع است اما پول‌های میلیاردی به بازیکنان حرفه‌ای و تیم‌های پرسپولیس و استقلال از بیت‌المال تأمین می‌شود که این موضوع دل جوانان ورزشکار را خون کرده است، چرا که آنها حتی در شهرستان خود هزینه کرایه مینی‌بوس را هم ندارند.

حاجی با اشاره به هزینه‌های میلیاردی برای آوردن مربی از خارج کشور گفت: چرا همه چیز در ورزش ما پولی شده است؟

«آقای وزیر! ده‌ها نفر که کوچکترین مسئولیتی نداشته‌اند همراه هیئت ورزشی به لندن آمده و میلیاردها تومان هزینه بر بیت‌المال تحمیل کرده‌اند، مگر این پول‌ها حساب و کتاب ندارند؟ و از سوی دیگر برای ورزش شهرستان‌ها بودجه‌ای اختصاص داده نشده است»‌.

این نماینده مجلس با بیان اینکه با توجه به اینکه قانون درباره حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها گفته است که 300هکتار زمین برای ورزشگاه اصفهان اختصاص یابد و مابی آن رها شود، گفت: چرا دستگاه ورزش زمین‌های کشاورزان را تصرف کرده و حاضر نیست آن را رفع تصرف کند.

وی تأکید کرد: مصادیق بسیار دیگری در سراسر کشور در این زمینه وجود دارد.

حاجی ادامه داد: فقط دو شرکت استقلال و پرسپولیس در برخی موارد برخلاف قانون عمل کرده‌اند. این دو شرکت در پیوست بودجه سال 91 جزو شرکت‌های سودده بوده و هر کدام 6میلیارد تومان با پیشنهاد دولت بودجه دریافت کرده‌اند. اما اگر بررسی کنیم مشخص خواهد شد که مسئولان دو باشگاه بودجه سال 91 را حداقل 17 تا 20 میلیارد تومان بسته‌اند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: طبق قانون اصل 44 ریاست کلیه شرکت‌های در حال واگذاری تحت نظارت وزیر اقتصاد است اما تمام عزل و نصب‌ها و تصمیمات این مؤسسه مستقیماً توسط وزیر ورزش صورت می‌گیرد.

وی بر همین اساس افزود: آقای نجف‌نژاد عضو هیئت‌مدیره باشگاه استقلال شده است و وی با دستور وزیر اقتصاد که به این سمت نیامده بلکه با دستور آقای عباسی منصوب شده است.

حاجی ادامه داد: دیوان محاسبات کشور در نامه‌های متعددی عضویت کارکنان دولت در هیئت‌مدیره باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را ممنوع اعلام کرده است اما هیچگونه توجهی به این ممنوعیت نشده است. هرچند که مکاتبات مکرری با وزیر ورزش درباره این انتصابات انجام شده است اما چون تعویض این افراد سخت‌تر از تخلف از قانون بوده گزینه دوم انتخاب شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور، خاطرنشان کرد: در این زمینه مشکلات متعددی وجود داشته و دارد و این مشکلات به صورت مشروح به وزیر ورزش منعکس شده اما اقدامات انجام شده در این زمینه مشخص نیست.

وی ادامه داد: اصلاح و تکمیل اساسنامه صندوق در خصوص نحوه تقسیم بودجه و زمان تشکیل جلسات هیئت‌امنا که در اساسنامه پیش‌بینی نشده مواردی است که باید به آن پاسخ داده شود. آیا آیین‌نامه مالی صندوق تدوین شده است؟ آیا حجم بالای مطالبات سنواتی وصول شده است؟ آیا فعالیت‌های سودده برای این صندوق از سوی مسئولان صورت گرفته است؟ آقای وزیر باید توضیح دهد مبالغی که به صورت ارزی و ریالی از صندوق برداشته شده به چه صورت خرج شده است؟

حاجی تأکید کرد: صندوق پیشکسوتان به جای رفع مشکلات این صنف به حیات خلوت وزارت ورزش تبدیل شده، لذا توجیه مالی آن باید به تأیید برسد.

*لاریجانی: نمایندگان مجددا امضای خود را پس گرفتند

حاجی همچنان داشت سخنانش را ادامه می‌داد که یکباره لاریجانی اعلام کرد که این استیضاح از نصاب لازم قانونی برخوردار نیست.

وی افزود: نمایندگان استیضاح کننده به بنده مراجعه کردند و گفتند که می‌خواهند از استیضاح وزیر ورزش انصراف بدهند، تلقی آنها این است که استیضاح وزیر ورزش اولویت ما نیست.

لاریجانی گفت که نمایندگان استیضاح کننده به دلیل آنچه شرایط اقتصادی خوانده‌اند خواهان پس گرفتن امضاهای خود شده‌اند.

رئیس مجلس همچنین گفت: طبق آئین‌نامه یکی از نمایندگان به نمایندگی از استیضاح‌کنندگان می‌تواند توضیحات خود را ارائه کند.

حاجی که از این اتفاق ناراحت به نظر می‌رسید گفت که ما طرح استیضاح وزیر ورزش را به صورت حساب‌شده امضاء کرده‌ایم و از این حق خود نخواهیم گذشت.

*قاضی‌پور: پس گرفتن استیضاح کار بدی بود/ ورزش کشور فقط استقلال و پرسپولیس نیست

با پس گرفتن امضا‌ها توسط برخی از نمایندگان استیضاح وزیر ورزش و جوانان از دستور کار مجلس خارج شد و همین موضوع سبب شد تا نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در حالی که فریاد می‌زد به پشت تریبون بیاید و بگوید: به هر شکل نمایندگان حق قانونی دارند تا تذکر دهند و سؤال و استیضاح و تحقیق و تفحص و عدم کفایت رئیس جمهور را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه نباید حق نمایندگان را از آنها گرفت، افزود: ورزش کشور فقط دو تیم استقلال و پرسپولیس نیستند و مسئولین وزارت ورزش و جوانان باید به وضع جوانان هم اهمیت دهند.

وی ادامه داد: نباید کل اعتبارات ورزش در دو تیم تهرانی هزینه شود.

وی با بیان اینکه پس گرفتن استیضاح وزیر ورزش کار بدی بود، به نشست خبری اخیر احمدی نژاد نیز اشاره کرد و گفت: مصاحبه آقای رئیس جمهور مجلس و رئیس آن را زیر سؤال برد.

قاضی پور در پایان خطاب به رئیس مجلس که از وی می‌خواست تذکرش را قطع کند، اظهار داشت: شما حق ما شهرستانی‌ها را ضایع می‌کنید در حالی که نمایندگان تهران 10 دقیقه تذکر می‌دهند.

*سلیمی: جلسه مجلس بر اساس قاعده اهم و مهم تنظیم شود

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه طی اخطاری در صحن علنی مجلس به اصل 67 قانون اساسی استناد کرد و اظهار داشت: اخطار بنده مربوط به قسمی است که نمایندگان ابتدای مجلس یاد می‌کنند.

وی افزود: بالاخره در این شرایط اقتصادی باید مسائل را اهم و مهم کرد و جلسه مجلس را بر اساس این قاعده تنظیم کنیم.

سلیمی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی اولویت اول کشور مسائل اقتصادی است و باید به این نکته توجه کرد.

لاریجانی در پاسخ گفت: هرگاه 10 نفر از نمایندگان طرح استیضاح را امضا کنند، مجبوریم در دستور کار قرار دهیم.

*علیپور: در شرایط اقتصاد مقاومتی نباید استیضاح اولویت مجلس باشد

کمال علیپور نماینده مردم قائم‌شهر نیز طی تذکری گفت: اکنون حضرت آقا اقتصاد مقاومتی را توصیه کرده‌اند و بر تولید ملی تأکید دارند، لذا وقتی مردم وضعیت نابسامانی دارند استیضاح نباید اولویت داشته باشد.

وی که می‌گفت رئیس‌جمهور در نشست خبری‌اش مجلس را زیر سؤال برده است، افزود: وزیر ورزش در طول دوران انقلاب بهترین مقام را در پارالمپیک و المپیک کسب کرده است و ما باید در شرایط کنونی این موضوع را درک کنیم.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر علیپور با بیان اینکه تذکر او وجهی ندارد، خاطرنشان کرد: هیئت‌رئیسه مطابق آیین‌نامه عمل کرده است. اینکه نمایندگان استیضاح کننده می‌گویند به خاطر شرایط اقتصادی امضای خود را پس گرفته‌اند دلیل خودشان است اما ما موظف به اجرای آیین‌نامه بودیم و طبق آیین‌نامه نیز عمل کردیم.

*توکلی:آقای رییس! شما که گفتید پس گرفتن امضاها را نمی‌پذیرید پس چه شد؟

احمد توکلی نماینده مردم تهران طی تذکری با اشاره به وضعیت منتفی شدن طرح استیضاح وزیر ورزش خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای رئیس استدعا دارم صحنه منتفی شدن استیضاح وزیر ورزش و رفتار هیئت رئیسه را دوباره مشاهده کنید چرا که معطل کردن مجلس برای اینکه استیضاح انجام بشود یا نه وجهی نداشت.

وی افزود: وقتی استیضاح وارد دستور شد شما گفتید که دیگر پس گرفتن امضاها را نمی‌پذیرید اما نظرتان مجددا تغییر کرد. اکنون که استیضاح از دستور خارج شده است ادامه بحث آن وجهه قانونی ندارد.

توکلی با اشاره به دورانی از جنگ تحمیلی گفت: زمان جنگ نخست‌وزیر خدمت امام رفت و حدود 40 دقیقه درباره مباحث سیاسی بحث کرد، امام در پاسخ گفت ذخیره گندم چقدر داریم، نخست وزیر گفت 7 روز امام فرمود زیادترش کنید. امام در پاسخ به بحث‌های سیاسی گفتند وضعیت اقتصادی را بهتر کنید.

توکلی با اشاره به نشست اخیر مطبوعاتی رئیس جمهور تصریح کرد: درست است رئیس جمهور در نشست خبری خود از حد خود خارج شد ولی ما نباید جوابش را بدهیم گرچه استیضاح حق نمایندگان است اما ناامنی به پول سرایت کرده است و وضعیت اقتصادی مردم نابسامان است لذا نباید به این بحث ادامه بدهیم.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر توکلی گفت: بهتر است آئین‌نامه را مطالعه کنید، آئین‌نامه عوض شده است، آئین‌نامه جدید می‌گوید اگر نمایندگان امضای خود را پس گرفته‌اند یکی از نمایندگان به نمایندگی از استیضاح کنندگان می‌تواند 5 دقیقه صحبت کند؛ وزیر نیز می‌تواند برای نطق به رئیس مجلس درخواست بدهد و در صورت پذیرش رئیس مجلس می‌تواند 10 دقیقه سخن بگوید.

لاریجانی همچنین افزود: اینکه بنده گفتم پس یا اضافه شدن امضاها را نمی‌پذیریم، ارشاد بود اما اینکه نمایندگان بخواهند امضای خود را پس بگیرند به لحاظ مقرراتی ما باید تسلیم شویم و طبق آئین‌نامه عمل کنیم.

*عثمانی: استیضاح وزیر ورزش را به دلیل وضعیت اقتصادی با افتخار پس می‌گیرم

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس نیز که یکی از امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر ورزش بود گفت که جمعی از نمایندگان 5، 6 ماه قبل استیضاح وزیر ورزش را مطرح کردند، در صورتی که شرایط اقتصادی به این حد نرسیده بود.

وی افزود: نباید اینطور تصور شود که نمایندگان از وضعیت بد اقتصادی بی‌اطلاع هستند و ما نیز وضعیت بد اقتصادی را کاملا درک می‌کنیم.

عثمانی ادامه داد: نباید در سایه وضعیت بد اقتصادی همه بخش‌های کشور را رها کنیم؛ زیرا اقتصاد نیز بخشی از کشور است.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر قرار باشد به خاطر وضعیت اقتصادی همه چیز را تعطیل کنیم، دیگر سنگ روی سنگ قرار نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اصرار برخی نمایندگان برای اعلام وصول استیضاح وزیر در شأن مجلس نیست، اظهار داشت: فعالیت‌های وزارت ورزش و جوانان به گونه‌ای است که امور جوانان به طور کامل در کشور فراموش شده است.

وی افزود: آیا ورزش در دو تیم فوتبال خلاصه می‌شود و آیا فقط وزارت ورزش در ورزش‌های قهرمانی خلاصه می‌شود؛ پس ورزش‌های همگانی چیست؟

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی به «آبروریزی» اخیر فدراسیون جودو اشاره کرد و اظهار داشت: من اگر جای وزیر بودم استعفا می‌دادم.

عثمانی ادامه داد: آقای آرش میر اسماعیلی در ازبکستان پیشنهاد رشوه داده است که فیلم و صورتجلسه آن نیز موجود است.

وی به قرائت نامه فدراسیون به علی‌آبادی پرداخت و ادامه داد: آقای علی‌آبادی رئیس محترم کمیته ملی و فدراسیون محترم جودو متاسفم از اینکه به اطلاعتان برسانم، پس از انجام تحقیقات کامل در جودوی آسیا به این تصمیم رسیدیم که کلیه فعالیت‌های فدراسیون جودوی ایران را در آسیا به طور موقت به حالت تعلیق در آوردیم. این تصمیم در پی رفتار غیر ورزشی آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو جمهوری اسلامی ایران در خصوص دادن رشوه است.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شأن نظام جمهوری اسلامی در پرداخت رشوه نیست، تصریح کرد: با توجه به اینکه اسلام رشوه دهنده و رشوه گیرنده مذمت می‌کند، اما نماینده جمهوری اسلامی در ازبکستان پیشنهاد رشوه می‌دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: بعد از آنکه 45 نفر را با صرف هزینه زیاد به مسابقات مالزی می‌فرستند، با سرافکندگی به کشور باز می‌گردند.

عثمانی با بیان اینکه نسبت به وضعیت بد ورزش و بی‌توجهی وزیر انتقاد داریم، گفت: به دلیل وضعیت اقتصاد، تورم و ارز با افتخار این امضاها را برای استیضاح وزیر ورزش و جوانان پس می‌گیریم.

*وزیر ورزش: وزارت ورزش هیچ جلسه ای در کیش نداشته است

عباسی وزیر ورزش نیز که از منتفی شدن استیضاحش خوشحال به نظر می‌آمد به جایگاه مجلس رفت و گفت: ذکر چند نکته در خصوص بحث استیضاح لازم و ضروری است.

وی افزود: اولین نکته اینکه هیچکس به هیچ وجه نمی‌گوید که اشکالی در ساختار وزارت ورزش و جوانان وجود دارد. برای همین بود که ساختار قبلی از سوی خود نمایندگان مجلس تغییر داده شد و سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان به توصیه شما و برای رفع اشکالاتی که در ذهن دوستان عزیز بود، ادغام شد.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: ما وزارتخانه جدیدالتأسیسی هستیم و استدعا دارم شما عزیزان کمک کنید تا این مشکلات که از گذشته باقی مانده بود و امروز نیز ادامه دارد در جلسات کارشناسی برطرف شود.

عباسی گفت: امیدوارم بتوانیم به ملت عزیزمان خدمات شایسته‌ای را عنایت کنیم.

وی افزود: من نیز از توصیه‌های شما عزیزان استقبال می‌کنم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: من موافق هستم که با نمایندگان مجلس صحبت کنیم تا بخشی از این ابهامات حل شود.

عباسی با اشاره به برخی موارد مطرح شده از سوی موافقان استیضاح در مورد مشکلات وزارت ورزش و جوانان گفت: امیدوارم طوری نشود که مردم فکر کنند که مسئولین ما به برخی کارها اشتغال دارند.

وی افزود: وزارت ما حتی یک جلسه نیز در کیش نداشته‌، نه تحت عنوان همایش یا هرچه زیر دیگر، چرا که این مسئله برای مردم نگران کننده می‌شود که ما بگوییم در این جلسات سکه توزیع می‌شود.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: من رفتن هیچکس را تأیید نمی‌کنم فقط آقای راشد یزدی فقط به خاطر برخی از فعالیت‌های فرهنگی به آنجا رفتند؛ این واقعا بد است که مردم را وارد مسائلی بکنیم که آنها را نگران کنیم.

عباسی در پایان از تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکر کرد.

*لاریجانی: نمایندگان برای پیگیری مشکلات اقتصادی استیضاح وزیر ورزش را پس گرفتند

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از اتمام سخنرانی محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان، در سخنان کوتاهی اظهار داشت: دغدغه نمایندگان استیضاح کننده این بود که اگر ایراداتی در وزارت ورزش و جوانان شاهدند، اما اولویت را شرایط اقتصادی کشور و مشکلات مردم و مسائل و مشکلات ارزی کشور می‌دانند.

وی افزود: نمایندگان با این دغدغه، استیضاح‌شان را پس گرفتند تا به مسائل مهم‌تر و اولویت‌دارتر رسیدگی شود.

رئیس مجلس در خاتمه از حضور محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان در صحن علنی تشکر کرد.

محمد عباسی پیش از ترک جلسه علنی طی خوش و بشی با نمایندگانی که استیضاح او را امضاء کرده بودند از اقدام آنها برای انصراف از استیضاح تشکر کرد. برخی از مدیران ورزشی، رؤسای فدراسیون‌ها و مدیران کمیته علمی المپیک که میهمان جلسه علنی امروز مجلس بودند بعد از خروج عباسی همراه او جلسه علنی را ترک کردند.

نمایندگان بسیاری نیز بودند که اصرار داشتند تذکر آیین‌نامه‌ای خود را قرائت کند که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی مصر بود که نمایندگان فعلا تذکر ندهند تا از این مقطع عبور کنند.

به همین دلیل سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس دستور بعدی جلسه را قرائت کرد.

*بررسی دو فوریتی طرح حمایت از سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و تولید ملی

نمایندگان که تازه از موضوع استیضاح وزیر ورزش فارغ شده بودند دو فوریت طرح حمایت از سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال 91 کل کشور را در دستور کار خود قرار دادند.

غلامرضا تاج‌گردون نماینده مردم گچساران در مجلس طی سخنانی به عنوان طراح طرح دو فوریتی حمایت از سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال 91 کل کشور در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: این طرح قبل از تعطیلات مجلس به نمایندگان ارائه شده بود ولی به دلیل محدودیت وقت بررسی آن، به امروز موکول شد.

وی افزود: تغییرات نرخ ارز و اتفاقات بودجه‌ای نمایندگان را به این جمع‌بندی رساند تا قانون بودجه را اصلاح کنند.

تاج‌گردون با بیان اینکه نرخ ارز برآورده شده در بودجه 1226 تومان بود، ادامه داد: مذاکراتی را که با بانک مرکزی، معاونت نظارت و خزانه‌داری داشتیم نشان داد که فروش نرخ ارز بیش از 1226 تومان انجام شده ولی مابه‌التفاوت آن به خزانه واریز نمی‌شد که این مسئله مشکلاتی را به وجود آورد.

نماینده گچساران اظهار داشت: طرحی که هم‌اکنون بررسی آن در دستور کار است نظمی را به تخفیف‌های عمرانی و فروش ارز می‌دهد و به تولید ملی هم کمک می‌کند. بر همین اساس از نمایندگان می‌خواهم تا دو فوریت این طرح را تصویب کنند.

بعد از اتمام سخنان طراح موافق و مخالف به پشت تریبون آمدند.

*نظر موافقان و مخالفان طرح

موید حسینی صدر نماینده مردم خوی در مخالفت با طرح دو فوریتی حمایت از سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال 91 کل کشور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: به اعتقاد بنده صحبت‌های طراح طرح کاملا درست است اما طبیعی است که دولت هر درآمدی که از محل فروش ارز دارد را باید در چارچوب قانون بودجه هزینه کند.

وی افزود: ما با تصویب این قانون راهی برای دولت باز می‌کنیم تا دولت درآمد‌هایی را که دارد به صورت دلخواه خرج کند.

حسینی صدر ادامه داد: من با اساس طرح مذکور موافقم ولی نکته‌ای را که گفتم باید مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: دوستان کمیسیون بودجه باید توجه کنند تا اگر قانونی اجرا نمی‌شود قانون دیگری را برای اجرای آن قانون تصویب نکنند.

در ادامه محمد‌قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان طی سخنانی در موافقت با طرح مذکور گفت: مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و بازار قبلا خیلی نبود که این مبالغ صرف جاهایی می‌شد که درآمد دولت محقق نشده بود.

وی افزود: امروز تفاوت نرخ ارز مرجع و فروش بازار از خود نرخ ارز مرجع بیشتر است که باید این موضوع تعیین تکلیف شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: طرحی که هم‌اکنون مجلس در حال بررسی آن است باعث می‌شود که منابع جدیدی را برای پوشش هزینه‌ها تعریف کنیم؛ این طرح تخصیص هزینه‌های عمرانی را به 50 درصد می‌رساند که این نکته مثبتی است.

عثمانی گفت: با تصویب این طرح دولت تمایلی به افزایش قیمت‌ها در بازار نشان نمی‌دهد و حالا که با کمبود منابع ارزی مواجهیم باید به منابع ریالی توجه و آنها را مدیریت کنیم.

*موافقت مجلس با دو فوریتی حمایت از سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و تولید ملی

بعد از اظهارات طراح، موافق و مخالف در نهایت نمایندگان مجلس با 194 رای موافق، 14 رای مخالف و 26 رای ممتنع از مجموع 233 رای ماخوذه و بررسی دو فوریتی این طرح موافقت کردند.

*بررسی طرحی برای توقف فاز دوم یارانه‌ها

**مصباحی‌مقدم: قانون یارانه‌ها باید در شرایط نزول نرخ تورم اجرا شود/ فاز دوم هدفمندی متوقف شود

بررسی طرح دو فوریتی حمایت از سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال 91 کل کشور که به پایان رسید طرح طرح اصلاح اجزای 44 و 45 قانون بودجه سال 1391 کل کشور در زمینه توقف اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها در دستور کار مجلس قرار گرفت که مصباحی‌مقدم به عنوان طراح این طرح گفت: بنده در مجلس هشتم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی بودم.

وی افزود:‌ ما قانون خوبی را در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها تدوین کردیم و در مقام اجرا هم تمام همت‌مان این بود که این قانون با همه ویژگی‌هایش اجرایی شود تا آثار و برکات آن در جامعه دیده شود.

مصباحی مقدم بر همین اساس یادآور شد: اصلاح تولید ملی و کاهش اتکا به تولید انرژی، صرفه‌جویی‌های اساسی در تولید و نوآوری‌های جدید در محصولات، ترجیح دادن مصرف تولیدات ایرانی، صرفه‌جویی اساسی در کشور، تامین منابع لازم برای بیمه بیکاری و جوانان جویای کار و ... از جمله اهدافی بود که در این طرح پیش‌بینی شده بود اما متاسفانه شرایط به گونه دیگری رقم خورد.

نماینده تهران در خانه ملت همچنین خاطرنشان کرد: دولت در راستای اجرای قانون یارانه‌ها، مبلغ 9 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد و بیشتر یارانه‌ها توزیع شد و میزان یارانه‌های توزیع شده از درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها بیشتر بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد:‌هم‌اکنون در شرایطی هستیم که با تلخی تمام ناگزیریم اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها را متوقف کنیم چرا که معلوم نیست چگونه قرار است اجرای این قانون دنبال شود؛ ما نمی‌خواهیم اینطور شود ولی نمی‌توانیم فاز دوم یارانه‌ها را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما در شرایطی هستیم که نرخ تورم روبه رشد است تصریح کرد:‌نوسانات نرخ ارز مردم را نگران کرده است و مدیریت خوبی در این زمینه انجام نگرفته؛ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها باید در شرایطی که نرخ تورم رو به نزول باشد اجرایی شود و قانون یارانه‌ها باید در شرایط ثبات اقتصادی اجرایی شود.

«گرچه همان پرداخت‌ها بیش از دریافت‌هاست و هنوز تولید مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و شرایط رو به سقوطی دارد، با تعطیلی بسیاری از کارخانجات مواجهیم و شاهدیم که بسیاری از کارخانجات کشور کمتر از ظرفیت‌شان فعالیت می‌کنند، اما متاسفانه ناچاریم تصمیمی‌ بگیریم که نمی‌خواهیم و آن این است که چه پرداخت بیشتر یارانه‌ها و چه افزایش قیمت حامل‌های انرژی متوقف شود.»

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در خاتمه گفت:‌امیدواریم در آینده شرایطی پیش آید که خود مجلس برای اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها پیشگام شود.

*کریمی‌قدوسی: بحران خاصی در زمینه مسائل اقتصادی نداریم/ لزوم مدیریت مصرف انرژی در کشور

بعد از اتمام سخنان طراح جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد به عنوان مخالف یک فوریت طرح اصلاح اجرای مواد 44 و 45 قانون بودجه سال 1391 و توقف فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، اظهار داشت: رهبر انقلاب یکی از نکات برجسته اقتصاد مقاومتی را توجه به نحوه مصرف و هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح کردند و در فرمایشات ابتدای سال جاری‌شان در مشهد مقدس به این اقدام مجلس عنایت کردند و آثار پرخیر و برکت آن‌را بیان فرمودند.

**ثروتی: مردم به اندازه کافی از گرانی‌ها آسیب‌ دیده‌اند/لزوم اجرای قانون‌ یارانه‌ها در شرایط آرام اقتصادی

موسی‌الرضا ثروتی نیز به عنوان موافق فوریت طرح توقف اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار داشت:‌ طرح مذکور به همه مردم ایران مربوط می‌شود و همه شما قطعا پیام مردم را دریافت کرده‌اید و می‌دانید که مردم به اندازه کافی از گرانی‌ها آسیب‌ دیده‌اند.

وی افزود:‌نمونه بارز این مسئله تنش‌هایی است که بوجود آمد اما خوشبختانه این موضوع به خوبی مدیریت شد تا مشکلات دیگری بوجود نیاید.

ثروتی ادامه داد:‌ دولت سال گذشته اختیار داشت 20 درصد اصلاح قیمت‌ها را انجام دهد ولی انجام نداد.

* موافقت مجلس با فوریت توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

نمایندگان مجلس با 179 رای به فوریت طرح توقف اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها موافقت کردند.

*موافقت مجلس با دو فوریت طرحی برای بیمه کشاورزی

دو فوریت طرحی برای توسعه بیمه کشاورزی طرح دیگری بود که مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت که در نهایت با 205 رای موافق، 6 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 219 نماینده حاضر در جلسه، دوفوریت طرح مذکور را تصویب کردند.

*مجلس با دو فوریت طرح مهلت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری موافقت کرد

نمانیدگان در پایان دو فوریتی طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری را در دستور کار خود قرار دادند.

بعد از اظهارات طراح و نمایندگان موافق و مخالف در نهایت طرح یاد شده با 157 رای موافق، 18 رای مخالف و 16 رای ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

*پایان جلسه علنی مجلس

زنگ پایان جلسه علنی امروز مجلس توسط حجت‌الاسلام ابوترابی فرد نائب رییس مجلس راس ساعت 12:00 به صدا در آمد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در پایان جلسه علنی امروز اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس چهارشنبه راس ساعت 8 صبح برگزار می‌شود.

۱۳۹۱/۷/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...