نسخه چاپی

خادمی در گفت و گو با نما :

خام فروشی نفت آسان ترین راه پول درآوردن است

عکس خبري -خام فروشي نفت آسان ترين راه پول درآوردن است

یك نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : اگر بعد از پیروزی انقلاب مبادرت به تاسیس پالایشگاه جدید می كردیم نیازی به بازسازی هم نداشتیم و می توانستیم بنزین با كیفیت تولید كنیم و در این مقطع زمانی كه حرف از عرضه بنزین یورو 4 به میان می آوریم ، می توانستیم آن را به مردم عرضه كنیم .

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نما با بیان اینکه در ارزیابی کیفیت بنزین موارد مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد ، گفت : یکی از مهمترین مواردی که در تعیین کیفیت بنزین مورد بررسی قرار می گیرد میزان سولفر موجود در بنزین است .
وی ادامه داد : متاسفانه در برخی از گزارش های اعلام شده در خصوص کیفیت بنزین شنیده شد که مقدار سولفر در بنزین بالاست و مقدار بالای این ماده نشان از وجود بنزین نامرغوب دارد که هم به قطعات یدکی موتور خودرو صدمه می زند و هم برای محیط زیست خطر آفرین است .
وی در بیان علت عرضه بنزین بی کیفیت ، اذعان داشت : دلیل اصلی در این بحث این است که ما هیچ گونه تلاشی در جهت ارتقای پالایشگاه های در کشور نداشتیم در حالی که انسان اگر یک خانه ای را هم در اختیار دارد بعد از گذشت چند سال ان را بازسازی می کند اما این اتفاق در خصوص پالایشگاه های کشور نیافتاده است .
وی افزود : پالایشگاهی مانند آبادان با وجود قدمت چندین ساله هنوز به همان حالت اولیه وجود دارد و هیچ کار اساسی برای این پالایشگاه صورت نگرفته است در حالی که در دیگر کشورهای دنیا شاهد هستیم که هر چند سال یکبار هم کار بازسازی را انجام می دهند و هم برای ارتقا پالایشگاه هایشان اهمیت ویژه ای قائل هستند .
وی با تاکید براینکه در کشور انگیزه اصلی که بحث تاسیس پالایشگاه های جدید است وجود ندارد ، توضیح داد : اگر بعد از پیروزی انقلاب مبادرت به تاسیس پالایشگاه جدید می کردیم نیازی به بازسازی هم نداشتیم و می توانستیم بنزین با کیفیت تولید کنیم و در این مقطع زمانی که حرف از عرضه بنزین یورو 4 به میان می آوریم ، می توانستیم آن را به مردم عرضه کنیم .
وی با اشاره به تاسیس پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در دست احداث است ، تشریح کرد : به غیر از این پالایشگاه ، هیچ گونه مورد دیگری در تاسیس پالایشگاه بعد از انقلاب نداشتیم و به همین دلیل عرضه بنزین با کیفیت نیز یک موضوع دور از انتظار است .
خادمی با بیان اینکه قدمت صنعت نفت کشور به 108 سال پیش برمیگردد ، گفت : کشوری با این قدمت در صنعت نفت باید در حال حاضر بزرگترین پروژه های نفتی را در اختیار داشته باشد و حتی در کشورهای دیگر پالایشگاه بسازد و پروژه های نفتی آنها را برعهده بگیرد اما کشور تنها زمان را از دست داده و هیچ گونه انگیزه ای نیز در این جهت ایجاد نکردیم .
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با فروش ارزان نفت ضربه ی دیگری به صنعت نفت وارد می کنیم ، متذکر شد : خام فروشی و عدم تبدیل نفت به صدها کالای با ارزش آسان ترین راهی است که دولت مردان ما انتخاب کرده اند و این ناشی از عدم مدیریت صحیح در این بخش است .


۱۳۹۶/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...