نسخه چاپی

سعید عزت اللهی در گفت و گو با نما:

كی‌روش تا سالها فوتبال ایران را بیمه می كند!

عکس خبري -کي‌روش تا سالها فوتبال ايران را بيمه مي کند!

حضور كی‌روش و اجرای برنامه‌های او می‌تواند تا سالها فوتبال ایران را بیمه كند. او حالا برنامه‌های ویژه‌ای برای تیم‌های پایه ایران هم دارد و این یعنی مسیر رسیدن به موفقیت برای ما هموار و اصولی خواهد شد

تیم ملی کار بزرگی را انجام داد و ما برای اولین بار بدون استرس و حرف و حدیث به جام جهانی صعود کردیم. این حاصل تلاش کادر فنی، بازیکنان و حمایت هواداران بوده است. مسئولان هم همیشه لطف داشته و تلاش کردهاند، اما به نظرم میتوانند بازهم کمک کنند. پاداش صعود به جام جهانی بود که بعد از دو ماه صعود نیامد و وقتی این اتفاقات رخ میدهد، آن شیرینی و ارزش پاداش هم از بین میرود. شاید همه بازیکنان انتظار داشتد بعد از تلاش و سختی صعود بعد از بازی با ازبکستان از زحمات بچهها تقدیر شود. با این حال مهم این است که این موفقیت برای همه مردم ایران است.


چند وقت است که در روسیه فعالیت می کنید. وقتی به ایران می روید چه سوالاتی از شما پرسیده می‌شود؟

اغلب سوالات جالبی از من می‌شود. مثلا آن جا چقدر برف می‌آید یا درجه سرما چقدر است؟ جواب این است که روسیه کشوری بزرگ و سردی است و طبیعتا من در تمام نقاط این کشور نبودم و تنها در روستوف بازی کرده‌ام و آب و هوای روستوف تقریبا مثل ایران است. امیدوارم هم اکنون که به داغستان آمده‌ام تا برای آنژی بازی کنم نیز آب و هوایی مشابه با روستوف داشته باشد.



 در خصوص شرایطت در تیم آمکار بگو. از روستوف به صورت قرضی راهی این تیم شدی و اولین بازیات را هم انجام دادی. چه شد که از روستوف جدا شدی؟

بعد از بازگشتم به تیم روستوف از آنژی، با سرمربی تیم در اردوی پیش از فصلمان صحبت کردم و سرمربی روستوف اعلام کرد که به من نیاز دارد. به همین دلیل در روستوف ماندم، اما پس از چند هفته که نیمکت نشین بودم و این روال ادامه داشت، بار دیگر با سرمربی تیمم صحبت کردم. او گفت به من نیاز دارد، اما به سرمربی تیم گفتم که در سال جام جهانی باید بازی کنم که در نهایت شرایطی پیش آمد تا به صورت قرضی راهی آمکار شوم.


چرا این فصل در روستوف به تو بازی نرسید؟

خب یک قانونی در فوتبال روسیه وجود دارد که 6 بازیکن داخلی باید در ترکیب حضور داشته باشند و فقط 5 بازیکن لژیونر میتوانند در ترکیب اصلی باشند. از شانس من، پست کاپیتان تیممان هم با من یکی بود و چون کمی سخت بود بازی کنم، در سال جام جهانی ترجیح دادم قرضی به تیم دیگری بروم. شرایطم هم در آمکار مناسب است و تمام تلاشم را میکنم که اینجا روزهای خوبی را سپری کنم.


البته پس از دو فصل هم بازی بودن با سردار آزمون هم، از او جدا شدی.
 من و سردار دوستهای صمیمی هستیم. به هر حال خاطرات خوبی باهم در روستوف داریم که به لیگ قهرمانان اروپا صعود کردیم و روزهای خوبی در این تیم داشتیم. به هر حال در فوتبال برخی چیزها قابل پیشبینی نیست و من و سردار هم برای تغییر شرایط و بهتر شدن وضعیتمان تیممان را تغییر دادیم.


 درباره اخراج تو در بازی با کره جنوبی همچنان ابهاماتی وجود دارد. اینکه به قصد سر بازیکن کره را لگد کردی یا عمدی در کار نبود؟

اصلاً عمدی در کار نبود. حتی چند وقت پیش مصاحبهای از بازیکن کره خواندم که گفته بود حرکت من باعث تحریک عزتاللهی شد و خودش اعتراف کرده بود که شیطنت کرده است. با این حال من هیچ عمدی در آن حرکت نداشتم و اصلاً چیزی را نمیدیدم. اگر حرکت من عمدی بود، استوک فوتبال شرایطی دارد که باعث جراحت بازیکن کره میشد، اما همان لحظه که متوجه شدم پای من روی زمین نیامده، سریع پای خودم را کشیدم. اگر عمدی در کار بود، بازیکن کره جراحت پیدا میکرد. فکر میکنم در آن بازی هم داور تحت تأثیر جو ورزشگاه قرار گرفت، چون تمام کشور کره بسیج شده بود با شکست ایران به جام جهانی صعود کند که خوشبختانه بازیکنان حتی زمان 10 نفره شدن بهترین بازی را انجام دادند.
 
گفته میشود شاید محرومیتی شامل حال تو شود که بازی اول در جام جهانی را از دست بدهی. این درست است؟

 محرومیت من برای بازی با سوریه بود و به لطف خدا میتوانم در مسابقات جام جهانی حضور داشته باشم. فکر نمیکنم مشکلی از این جهت باشد.


 به عنوان یک بازیکن تیم ملی چه انتظاری از مسئولان فدراسیون داری و در خصوص ماجرای پاداشها هم صحبت کن.

 انتظار که از مسئولان زیاد است. به هر حال تیم ملی کار بزرگی را انجام داد و ما برای اولین بار بدون استرس و حرف و حدیث به جام جهانی صعود کردیم. این حاصل تلاش کادر فنی، بازیکنان و حمایت هواداران بوده است. مسئولان هم همیشه لطف داشته و تلاش کردهاند، اما به نظرم میتوانند بازهم کمک کنند. پاداش صعود به جام جهانی بود که بعد از دو ماه صعود نیامد و وقتی این اتفاقات رخ میدهد، آن شیرینی و ارزش پاداش هم از بین میرود. شاید همه بازیکنان انتظار داشتد بعد از تلاش و سختی صعود بعد از بازی با ازبکستان از زحمات بچهها تقدیر شود. با این حال مهم این است که این موفقیت برای همه مردم ایران است.


از نظر دقایق بازی رکورددار تیم ملی هستی و بیشترین حضور را در زمین به خودت اختصاص داده ای. انگار که خیلی مورد اطمینان کی‌روش هستی.

خواست خدا بود و اعتماد کی‌روش. هر چه در توان داشتم گذاشتم تا بهترین عملکرد را در ترکیب تیم ملی به نمایش بگذارم. باید همین روند را ادامه بدهم. ضمن اینکه به هیچ وجه تمرکزم را روی رکورد نمی‌گذارم و فقط می‌خواهم بهترین بازی‌ها را به نمایش بگذارم و برای تیم ملی مثمر باشم.


 شنیده ایم که کی روش بعد از جام جهانی روسیه از ایران می رود؟

حضور کی‌روش و اجرای برنامه‌های او می‌تواند تا سالها فوتبال ایران را بیمه کند. او حالا برنامه‌های ویژه‌ای برای تیم‌های پایه ایران هم دارد و این یعنی مسیر رسیدن به موفقیت برای ما هموار و اصولی خواهد شد. با این نتایج فوق‌العاده‌ای که کی‌روش در تیم ملی رقم زده و یکدلی خاصی که به‌وجود آورده فکر نمی‌کنم مسوولان به این سادگی از او بگذرند و تلاشی برای حفظ سرمربی تیم ملی انجام ندهند. این را هم بگویم که دل کی‌روش هم با ایران است و او به همین راحتی‌ها تیم ملی را به حال خود رها نخواهد کرد.


آکادمی‌های فوتبال در ایران و روسیه آن طور که شما تجربه کرده‌اید شبیه به هم هستند؟

در ایران کارهای زیادی اخیرا در آکادمی‌های فوتبال صورت گرفته است و شباهت‌های زیادی نیز به وجود آمده است. این موضوع در حال‌ حاضر خیلی جدی در فوتبال ایران دنبال می‌شود. حتی رییس فدراسیون فوتبال ایران با دقت این مسائل را زیر نظر دارد و خواستار ایجاد آکادمی هایی مانند کشورهای قدرتمند شده است. البته این زمان بر است و قطعا زمان می‌خواهد تا این آکادمی ها بتوانند نقش موثر خود را در رشد و توسعه فوتبال ایران داشته باشد. در روسیه شرایط خیلی خوب است. تمام تیم‌های باشگاهی تیم آکادمی هم دارند و بازیکنان کم سن و سال خودشان را پرورش می‌دهند و این خیلی باعث پیشرفت بازیکنان می‌شود. در ایران تیم‌هایی همچون تیم‌های فولاد و استقلال آکادمی های خوبی دارند و بازیکنان خوب از سراسر کشور را جذب می‌کنند. من فکر می‌کنم که خیلی از آنها در آینده بتوانند بازیکنان اصلی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران شوند. من امیدوارم که این سیستم که در حال‌ حاضر فقط در یکی ، دو باشگاه ایرانی وجود دارد در آینده فراگیر شود و در همه باشگاه‌ها خصوصا ملوان وجود داشته باشد.

۱۳۹۶/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...