نسخه چاپی

مذاكره بنگلادش با میانمار درباره آوارگان

بنگلادش امروز (دوشنبه) مذاكراتش با میانمار درباره بازگشت بیش از نیم میلیون آواره مسلمان روهینجایی به این كشور را كه اكثرشان از اواخر اوت تاكنون از خشونت‌های جدید میانمار فرار كرده‌اند آغاز كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: بنگلادش امروز (دوشنبه) مذاکراتش با میانمار درباره بازگشت بیش از نیم میلیون آواره مسلمان روهینجایی به این کشور را که اکثرشان از اواخر اوت تاکنون از خشونت‌های جدید میانمار فرار کرده‌اند آغاز کرد.

سازمان ملل بحران مربوط به آوارگان روهینجایی که از ۲۵ اوت تاکنون ادامه داشته را فوری‌ترین وضعیت اضطراری مربوط به آوارگان در جهان خوانده و گفته میانمار دست به پاکسازی قومی علیه اقلیت مسلمان روهینجا زده است اما میانمار این اتهام را رد کرده است.

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش خواهان پایان یافتن خشونت‌ها و ایجاد مناطق امن در میانمار به هدف بازگرداندن آوارگان روهینجایی شده است.

او همچنین خواهان یک هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل برای رخدادهای اخیر میانمار شده و از میانمار خواسته توصیه‌های مربوط به حل مسائل در ایالت راخین که از جانب یک تیم تحت رهبری کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل ارائه شده را اجرا کند.

قرار است به گفته یک مقام وزارت خارجه بنگلادش این کشور در مذاکرات امروزش در شهر داکا با "کیاو تینت سوه"، مقام دولت میانمار این پنج پیشنهاد را محور قرار داده و خواهان بازگشت پایدار آوارگان به کشور میانمار شود.

مقام بنگلادشی که نامش را فاش نکرد گفت: فکر نمی‌کنیم که این بحران در عرض یک جلسه حل شود.

میانمار اخیرا جلوی دسترسی هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل به مناطق خشونت زده را در این کشور گرفت اما سال گذشته میلادی آنگ سان سوچی، رهبر میانمار، کوفی عنان را به عنوان رئیس یک کمیسیون مشورتی به منظور پیشنهادهای راه حل برای این کشور منصوب کرد.

این کمیسیون در ۲۴ اوت یک روز قبل از بالا گرفتن بحران اخیر خشونت‌ها علیه اقلیت روهینجا در میانمار توصیه‌هایی را به دولت میانمار مطرح کرد که یکی از آنها بازبینی در قانون وابسته بودن شهروندی به قومیت که موجب سلب شهروندی از اقلیت روهینجا شده، بود.

۱۳۹۶/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...