نسخه چاپی

سلطان محمدی در گفت و گو با نما :

قدرت خرید مردم به‌ویژه در مسكن به‌شدت كاهش‌ یافته/ ركود همچنان بر بازار مسكن حاكم است

عکس خبري -قدرت خريد مردم به‌ويژه در مسکن به‌شدت کاهش‌ يافته/ رکود همچنان بر بازار مسکن حاکم است

یك كارشناس حوزه مسكن گفت : كاهش قدرت خرید مردم سبب شد پس انداز انها نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد و سیستم بانكی كشور نیز دچار كمبود منابع بود و در ارائه تسهیلات به مردم با مشكلات جدی روبه رو بود و نرخ بهره بانكی نیز بسیار بالا بود به همین جهت بازار مسكن در یك ركود عمیق فرو رفت .

محمد سلطان محمدی کارشناس حوزه مسکن در گفت و گو با نما با اشاره به وضعیت بازار مسکن ، گفت : با توجه به آمارهای موجود در گزارشات فروش در ماه های گذشته نشان از استقبال مردم از واحد های کوچک دارد و مردم بودجه ی کمی را برای خرید در نظر می گیرند .
وی درباره وام های پرداختی در زمینه مسکن نیز توضیح داد : وام هایی که در این بخش وجود دارد بیشتربه سمت مسکن اولی ها و بافت های فرسوده جهت دهی می شوند و سیاست ها به گونه ای است که بازار در این زمینه ها تقویت شود .
وی با اشاره به اینکه مناطق لوکس نیز جز این بازار محسوب می شود ، اظهار داشت : به هر حال این مناطق نیز مشتریان خاص خود را دارند و تشدید خرید و فروش در این مناطق را نمی توان به یک پدیده خطرناک تعبیر کرد چراکه بخش های مختلفی برای عرضه و تقاضای هر کالا و خدماتی وجود دارند .
وی در ادامه تشریح کرد : آنچه که در سیاست های فعلی حوزه مسکن در حال اتفاق است و مورد توجه قرار می گیرد این است که تقویت تقاضا در بخش خانه اولی ها و بافت های فرسوده صورت گیرد .
وی با پیش بینی آینده بازار مسکن در چند ماهه پیش رو ، اذعان داشت : به نظر می رسد بازار مسکن روند رو به رشدی را طی می کند و قیمت ها نیز به طور تقریبی همپای با تورم بالا خواهد رفت اما باید این نکته را اضافه کنم این روند بسیار آرام است و خیلی محسوسی نیست .
سلطان محمدی با تاکید بر اینکه همیشه بعد از دوران رکود ، رونق شکل می گیرد ، عنوان داشت : با توجه به رکود طولانی چند ساله ای که گریبان گیر بازار مسکن شده است باید انتظار یک رونق نسبی را در بخش مسکن داشته باشیم و آنچه که غیر منتظره به نظر می رسید رکود طولانی مدت چند سال اخیر بود .
وی افزود : بسیاری از کارشناسان بر این باورند این رکود طولانی ناشی از مشکلاتی بود که ما در بخش اقتصاد کلان با آن روبه رو بودیم و عدم رشد درآمد ها در یک دهه گذشته که قدرت خرید مردم را تضعیف کرده بود به تشدید این موضوع دامن می زد .
وی ادامه داد : کاهش قدرت خرید مردم سبب شد پس انداز انها نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد و سیستم بانکی کشور نیز دچار کمبود منابع بود و در ارائه تسهیلات به مردم با مشکلات جدی روبه رو بود و نرخ بهره بانکی نیز بسیار بالا بود به همین جهت بازار مسکن در یک رکود عمیق فرو رفت .
وی در پایان با اشاره به اینکه میزان اعتبارات بانکی در بخش مسکن در حال افزایش است ، خاطر نشان کرد : وقتی خانوارها نسبت به آینده امیدوار تر باشند می توانند پیش بینی دریافت وام بیشتری را داشته باشند چرا که چشم انداز رونق تاثیرات مثبتی را در روند تقاضا افراد در بخش های مختلف را داشته باشد .



۱۳۹۶/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...