نسخه چاپی

شهریاری در گفت وگو با نما :

سلامت مردم بازیچه تجارت دود و سوء مدیریت دولت شده است

عکس خبري -سلامت مردم بازيچه تجارت دود و سوء مديريت دولت شده است

یك نماینده در مجلس شورای اسلامی گفت : با گذشت بیش از ده سال از تدوین قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات و به رغم افزایش 40 درصدی گرایش مردم به مصرف قلیان وسیگار در سالهای اخیر دولت هنوز جدیت و اهتمامی در راستای اجرای شدن این قانون و جلوگیری از به خطر افتادن سلامت عمومی جامعه نداشته است .

حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش چشمگیر مصرف دخانیات در کشور گفت : طبق گزار شات واصله مصرف دخانیات در کشور در سالهای اخیر 40 درصد رشد داشته ، گرایش به قلیان و مصرف دخانیات با توجه به بستر های موجود آن در جامعه و دسترسی آسان در مراکز تفریحی و رستوران ها به آن ،جای نگرانی عمیق و هشدار نسبت به خطر افتادن سلامت عمومی جامعه دارد .
وی با ابراز تاسف از افزایش میزان مرگ و میر و بروز بیماری های سرطانی در کشور در اثر ترویج استفاده از دخانیات که سبب کاهش طول عمر و مرگ زودهنگام می شود اظهار داشت : با پایین آمدن سن مصرف کنندگان دخانیات و اقبال چشمگیر نوجوانان بخصوص زنان جامعه درمصرف قلیان و سیگار ، درصورت نداشتن برنامه و غفلت مسئولان امر برای کنترل و مبارزه با مصرف بی رویه دخانیات باید منتظر بروز مشکلات جدی بود که سبب هدر رفت منایع اقتصادی در امر درمان به جای پیشگیری خواهد شد .
این نماینده مجلس با اشاره به غفلت دولت و نداشتن هیچ برنامه ای برای کنترل و جلوگیری از به خطر افتادن سلامت عمومی کشور گفت : دولت قانون کنترل و مبارزه با دخانیات را که ده سال است خاک می خورد جدی نگرفته و رغبتی به اجرای آن ندارد .
وی افزود: تنباکو های مصرفی در قلیان ها که غالبا" از خارج وارد می شود دچار آلودگی های ویروسی و میکروبی و قارچی است و سبب بیماری های درمان ناپذیر بسیاری می شود .
وی با بیان اینکه متاسفانه اکنون در جامعه دچار وادادگی فرهنگی شده ایم گفت : رسانه ها باید نقش خود در آگاهی بخشی نسبت به خطرات مصرف قلیان و دخانیات را بیش از پیش برای مردم تشریح و از تبلیغ برای ترویج استفاده قلیان و دخانیات جلوگیری کنند تا عده ای نتوانند مصرف قلیان ومواد دخانی را به عنوان تفریح در کنار خانواده و مایه تفاخر و تشخص معرفی و ترویج نمایند .
وی با بیان اینکه دولت تصمیم به افزایش تولید مواد دخانی گرفته تا مازاد مصرف را به خارج صادر کند گفت : هیچ دلیلی وجود ندارد که سایر کشورها بخواهند با وجود مواد دخانی مرغوب تر از سیگار تولیدی ایران استقبال نمایند لذا این رویکرد در رابطه با ترویج بسترهای استفاده مواد دخانی ضمن اینکه زیبنده کشور نیست شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و افزودن بر مشکلات موجود کشور است .
این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در مجلس تلاش کردیم تا با اتخاذ قانون افزایش مالیات بر مواد دخانی از مصرف بی رویه آن در جامعه جلوگیری کنیم گفت : متاسفانه با سوء مدیریت های موجود و بی توجهی دولت مردان نسبت به این امر و جدی نگرفتن مسئله و اعمال نفوذ باندهای قدرت و ثروت در این زمینه هنوز توفیقی کسب نکرده ایم .

۱۳۹۶/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...