نسخه چاپی

نقشه راه DNA باستان ایران تهیه می‌شود

مسئول بخش فرسودگی زیستی پژوهشگاه میراث فرهنگی از تهیه نقشه راه DNA باستان ایران خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، نخستین نشست تخصصی در حوزه ژنتیک باستان با توجه به نیاز مبرم مطالعات ژنتیک باستان در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی و نیاز به همکاری با مراکز علمی معتبر این رشته در داخل و خارج کشور با حضور جمعی از صاحب نظران این حوزه برگزارشد.

در این رابطه پرستو عرفان منش - مسئول بخش فرسودگی زیستی اظهار داشت: در این جلسه به ریاست کامران احمدی - رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی پس از بیان دیدگاهها و نظرات هر یک از حاضرین در زمینه‌های مختلف ژنتیک باستان، شرحی از فعالیت‌های انجام شده در این حوزه در کشور توسط متخصصین بیان شد.

به گفته وی، در این جلسه نقش و جایگاه حوزه ژنتیک در برنامه ملی کشور و نیز استفاده بیشتر از ظرفیت‌های علمی موجود در مراکز پژوهشی مرتبط در داخل کشور مورد توجه قرار گرفت.

عرفان منش افزود: علاوه بر توجه به مبحث ژنتیک انسانی، سایر حوزه‌های زیستی از جمله گیاهی، جانوری، باکتریایی با دید باستانی نیز در دستور کار قرار گرفته و پیشنهاد برگزاری همایش، دوره و کارگاه‌های تخصصی برای محققین و پژوهشگران و غیره مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه در این نشست بر نیاز به افزایش همکاری و ارتباط بین رشته‌های مختلف در این حوزه تاکید شد، گفت: یکی دیگر از مسائل مورد بحث در این نشست، انجام طرحی برای تهیه نقشه راه DNA باستان با توجه به مسائل و مشکلات باستان شناسی کشور بود.

وی در ادامه از برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی مستمر و مداوم در این حوزه در محل پژوهشکده حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی – فرهنگی خبر داد.

از شرکت کنندگان این نشست می‌توان از دکتر فاضلی ( ریاست مرکز ذخیره ژنتیک زیستی)، دکتر تولایی ( مرکز ذخیره ژنتیک نور )، دکتر روحانی و دکتر مصطفی ( از انستیتو پاستور ایران )، پرفسور کاظم پریور ( دکترای تخصصی سلولی و تکوینی ) و دکتر وحدتی نسب (متخصص در حوزه انسان شناسی پیش از تاریخ) نام برد.

شادمهر ( متخصص در حوزه آمار زیستی)، دکتر حمید فدایی (مدیر گروه سالیابی و محیط)، دکتر داوودی متخصص در حوزه جانور باستان شناسی (به نمایندگی از سوی خانم دکتر مشکور مسئول در CNRS ) و دکتر سرداری ( عضوهیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی ) از دیگر شرکت کنندگان نشست بودند.

۱۳۹۶/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...